Ovanliga affärsidéer och nischtips för småföretag

Eget företag är inte bara en möjlighet att förbättra det ekonomiska välbefinnandet. Entreprenörer får en stor chans att förbättra världen och ge andra nya perspektiv. Många tror att den moderna världen erbjuder mindre och mindre möjligheter att starta, alla nischer är ockuperade och inflytande sfärer fördelade. Men, är det verkligen så? 

Konsumenten har verkligen rätten att få de bästa tjänsterna och varorna. Men också var och en av oss ser fram emot något nytt. Kunder vill som barn bli förvånade och bortskämda med nya ”leksaker”. Världen utvecklas och nya behov växer fram. Deras tillfredsställelse, nya och originella idéer blir grunden för framgångsrika affärsprojekt. Vi kommer att presentera några sådana idéer för dig.

Handla där de betalar entré

I den lilla australiska staden Kurparu finns en butik som specialiserat sig på att sälja glutenfria produkter, den kallas "Celiac Supplies". Nyligen blev butiken känd, och dess namn började flimra även i rubrikerna för utländska publikationer. Anledningen är den innovation som uppfunnits av värdinnan. Besökare betalar för rätten att komma in i butiken. Priset för inträde är lågt och är 5 australiska dollar. Pensionärer, personer med funktionsnedsättning och barn är undantagna från betalning. Den besökare som köpte varorna i butiken får en rabatt, vilket är lika med det belopp som betalas för inresan.

Ägaren till butiken, Georgina, förklarar kärnan i innovationen ganska rimligt: Folk kommer in, tittar på varor och priser, lämnar och köper samma varor i en annan butik. Varför ska jag slösa bort min tid och energi och jobba gratis? Georgina försöker förmedla ett enkelt koncept - det finns saker i världen som är gratis (sol, luft, fågelsång), men andras arbete bör uppskattas med värdighet.

 

Den innovativa strategin för handel har mött blandade reaktioner. Många kritiserar företagaren, någon skrattar öppet åt henne. På butikens sida på Facebook pågår allvarliga debatter om lämpligheten av sådana tillvägagångssätt.

Men Georgina uppnådde dock ett visst resultat. Även om det inte fanns någon konkret ökning av vinsterna, fanns det mycket mindre stölder och lediga åskådare i butiken. Men vad gäller reklam uppnådde Georgina ett enastående resultat.

Vad är kärnan i exemplet med denna australiska butik? Leta efter icke-standardiserade metoder för att locka kunder. Annonser med erbjudanden om de "bästa" eller "lägsta" priserna är utslitna och orsakar inte den förväntade tillströmningen av besökare. Reklamaffisch med inskriptionen ”Vi är de mest giriga säljare i staden. Vi är så oförskämda att vi kräver pengar för inträde!” kommer att ge effekten av en exploderande bomb och locka många nya kunder till din butik. De kommer bara till dig för att titta och ha kul. Och de kommer definitivt att köpa åtminstone lite bagatell.

800px BulkBarnRichmondHill

Utan förpackning

Brist på förpackningar minskar kostnaden för en produkt betydligt. Denna teknik fungerar inte alltid, men i vissa situationer ger den extra inkomst. Denna princip används i arbetet för företaget Bulk Barn (Kanada). Ett nätverk av detaljhandelsföretag har installerat speciella glas-maskiner där kunder kan välja olika produkter. Mer än fyra tusen varor säljs utan förpackning: lös te- och kaffebönor, spannmål, mjöl, kryddor, nötter, torkad frukt, godis och många andra.Förutom ett trevligt pris utvecklar nätverket en ny trend i avvisningen av plastförpackningsmaterial som förorenar planeten. Det är värt att notera att idén fungerar och ger enorma vinster till företagets ägare.

Vi säljer müsli

2013 fick denna affärsidé-titeln Bästa unga företag i Tyskland. Verksamheten skapades av tre vänner från staden Passau. Unga företagare lyckades möta startkapitalet på 3 500 euro.

Kärnan i idén är enkel och genial. Killarna skapade en online-butik som säljer granola. Köpare ges möjlighet att välja olika men alltid miljövänliga ingredienser och blanda dem efter eget gottfinnande. Sortimentet inkluderar flera typer av spannmålstammar, ett stort antal olika fruktadditiver, nötter. Butiken erbjuder också kvalitetssorter av te, färska juicer, friska spannmål och kaffe.
2007, när verksamheten just skapades, bestod den av ett utlopp och en online-butik. Nu är det ett utvecklat nätverk med cirka 200 anställda.

AdobeStock 120554249

Flygplatsshopping

Den populära australiensiska butiken Woolworths erbjuder sina flygande kunder en ny tjänst - möjligheten att beställa och betala för varor via en mobilapplikation. Köpet levereras till flygplatsen och överförs till klienten efter landning.
För affärsfolk och turister väckte denna tjänst stor entusiasm och började genast få en enorm efterfrågan. Vid ankomsten till staden behöver den trötta resenären inte längre gå till butiken för att fylla ett tomt kylskåp med matvaror. Allt kan beställas i förväg och tas emot vid utgången från flygplatsen. Att starta en hemkomstservice och erbjuda "Välkommen hem" tjänster skulle också vara en god idé?

Tillträde på förköpta biljetter

Grant Ahatz, ägare av Chicagos Nextrestaurant, spionerade på idén med flygbolagen. Du kan endast komma till flygplatsen med en flygbiljett som du köper med onlinetjänsten. Ett liknande system fungerar i denna restaurang. För besökaren "från gatan" att komma in i den är helt enkelt orealistisk. Ingång är endast tillåten för dem som i förväg har betalat en viss meny via applikationssystemet på Internet.

Innovationen var trevlig för besökare som nu inte behöver vänta på ett tomt bord och att ordningen uppfylls. Meny-priserna beror på veckodagen och tid på dagen. Det dyraste alternativet är lördagskväll, på vardagar och till lunch är kostnaden för beställningen mycket lägre.

Restaurangmenyn ändras dramatiskt minst var tredje månad. Det föregående alternativet upprepas aldrig. Restaurangen erbjuder rätter med olika nationella rätter och har ett stort utbud av idéer. Platsen är extremt populär, det finns inga gratisbord.

Hotell för djur

På grund av snabbt ökande turism och husdjurens popularitet växer verksamheterna med husdjur i fokus. Utomlands är husdjurshotell vanligt. Om du behöver åka på semester eller på affärsresa, tänker inte ägare till fyrbenta vänner be familjen att ta hand om husdjuret. Det placeras helt enkelt i en lämplig anläggning.

I Storbritannien öppnade staden Lymington 2014 ett lyxhotell för katter. Kungräkor ges till svansade gäster till frukost, de bor i lyxiga rum, det finns till och med personliga förare och Skype-konferenser arrangeras med värdarna. En vecka för att hålla en fyrbent vän på detta hotell kostar ägarna £ 250.

AdobeStock 194632930

Svenskarna är ett djurälskande folk. Drygt en tredjedel av alla hushåll i Sverige har ett sällskapsdjur, och flera säger sig drömma om en egen hund eller katt. I närmare en femtedel av hushållen bor vårt vanligaste husdjur - katten. Medan ungefär 15 procent har en hund.

Våra djur är i första hand familjemedlemmar som vi ömmar för. Nio av tio hundar är veterinärvårdsförsäkrade och de senaste fem åren har antalet försäkrade små sällskapsdjur som till exempel kaniner och marsvin fördubblats.

Varje svit kan arrangeras för att möta husdjurens speciella behov. Detta inkluderar bl.a. att bygga separata sviter för varje djur eller djurfamilj, planera matnings- och källutrymmen, lekrummet, skaffa lämpliga möbler och sängkläder, ordna ramper med låg lutning och massor av extra leksaker och klättringsplatser för mer aktiva djur.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se