Limousine service

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Efterfrågan på limousine service har breddats under senare år. Tidigare förknippad med de rika och berömda, limousiner är nu transport för många bröllopsfester, event publiken och partigäster. En limousine uthyrning är en av de roligaste verksamheter som finns att driva. En limousintur passar utmärkt för bröllop, bal, dejting, födelsedagsfiranden eller transfer till och från flygplatsen.

Details

Människor tenderar att krydda sin semester, romanser och ceremonier med en limousine. Man kan också hyra limousine för att unna sig lite vardagslyx eller överraska någon man tycker om. Starta limousine service på din ort! Denna affärsidé bygger på trygghet, god service och kvalité. Dessa krav gäller på dina fordon men också på dig själv och dina förare.

Innan du börjar

Starta ett limousinföretag kan vara ganska enkelt om du har rätt resurser på plats, men kan vara ganska utmanande, om du inte är förberedd. En framgångsrik limousine verksamhet omfattar mycket mer än bara köra runt staden. Det handlar om exceptionell service, punktlighet och stor uppmärksamhet på detaljer. 

Det finns ett antal saker du behöver tänka på. Vilken typ av limousine som är rätt för verksamheten du startar, med beaktande av de olika märken och modeller som finns på marknaden? Ska du köpa eller hyra? Ska du använda helt nya eller begagnade limousiner? 

Bestäm hur ska du nå din målgrupp och marknad samt marknadsföra verksamheten. Tänk på tillstånd och licenser du behöver. Hur ska du anställa, utbilda och få licens för dina chaufförer? Hur underhåller du dina limousiner, inklusive delar och tillbehör? Hur kommer du att prissätta dina tjänster? Vad är marknadsmässigt?

Börja med att göra en kalkyl över hur din limousine verksamhet skulle kunna se ut i ditt område utifrån dina förutsättningar och tankar. Det bästa du kan göra är att börja med en bil och sakta bygga din flotta som ditt företag växer.

Hyra eller köpa en bil

Limousiner är inte längre begränsade till utsträckt Cadillac och Lincoln bilar. Dagens limos inkluderar allt från gamla Rolls Royces och temafordon till stora bilar med speglar och mini dansgolv. Hitta en bil som uppfyller dina behov och dina potentiella kunder. Detta är en betydande investering, så anlita en oberoende mekaniker att kontrollera över fordonet innan du köper. Du kommer att förlora intäkter varje gång din limo är av vägen för reparation, så en pålitlig bil är viktigt.

Kolla bilens garanti och kostnader för delarna innan de bestämmer sig för att köpa. Det kanske inte är nödvändigt att köpa en limousine direkt när du startar ett limousinföretag, särskilt för mindre företag. Leasa en limousin kan vara ett gångbart ekonomiskt alternativ och ger den extra fördelen att satsa på ett bättre fordon när verksamheten växer. Kontrollera fordonet för att säkerställa att den uppfyller säkerhetsstandarder och investera i professionell rengöring och tapetseringstjänster vid behov. Köp en GPS-systemet och håll kartor i handskfacket.

Vad kostar en limousine

Priserna varierar väldigt beroende på ålder, skick, utrustning och vad det är för typ av limousine. Det finns Lincoln – vilken är den allra vanligaste limousin men också den som de flesta anser är en "riktig limousine". Sen finns det Chrysler och givetvis Hummer. Även andra märken såsom Volvo, Porsche och Mercedes finns som limousine. BMW kallar ofta sina vanliga sedanmodeller för limousine. Tittar man på begagnade bilar exempelvis så finns det limousiner i prisklassen 100000 – 1000000 kronor. Man får vad man betalar för är nog en bra tumregel. Ska du köpa limousine kan ett bra tips vara att undersöka marknaden nog och inte ringa första närmaste limousine försäljare. Kolla runt och ställ frågor innan du bestämmer dig.

Dina chaufförer

Din högsta prioritet är att dina kunder kommer fram i tid, oavsett om det handlar om en bröllopsdag eller en affärslunch. För att detta ska fungera krävs moderna bil och bra besättning. Det du levererar är utbildade, erfarna chaufförer som transporterar kunder och deras sällskap i bekväma bilar. Chaufförer är således dina viktigaste reklampelare utåt. Oavsett om de kör presidenter, toppchefer eller morföräldrar bör de visa stolthet för sin yrkesroll. Dessutom bör de ha erfarenhet, kunskap och lokal kännedom. Att veta när trafiken kommer att tätna och vilka vägar som är bättre lämpade under vissa tider är en viktig del av förarnas arbete.

För att kunna komma fram i tid krävs ständigt uppdatering om byggplatser, köer och tillfälliga stopp i trafiken. Alla dina medarbetare ska vara utbildade inom hjärt- och lungräddning, första hjälpen och defensiv körning. Dina chaufförer har tystnadsplikt och du lämnar aldrig ut kunduppgifter om vare sig beställare eller passagerare till tredje part. Det som händer i bilen stannar i bilen. Alla dina chaufförer talar flytande svenska och engelska.

Tillstånd och krav

B körkort är allt som krävs för att köra upp till åtta passagerare i en limousin. Yrkestrafik kräver dock taxiförarlegitimation. För att skaffa det måste du vara över 21 år, ha haft B-körkort i minst 2 år, samt uppfylla vissa medicinska och laglydnadskrav. Ansök om uppkörning samt teoriprov hos Trafikverket. Har du redan yrkestrafiktillstånd behöver du bara en limousine och en chaufför med taxiförarlegitimation (om det inte är du) så är du igång!

Tänk på att limousinen måste vara registrerad som personbil i registreringshandlingarna för att du ska kunna framföra det med ett B-körkort. Är fordonet utrustat med fler än åtta sittplatser, förutom föraren, så registreras fordonet som buss och då krävs D-körkort. I ett yrkestrafikregistrerat taxifordon skall dessutom alltid sitta en taxameter. Transportstyrelsen kan dock i vissa undantagsfall medge dispens från det kravet om särskilda villkor uppfylls och man söker taxameterdispens hos nämnda myndighet.

Beroende på om du skall vara friåkare eller ansluten till en BC, beställningscentral, kan behovet av taxameter skilja sig. Är du friåkare behövs i regel inget tömningsavtal och du sköter all dokumentering själv. Taxametern är som ett kassaregister eller en statistikmaskin över vad du kör, hur länge och vad det kostar. Ofta kommer man överens med kunden i förväg om ett fastpris som gäller för resan. Det går också att köra på rulltaxameter. För det mesta är det bäst för båda parter att sätta ett fastpris innan resan påbörjas. Kolla på Transportstyrelsen webbplats vad som gäller i ditt fall.

Marknadsföring

Var beredd på att annonsera. Reklam är den viktigaste faktorn för att attrahera limousine kunder och du kommer att behöva ha en stark online-närvaro, eftersom de flesta människor nu hittar limousine tjänster på Internet. Du bör bygga en webbplats som visar bilder av ditt fordon, dina priser och kontaktinformation.

Visitkort är viktiga, och när du har dem utskrivna, kanske du vill besöka alla hotell i din stad eller ort och ge korten till receptionisten, concierge eller andra som hjälper gästerna med bokningar eller ger tips på aktiviteter i en stad under semestervistelsen. 

Nätverka. I många fall är det möjligt att samarbeta med andra limousine företag i staden, särskilt mindre limousine företag, eftersom vissa händelser kan kräva en flotta av limousiner som överstiger kapaciteten hos ett och samma företag. Presentera dig själv till andra och etablera ömsesidigt remissystem. Även nätverk med event planerare, inklusive bröllopsorganisatörer, begravningsentreprenörer, nattklubbar, studentballplanerare och andra yrkesgrupper så att de är medvetna om dina tjänster kan vara bra. 

Samarbeta med de bästa krogarna och event företagen i området. Köp en smart uniform som främjar den bild du vill presentera.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo