Blomsterbud

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Blommor är populära presenter att ge för födelsedagar, mors dag, alla hjärtans dag, årsdagar eller bara för att säga "jag älskar dig" eller "Jag är ledsen." Att starta som eget blomsterbud är ofta en verksamhet som förbises av dem som söker affärsmöjligheter.

Details

Den erbjuder inte bara ganska bra vinstmarginaler, det också råkar vara en verksamhet med låg startkostnad. I de flesta fall är allt du behöver en hemsida och en resurs för leverans, vilket kan vara din egen bil också (det finns oftast ingen anledning för en stor lastare för blomsterbud). Du behöver inte ens ha en blomsteraffär eller eget kontor (även om det är bra om du kan få ett, men det är inte nödvändigt). Efter att ha sagt allt detta, betyder det inte att du ska komma in i denna verksamhet utan att göra ditt arbete.

Innan du börjar

Gör en del research. Du måste veta vilka typer av blommor du kan få på en regelbunden basis eller säsongsmässigt, vilka arrangemang är populära och priserna på lokala konkurrenter. Skaffa medhjälpare. Du behöver någon att ta order via telefon och Internet, en blomdesigner att sätta arrangemang (om inte du själv gör detta) samt en webbkunnig för att ta fram programvara för kundregister och leverans drivrutiner.

Komma i gång

Allra första du behöver är en webbplats, kanske inte en riktigt stor portal, men en enkel hemsida för beställning med produktinformation och priser. Du kommer att få kunder som beställer på nätet, så skapa en webbplats som visar dina mest populära blommor och blomsterarrangemang. Planera för en säker betalfunktion på webbplatsen så att kunderna kan få betala med kreditkort. För detta kan du hyra en webbutvecklare, som du förser med innehållet bl.a. produktbeskrivningar och några bilder. 

För att få den information du måste studera mycket om blommor, om du inte redan är väl utrustad med den kunskapen. Priserna beror på de gällande kurser som tillhandahålls av dina leverantörer och ditt inriktningsområde. Eftersom du gör affärer via webbplatsen, kommer du att spara en del kostnader, vilket innebär att du kan erbjuda ett mycket rimligt pris till dina kunder. 

Andra och viktigaste steget är att komma i kontakt med blomgrossister och ett par blomsterhandlare. Du behöver blomgrossister för stora order, för dekorationer som är avsedda för en viss händelse som bröllop eller födelsedagar, medan blomsteraffär behövs för buketter eller blomsterarrangemang. Besök alla grossister och leverantörer en efter en för att se blomsorten och deras priser.

Att göra själv

Du kan göra större vinster om du kan lära dig mer om blommor och konsten att göra dina blomsterarrangemang själv. Det kunnandet kan du, till en viss del, behöva skaffa ändå för att lämna adekvat information om blommor och olika växter till dina kunder. Gör du en del av arrangemang själv behöver du dock skaffa tillbehör. Hitta leverantörer för saker du behöver köpa, ett urval av vaser och korgar samt kort, band och rosetter för att skapa blombuketter och arrangemangen. Köp en begränsad mängd i lager för att komma igång med, du kan beställa mer när beställningar blir fler.

Börja i liten skala

Om du kör detta som en deltids business, bör du inte i början räkna catering eller stora företagsevenemang som dina kunder, eftersom det kräver en annan logistik, erfarenhet och tillräckligt med tid för att kunna leverera till dem. Helst skulle du fokusera på mindre beställningar, att leverera buketter och blommor som en gåva vid olika tillfällen som alla hjärtans dag, födelsedagar eller jul. Kom ihåg dock att du ska från början kunna ta emot- och hantera betalningar direkt via hemsidan, eftersom de flesta människor som handlar på nätet kommer betala på det sättet.

Marknadsföring

Det tar lite tid för ett budföretag att etablera sig, så du måste ha tålamod. Du kan också behöva göra marknadsföring online för att nå dina riktade kunder på internet. Sätt upp annonser i lokaltidningen, lista din webbplats på Internet, dela ut visitkort till alla du känner och sätt in flygblad på lokala blomster och presentbutiker. Köp en dekal med företagslogo och placera den på din leveransbil tillsammans med kontaktuppgifter tryckta på sidorna. 

Förbered dig på att satsa extra under högtidsdagar, särskilt Mors dag, påsk, Alla hjärtans dag och julen. Dessa är de mest lönsamma tider på året i den blommiga branschen eftersom det är då du får flest beställningar. Försök att ansluta ditt företag med evenemangsplanerare och platser i ditt område. Om det finns ett bröllop eller en speciell händelse, kan de hänvisa kunder till dig.

Att vara blomsterbud

Leverera blommor är en relativ enkel affärsidé. Men det finns några saker du behöver veta om du vill vara ett blomsterbud. Lär dig gatorna i ditt leveransområde. Detta kan vara en av dem viktigaste delarna i din verksamhet. Studera kartor över din stad och omgivande områden, och försök hålla dig uppdaterad om nya bostadsprojekt. En GPS kommer också att hjälpa dig att hitta platser. Studera hur adresser och hus är numrerade. Försök planera hur du kan lägga ut dina rutter så att du kan vara så effektiv som möjligt. Bestäm vilket leveransställe som ligger närmast din startpunkt och sedan besluta om nästa logiska stopp därifrån. 

Säkra blommorna i bilen på ett sådant sätt så att de inte välter. Blöta förpackningar vid behov kan hindra att blommorna torkar ut. Smajla och se glad ut när du hälsar mottagarna av blommor. Om det är ett hem leverans levereras blommorna sannolikt eftersom det är en persons födelsedag, jubileum eller andra speciella evenemang. Försök att känna sympati när du lämnar dem deras blomster gåva.

Är dina beställare begravningsbyråer och sjukhus visa en känsla av respekt och medkänsla. Förstå känslor hos människor i dessa situationer och var så tillmötesgående som möjligt. Bär en mobiltelefon med dig så att du kan ringa kunder när du inte kan hitta deras hus. Detta kommer att spara en hel del onödigt sökande och runt körning när du söker ett hus. Backa inte medan du är på din rutt om du kan undvika det. Detta tar extra tid och bränsle. Med höga bränslepriser i dessa dagar, bör du försöka att vara så bränslesnål som du kan vara.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo