Påverkar Instagram var kunderna äter ute?

Den sociala mediekanalen har stämningsfulla matfoton, men hur mycket påverkar det restaurangvalet? Restauratörer installerar ny belysning, köper ny inredning och till och med lagar upp mer foto vänliga menyalternativ för att fånga uppmärksamheten hos Instagrams produktiva matfotografer. Medan dessa Insta-influenser kan ha tusentals anhängare, hur mycket påverkar de på konsumenternas val av restaurang?

För att svara på denna fråga beställde SevenRooms, en boknings- och gästforumsplattform, undersökning från konsultföretag YouGov att analysera 1 206 konsumenter. Här är resultaten, som släpptes i en rapport i början av december.

Källor för restaurang rekommendationer

Ord-från-mun-rekommendationer från vänner och familj har störst inverkan på att välja restaurang: 53% av konsumenterna är beroende av den här testade och sanna metoden. Även om de efterfrågade rekommendationerna fortfarande är de vanligaste, tittar konsumenterna i allt högre grad på kompisarnas Facebook-sidor, Twitter-flöden och andra sociala medier för idéer.

Restaurangrecension webbplatser som Yelp och TripAdvisor är också effektiva, vald av 30% av de undersökta, men Instagram citerades som en källa med endast 10% av respondenterna.

Hur dagens gäster hittar nya restauranger- lista efter popularitet:

  • Vänner och familj
  • Online granskningswebbplatser
  • TV / TV-program
  • Facebook
  • tidningar
  • Online artiklar
  • Matleveransapplikationer
  • Instagram
  • YouTube
  • Twitter
  • Bloggar

Vem är beslutsfattare?

Data från restaurangföretaget Technomic avslöjar också några intressanta trender kring restaurangbesök. Kunder som äter ute ofta - karakteriseras som tunga användare - är viktiga beslutsfattare när det gäller att välja en restaurang, enligt företagets undersökning av konsumentvarumärken. Många gånger äter dessa människor solo för en veckodags lunch eller frukost på språng, så det är vettigt att de bestämmer destinationen.

Lättare användare äter typiskt på restauranger för ett speciellt tillfälle, så destinationen är mer sannolikt att vara ett gruppbeslut, finner Technomic.

Ålder är också en faktor. Millennials är mer benägna att välja restaurangen för ett gruppbesök, med 67% av 25- till 34-åringar som säger att de är beslutsfattare för matresmål. De i åldersgruppen 35-44 ligger nära bakom 64%, medan äldre konsumenter är mer benägna att delta i gruppbeslut.

Men beslutsprocessen är ständigt i flöde. "Eftersom nyare generationer av gäster använder sig av information från digitala plattformar som Instagram, fortsätter vi att se en ökning av detta medias inflytande, säger Joel Montaniel, VD och grundare av SevenRooms, i ett pressmeddelande. "För många ute-lunch-ätare som växte upp i dagens digitala första värld, blir vänners och familjers inlägg på sociala medier en annan form av muntliga rekommendationer. Och då måste restauranger också hänga på Instagram för att kunna skapa erbjudande som människor vill prata om både online och muntligt".

Resumé

Att synas på sociala medier och välja vilken plattform du använder styrs framför allt av vilken målgrupp du har. Var kan du vara mest relevant för dem du vill locka att följa dig, var finns personerna du vill nå – det bör styra ditt val av kanal.

Instagram är den nästa största kanalen, 4 av 10 svenskar har den och hälften av dem är inne varje dag. Här är bra bilder ett måste! Bilderna visar sig påverka var och vad folk äter, var och vad de inte ska äta.

Dessutom måste du förstå hur du kan använda hashtaggar för att locka fler att gilla dina bilder och i förlängningen följa dig. Att välja rätt hashtaggar är en konstart. Börja med att försöka fundera ut några ord eller begrepp som du tror att dina presumtiva kunder använder.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo