Ekologisk inredning

Idag ska det vara miljövänligt och det syns på allt från vad vi konsumerar till hur vi inreder våra hem. Att öppna en webbshop som enbart säljer ekologisk inredning, lokala objekt och hållbara produkter är en idé som ligger helt rätt i tiden. Ett intresse för inredning eller miljö är självklart en bra utgångspunkt för den här affärsidéen.

Detaljer

Miljövänliga inredningsprodukter, textilier och dekorationer som samlas på en enda webbshop underlättar för kunder som vill inreda på ett hållbart sätt. Det kräver lite efterforskningar när det kommer till olika miljömärkningar och leverantörer, samt hur man driver en webbshop.

Hitta din inriktning

Börja med att fundera på vilken inriktning butiken ska ha. Du kan erbjuda allt från kökshanddukar till stora soffor, eller starta en mindre butik som fokuserar på något helt nischat som att sälja mattor online. En annan idé är att sälja produkter som alla är tillverkade av ett eller flera specifika material, som till exempel hampa, lin eller bambu. Med andra ord går det att vara väldigt bred eller hur nischad som helst och det är ditt intresse som bestämmer vilken väg du tar.

Finn rätt leverantörer

Det kan vara smart att hålla sig till svenska, skandinaviska eller åtminstone europeiska produkter för att minska CO2-krävande transporter. Väljer du att köpa in produkter från mer långväga länder bör du klimatkompensera transporterna och självklart ska det tydliggöras i webbshopen.

Spendera tid på att hitta rätt leverantörer, för det är en punkt som kan hjälpa eller stjälpa ditt företag. Bra leverantörer levererar produkter av hög kvalitet, håller dig uppdaterad om lagerstatus och gör att kunderna kommer tillbaka till din butik. Det finns lite olika märkningar som kan användas på produkter, som till exempel Bra Miljöval av Naturskyddsföreningen. Är det viktigt för dig att kunna bevisa att din produkt är miljövänlig bör du enbart sälja saker som har rätt märkning på plats.

Lagerhållning och uppstartskostnader

Det är inte billigt att starta en webbshop eftersom du måste köpa in dina varor innan du säljer dem vidare. Du måste därför skaffa någon slags finansiering innan du kommer igång. Hur många exemplar av produkten måste du ha på lager i uppstarten? Räcker det kanske med ett exemplar, som du sedan ersätter när det har sålts? Tänk på att sidan för din webbutik, domännamn, grafisk profilering och marknadsföring också kommer att kosta.

Marknadsföring är a och o

Att lägga en del av din budget på butikens branding kan vara smart om du inte själv har grafiska kunskaper. Det gäller att nå ut ur bruset och hitta rätt kunder, så att skapa ett märke som är igenkänningsbart är alltid en bra idé. Hur ska du sedan marknadsföra butiken? Organisk trafik till din webbutiken kan dröja och därför bör du ha en bra marknadsföringsstrategi som lockar rätt målgrupp till sidan.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo