Årets julhandel flyttar online

Julshopping kommer att bli annorlunda i år. Covid-19 kommer att sätta en ny standard för e-handeln: Man förutspår att mer än 40 procent av den globala försäljningen inom detaljhandeln kommer att ske via digitala kanaler under den kommande julhandeln. Covid-19 och dess effekter som utegångsförbud eller distansering ledde till massiva förändringar i detaljhandelssektorn över hela världen. Som en följd av detta förändrades köpbeteendet hos konsumenter och B2B avsevärt och flyttades mer in i online-världen. 

Inte ens jultomten vet vad denna högsäsong kommer att lägga under trädet för återförsäljare. Utmaningarna som orsakats av coronaviruspandemin har tvingatmånga butiker och köpcentra tillfälligt stänga/minska öppettiderna, påskyndat nedläggning av butiker och drivit vissa företag till konkurs. Det har skapat nya beteenden hos konsumenter som spenderar mer tid och pengar online - en trend som kan bli permanent.

AdobeStock 302325960

Stor försäljning, stora folkmassor, stora vinster - julshopping är stor affär. Många butiker är vanligtvis beroende av stark försäljning under Q4 för att nå sina årliga mål och sätta dem på en väg mot framtida tillväxt. Men som nästan allt annat 2020 kommer julshopping i år att vara allt annat än typiskt. Driven av förändringar i kundernas preferenser och ekonomiska situationer, liksom en global pandemi, kommer julshopping att vara helt annorlunda i år. Detaljhandlare måste göra justeringar för att bäst möta sina kunder och skapa framgång.

Statistik

Julen är handelns viktigaste försäljningsperiod under året och är särskilt viktig för dagligvaruhandeln. 8 av 10 dagligvaruhandlare anger att julen är viktig för försäljningen.
Varje år handlar vi mer och mer julklappar online. 35 procent av konsumenterna köper majoriteten av sina julklappar på nätet. 54 procent kommer att köpa några julklappar på nätet och 12 procent planerar att köpa julklappar från utländska näthandlare (Svensk handel).

Shopping börjar tidigare

De flesta år är den inofficiella början på julshopping Black Friday, men i år har den redan börjat i mitten av oktober. Undersökningar har visat att 3 av 10 kunder kommer att börja sin julshopping tidigare än vanligt i år.
Istället för att vänta tills det är trångt i butikerna i mitten av december, kan shopping tidigt göra det möjligt för kunder att vara mer socialt avlägsna och säkra. Logistiska problem med stora folkmassor i sista minuten kan också vara frustrerande och dyra för återförsäljare som uppmuntrar kunder att börja tidigt. Att sprida ut julutgifterna minskar också påverkan på shopparnas plånböcker, varav många redan är ansträngda i år.

Men en extra lång julsäsong medför också risken för utbrändhet för varumärken och konsumenter, så butikerna måste proaktivt återuppliva kunderna med nya erbjudanden och kommunikation.

AdobeStock 298854136

Försäljningen har flyttat online

I stället för trängsel i butiken kommer julshoppare 2020 att i huvudsaksatsa på online-shopping. Många områden har fortfarande COVID-19-begränsningar på plats som begränsar butikernas kapacitet och timmar, och den kommande influensasäsongen och det kalla vädret kan leda till att antalet fall ökar. De flesta konsumenter är fortfarande inte bekväma att handla i butiken och tar istället sina inköp online.

I vissa uppskattningar ökar försäljningen av jul e-handel med 35% i år. För att möta efterfrågan bygger återförsäljare sina digitala funktioner med förbättrade appar och shoppingupplevelser online. Varumärken med starka digitala erbjudanden som intuitiv surfing på mobilen, enkla betalningsalternativ, chatbots och exakta personliga rekommendationer kommer ut på toppen.

Förvänta leveransförseningar

Den enorma tillväxten av online-shopping och leveranser kommer sannolikt att lägga ytterligare belastning på logistik- och leveranssystemen som redan påverkas från COVID-19. Många konsumenter har haft leveransförseningar under de senaste sex månaderna, men de kan bli ännu värre under de senaste månaderna av året.

Vissa leveransföretag förbereder sig inför julen genom att anställa fler förare, men belastningen på ett redan bräckligt system kan fortfarande påverka kunderna, särskilt eftersom vissa leveransföretag höjer sina avgifter för att täcka merkostnader för säkerhet och renlighet.

För att lindra fraktförseningarna betonar många återförsäljare sina BOPIS-tjänster (köp online, hämtar i butik) och hämtning på trottoaren. Det är mer sannolikt att kunder köper från butiker där de snabbt kan hämta varor istället för att behöva vänta på leveranser.

För att undvika kundfrustration måste återförsäljare vara mycket tydliga när det gäller tidsfrister för beställning före julen och det faktum att beställningar sannolikt tar längre tid än normalt att leverera.

AdobeStock 384659420

En del kunder kommer att spendera mindre

En av de största frågorna kring julshopping i år är hur mycket människor kommer att spendera. Med ekonomisk osäkerhet och många människor som utsätts för arbetsförluster eller lönesänkningar kan vissa kunder spendera mindre.

Men samtidigt har andra undersökningar visat att 66% av konsumenterna planerar att spendera samma belopp på julshopping eller ännu mer i år. I många fall är konsumenter villiga att spendera mer för att hålla traditionerna vid liv. Och med färre människor som reser under julen kan konsumenterna ha mer pengar att spendera på julgåvor.

Vad betyder detta för julsäsongen? Utgifterna blir ojämna. Vissa konsumenter kommer att vara angelägna om att ha någon form av normalitet och spendera sitt vanliga belopp (eller mer) på julklappar, medan andra kommer att minska utgifterna på grund av ekonomisk osäkerhet.

Icke-traditionella gåvor kommer att vara populära

Glöm de typiska gåvorna och strumpan - i år kommer människor att tänka utanför lådan. Medan återförsäljare fortfarande kommer att sälja en stor mängd kläder, skor och elektronik, förutspår experter också att konsumenterna kommer att flockas till icke-traditionella gåvor som kan bygga relationer.

Efter att ha tillbringat mer tid än normalt hemma kommer många konsumenter att ge spel, prenumerationer på streamingtjänster och kuponger för framtida resor. Människor väljer också att skämma bort sig hemma med mer hälso- och skönhetspresenter. Med pandemin fortfarande i full effekt kommer konsumenterna sannolikt att spendera mer på hemmaträningsutrustning, bekväma kläder och heminredning för att få ut det mesta av sin tid hemma.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image