Mataffär utan personal

Ett nytt fenomen har nått Sverige. De är precis som andra livsmedelsbutiker. Hundratals varor i olika kategorier, för både vardag och fest. Den stora skillnaden mellan en personalfri mattaffär och andra butiker är att dem ligger lite närmare och har öppet dygnet runt. Det är ju inte så konstigt att tanka på en obemannad mack - eller hur?

En automatiserad butik med dagligvaror

Livsmedelsbutiken som har öppet dygnet runt årets alla dagar - helt utan personal där kunden låser upp dörren och sköter sig själv. Små affärer med allt du behöver på ställen där det behövs som mest. De har öppet dygnet runt och priserna kan hållas nere eftersom butikerna är obemannade.

Den riktigt stora potentialen finns kanske i den riktiga glesbygden. Där kan teknik för obemannat innebära stora möjligheter att erbjuda service när kunderna kan utnyttja den genom kraftigt utökade öppettider.

En helt öppen affär

Istället för att köa i en kassa scannar man sina varor med telefonen och betalar med ett knapptryck i deras app. Ett enklare och smartare sätt att handla helt enkelt. Att deras butiker dessutom blir lokala små mötesplatser är också bra. Och viktigt.

En digital skärm vid ingången ger instruktioner för kunden: skapa en profil, lås upp, handla. Ingen personal finns på plats för att ta emot betalningen och ingen att fråga. Endast väggar med frysar, kylar och hyllor som rymmer allt från mjölk till köttfärs och schampo. Här finns det mesta som behövs i vardagen med undantag för alkohol, tobak och energidryck eftersom det kräver legitimation.

Ägaren till Coop Norges lågpriskedja Extra berättar: När vi öppnar en ny butik anpassar vi oss alltid. Vi lyssnar och ställer frågor för att förstå skillnader. Allt för att utbudet ska passa dig och dina grannar så bra som möjligt. När det går inleder vi lokala samarbeten. Det kan handla om allt från att erbjuda bröd från det lokala bageriet till att sälja en honung från trakten.

Så funkar det

Tekniken är framtagen för att vara så enkel och användarvänlig som möjligt. Kunden skaffar nyckel till butiken genom att ladda ner en app och registrera sig. Det tar bara 2 minuter. Därefter är det bara att börja handla. Det gör man snabbt i appen. Namn, adress och ett giltigt kort där alla inköp betalas ifrån.

Med ett enkelt knapptryck låser man upp dörren med appen. Självklart är dörren olåst inifrån. Kunden plockar de varor hen vill ha och scannar av streckkoden med appen. Man kan även scanna streckkoden på hyllkanten. Du tar dina varor och pengarna dras automatiskt från ditt kort och de mailar dig ett kvitto.

Säkerhet

Alla ytor övervakas av kameror. Känns det lite ovant att handla i en obemannad butik? Var inte orolig. Ingen kommer in i butiken utan att ägaren vet vem det är. De har kameror på plats och en rad andra säkerhetsarrangemang för att du ska vänja dig. Risken för stöld och snatteri finns förstås, men i och med att det finns kameror i butiken, samt att kunden via appen identifierar sig, problemen är begränsade.

AdobeStock 310578844

En person kan sköta flera butiker

Den enda personalen är en butikschef vars uppgift är att åka mellan butikerna och plocka upp varor, hålla lokalerna rena och fräscha och hjälpa till på telefon eller mejl om kunder stöter på problem.

Den nystartade kedjan Lifvs plan är att öppna 300 butiker inom fyra år. Lifvs-butikerna marknadsförs som lösningen för glesbygden, där butiker har fått stänga för att de inte har gått runt. Utan personal kan Lifvs pressa kostnader och priser. Butiken i det nybyggda villaområdet får ses som en testplats med en teknikvan och köpstark målgrupp. Enligt ägaren är det en utmaning att få folk att handla på ett nytt sätt, men inget oöverkomligt hinder.

Inte bara i Sverige...

I Sverige är det i första hand små nystartade företag som drivit utvecklingen av obemannade butiker. I Norge har åtminstone en av de större aktörerna vridit frågan ett varv till.

Norska Coops lågpriskoncept Extra i centrala Oslo har testat att ha nattöppet utan personal sedan i juni 2019. På dagtid är matbutiken bemannad. Säljer även tobak nattetid genom teknik som ansiktsigenkänning och fingeravtryck.

Coop Extra ser vid första anblick ut som vilken dagligvarubutik som helst. Och mellan 07.00-23.00 fungerar allt som vanligt. Varor fylls på och kunderna handlar i kassan. Men när personalen låser och går hem klockan 23.00 släcks inte lamporna. Istället tar tekniken över. Några meter till höger om ordinarie ingång finns nämligen ytterligare en ingång – som öppnas via en app kopplad till kundens bank-id.

Butiken slår över till nattöppet och då sköts all handel digitalt. Kunderna handlar som vanligt men betalar via appen. Det går till och med att panta eller handla tobak. Vid det sistnämnda ålderskontrolleras man med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning i appen,

Nattkonceptet liknar Lifvs Scandinavia och Automat i Sverige men här finns inga obemannade butiker som drivs av de väletablerade dagligvarukedjorna.

Den obemannade Coop Extra-butiken i Norge öppnade för första gången den 13 juni och antalet kunder har överträffat förväntningarna.

– Snittet ligger på runt 60 natt-kunder per dag men natten mot lördag brukar det kunna kliva över 100. Störst tryck är det mellan 23.00 och 01.00 men det är förvånansvärt många som nyttjar den även senare än så, berättar ägaren.

Hela söndagen är det olagligt för butiker över 100 kvadratmeter att sälja varor i Norge och eftersom butiken har en säljyta på 440 kvadratmeter så tvingas man hålla stängt. I övrigt är butiken öppet dygnet runt, alla dagar i veckan.

– Det finns många studenter i området så vi väntar oss en ökning framöver då många kommer tillbaka från ledighet, men intresset är stort och försäljningen har varit överraskande bra trots att vi gjort en mjuk lansering.

Eftersom det är olagligt att sälja alkohol efter klockan åtta på kvällen fälls ett galler ned som avskiljer ölavdelningen men i övrigt säljs även kött och andra varor med högt värde.

Butiken är fullspäckad med säkerhetsutrustning. Bland annat kameror som registrera onormala aktiviteter och automatiskt tillkalla väktare. Det finns också hjälpknappar med vars hjälp kunderna kan komma i kontakt med väktare.

Butiken är ett pilotprojekt, som om det blir framgångsrikt kan få efterföljare runt om i Norge.

– Vi gör detta för att våra kunder ska kunna handla snabbt och effektivt när det passar dem. Många jobbar skift, och de får nu möjlighet att handla på väg hem. Samtidigt ser vi att ökad användning av teknik kan bidra till att hålla liv i närbutiker på platser där det annars är svårt att få lönsamhet

Amazon Go

I USA har e-handelsjätten Amazon lanserat konceptet Amazon Go, där besökaren handlar själv genom en app. Där registreras köpet automatiskt så fort kunden lägger ned varan i väskan eller kassen. Dock finns personal på plats att fylla på hyllor och svara på frågor. Hittills har Amazon Go 15 butiker i städer som Seattle och Chicago och ytterligare tre öppnar inom kort. Enligt uppgifter planerar kedjan att öppna 3 000 butiker runt om i USA fram till 2021.

I Kina testar flera aktörer obemannade butiker sedan ett par år tillbaka, däribland kedjan Bingobox.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se