Är mervärdestjänster framtidens nyckel på marknaden?

Affärsidéer behöver en ny outlook. Källa: Pixabay

Som tur är kommer det aldrig bli torka på affärsidéer, speciellt när en växande IT-bransch gör det möjligt för folk att skapa produkter och tjänster som förr inte varit möjliga. Men då och då hamnar vi i en dipp där det känns som om man har kommit till den hittills smartaste lösningen inom en viss industri, och det krävs ett stort teknologiskt avancemang innan man når nästa nivå. Det dröjer kanske ett tag innan man kommer dit, och då måste företag hitta på andra sätt att vara innovativa inom sina områden.

Ett sådant sätt som blivit viktigt på senare år är så kallade mervärdestjänster. Med det menas företag som lägger till tjänster till sin existerande produkt, för att göra den mer värdefull och annorlunda från andra liknande företag på marknaden. I den här artikeln kikar vi närmare på några exempelindustrier och hur företag gjort för göra sig mer köpstarka på marknaden.

Bokföring och redovisningsfirmor

De flesta företag som har mer än tio anställda har historiskt sett oftast tagit hjälp av en firma för att göra deras bokföring vid årets slut och andra administrativa arbeten som har att göra med transaktioner och skatteredovisningar. Detta behovet har dock minskats allt mer de senaste fem åren tack vare teknologi – många bokföringssteg och program är nu helt automatiserade, vilket betyder att många företag kan göra sin bokföring genom ett enkelt klick och har därför inget behov av företag som gör bokföringstjänster.

De ledande företag som fortfarande håller på med bokföring har dock hittat alternativa lösningar för att ge företag värde utöver enkel bokföring. Azets har exempel skapat innovativ teknik för att göra bokföring och andra automatiserade lättare, men därtill även tilläggstjänster som rådgivning. De har insett att många företag inte vet vad siffrorna som deras automation innebär, och att finansiell rådgivning kan hjälpa dem få ut det mesta från sina siffror vid bokslutet.

accounts 1238594 1920

Priskriget ökar behovet av mervärdestjänster. Källa: Pixabay

Spelbranschen

En annan bransch där konkurrensen är stenhård är spelbranschen. Många spelföretag online är nuförtiden ganska lika, och de flesta har vid det här laget adopterat de nyaste teknikerna som möjliggör de senaste avancemangen inom exempelvis livecasino och streaming av sportevent.

Ett spelföretag som dock fokuserat på mervärdestjänster för att konkurrera på marknaden är Betfair Casino och sportsbook, där de precis som i bokföringsindustrin insett det viktiga med expertinformation. De har på senare år introducerat en funktion som heter spelbörsen, där spelare sätter sina egna odds och spelar mot varandra, istället för att utmana spelföretaget. Betfair har byggt upp en hel dedikerad sida till detta, med lärorika videos och kurser som metodiskt visar hur man använder systemet med tips och tricks om spelandet.

Hemelektronik och priskrig

En industri som påverkats av ett stigande priskrig är hemelektroniken, där billiga varor från Kina och Asien konstant tvingar företag i Europa och Norden att pressa sina priser för att kunna konkurrera. En studie som gjorts av Lunds Universitet visar att den ökade prispressen gör att företag måste konkurrera med tjänster som inte kan prissättas, exempelvis upplevelser och experthjälp.

Att kunna ge kunden det låga priset samtidigt som man erbjuder något extra är vad som kommer ge företag försprånget nu och i framtiden, och det är hög tid att alla hänger på denna utveckling.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo