Uthyrning av fordon för speciella tillfällen

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Många biluthyrningsfirmor erbjuder olika modeller av vintage stilbilar med alla moderna bekvämligheter och estetiska utseende. Bilarna har ofta exklusiv design med flexibla sittplatsarrangemang, inredning, fällbart tak etc. Bilarna med rymliga platser för 7-8 passagerare är dessutom försedda med andra faciliteter också som dvd, tv, musikanläggning och belysning.

Details

Chaufförer är professionella och serviceinriktade. De kommer och plockar upp passagerare från vilken punkt som helst som de ber om och kunderna kan gå på nätet för bokning och information om tjänster. Starta en biluthyrning av lyxiga bilar för speciella tillfällen! Du hyr ut chaufförer för en, några timmar eller en dagslång och skräddarsydd körning efter kundens behov.

Du kan inrikta dig på ett visst segment ex. amerikanska bilar eller sportbilar. Kunder kan vara musiker, företag, eventsbolag och privatpersoner. Långt innan du öppnar en biluthyrning inom ditt område är det värt att se hur stark konkurrensen är.

Komma i gång

För att komma in i biluthyrningsbranschen kan du börja som en bilmäklare på en blygsam budget och arbeta hemifrån. Din verksamhet kommer att ge en värdefull service till kunder genom att matcha dem med bil leverantörer som uppfyller deras behov av tid, plats och budget. Många större limousinföretagare började som mäklare och senare satsat på egna fordon efter att de har utvecklat en kundbas och etablerat ett bra rykte. 

Ring leverantörer av speciella bilar i ditt område, inklusive de med specialiteter som flygplatser transport eller partibussar. Uppmuntra dem att bilda en mäklarrelation med dig genom att betona vikten av flera marknadsföringskanaler. Provision är förhandlingsbara, men mäklare vanligtvis tjänar cirka 20 procent. Gå med i limousine föreningen i ditt område för att nätverka med ägare och utveckla ytterligare affärsmöjligheter. På vissa ställen kommer detta att vara en gemensam limousine/taxi organisation.

Ordna ett medlemskap där för det kan hjälpa dig att hitta limousine företag runt om i området som du kan hyra. Du kommer dessutom få mer trovärdighet genom att gå med och lägga din logotyp på deras webbplats. Beställ telefonitjänster vilket kan ske genom ett utomstående växelkontor eller call center. Tänk att få ett avgiftsfritt nummer om du planerar att marknadsföra dina tjänster i ett stort geografiskt område. 

Få kommersiell ansvarsförsäkring. Du behöver täckning i fall det inträffar en olycka eller problem med en bil du bokar. Hyr en jurist eller advokat som kan hjälpa dig skriva ett hyreskontrakt för dig att använda med klienter. Uthyrningsföretagen vars bilar du hyr ut kan avboka din bokning om någon annan är villig att betala mer för deras bilar/tjänster. Var noga med att förhandla fram ett avtal som inkluderar villkor och avbokningsregler för båda sidor.

Så fungerar det

Du erbjuder biluthyrning för resor som kan sträcka sig till din ort, eller helt enkelt dit du vill, beroende på antalet tillgängliga bilar. Du kan hyra bilar i olika prisklasser och stilar. Innan bröllopet brukar man ha möhippa eller svensexa och då kan din bilförmedling vara en bra hjälp för att hyra något roligt transportmedel. Vill studenterna inte åka lastbilsflak kan du erbjuda dem någon av sportbilar och veteranbilar att hyra. När det är dags för bal på slottet är det limousine eller någon lyxig veteranbil som gäller. Och brudarna kan hyra bil för sitt bröllop.

Dina event bilar passar även bra för allt från kick off, affärsmöten, flygplatshämtning och officiella besök, till shoppingrundor med klass, lanseringar, modeshower, en tur till casinot eller en guidad tur genom stad eller bygd. Alla chaufförer du anlitar bör ha gedigen geografisk kunskap om vägar, området och dess kända platser och sevärdheter. Dina chaufförer kan vara dem första kunder möter och det är viktigt att de gör ett gott första intryck.

Hur bokar man en limousin

Kunder bokar enkelt genom att ringa eller direkt på nätet genom att välja bil i menyn som de tycker passar bäst och sedan den ort man planerar att använda bilen eller fordonet på. De fyller i sina uppgifter och beskriver med var och när de planerar att hyra fordonet. Du kollar med respektive bilägare om de kan åta sig det uppdrag och svarar så snart det går.

Be kunder gärna skicka in flera alternativ så du kan snabbt kolla vidare om det första alternativet redan var bokat. Efter man betalt bokningsavgiften kan man avtala med ägaren att få komma och se bilen i verkligheten. Skulle kunder tycka att den inte är vad de hade förväntat sig hittar du en annan bil.

Marknadsföring

Biluthyrningsbranschen är stor och konkurrensutsatt. Om du öppnar en bil uthyrningsverksamhet, identifiera din nisch så snabbt som möjligt. Var andra biluthyrningsfirmor företag misslyckas? Vad kommer du att göra starkare? Gör ett bra marknadssegment bättre och du har chans att lyckas. 

Registrera en webbdomän och skapa en professionell webbplats. Det är där du visar det du erbjuder och det är där kunderna bokar dina bilar. Använd en webbplats designer om du inte har starka kreativa och tekniska färdigheter. De flesta kunderna söker liknande tjänster på Internet, så du vill inte snåla på detta viktiga marknadsförings- och kommunikationsverktyg. 

Delta på företagsmässor, bröllopsmässor och andra fest/event tillfällen så att du kan knyta kontakter med andra företagare som kan hänvisa sina kunder till dig. När du börjar bygga upp en kundbas, använd den som referens för att utöka din verksamhet. 

En upplevelse är den bästa presenten! Att ge sina nära och kära en exklusiv limousinefärd till en teater, konsert, spa eller idrottsarrangemang. En limousine upplevelse kan vara det som gör att företagets anställda alltid kommer att minnas årets julbord/event som det allra bästa. 

Bygg upp en långsiktig relation med kunderna. Om de vill boka en resa, se till att de kallar dig, inte billeverantörer.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo