Sportbiluthyrning

Key Info:

500 000 kr + uppåt
Image Two

Sportbil är en av de finaste och stilfullaste typer av körningar som inte många har råd att köpa eller testa. Med populariteten av sportbilar i bakgrunden och otroliga upplevelsen en sådan körning erbjuder, kan det finnas affärsmöjlighet för nya företagare med rätt förutsättningar. 

Info

Sportbiluthyrning kan vara en bra idé särskilt om det inte finns några konkurrerande lokala företag inom ditt område. Denna typ av verksamhet kräver både sportbilar och tillräckliga kunskaper om dessa innan du bestämmer dig att starta. 

Om du älskar racerbilar och har en sportbilverksamhet i dina tankar, kan du välja att starta din egen uthyrningsverksamhet. Du behöver en affärsplan som identifierar de nödvändiga fordonen, kundunderlag för ditt valda geografiska område, bästa marknadsföringsstrategier och tillräcklig finansiering för att konkurrera lönsamt.

Så fungerar det

Detta är en oförglömlig körupplevelse där man får köra en av världens mest omskrivna bilar. Du kan välja erbjuda Ferrari, Lamborghini eller andra kända märken. Upplevelsen börjar med att man anländer till platsen för sin körning och hälsas välkommen av instruktören. Efter att man har valt bil visar instruktören körteknik och var alla knappar och kontroller sitter. När man känner sig bekväm med bilen är det dags att glida ner i förarsätet och äntra positionen som sportbilsförare. 

Man brukar märka på en gång att man sitter bakom ratten på en supersportbil av högsta klass. Ett lätt tryck på gaspedalen ger ett omedelbart gensvar från den mycket kraftfulla motorn. Man kör sen en lämplig slinga på lands- och motorväg tillsammans med instruktören. Hade man inte smak för sportbilar innan kommer man få det efter detta!

Komma i gång

Så många människor älskar att köra sportbilar men få har råd med en, så starta en sportbiluthyrning för att tillgodose deras behov kan vara en lönsam verksamhet. Kom igång att denna typ av verksamhet naturligtvis kräver en rejäl investering. Verksamheten främsta tillgång är ju den sportbil du ska hyra ut till dina kunder och dessa är inte billiga.

Om du redan äger en sportbil, kan du förstås starta ditt företag med mycket mindre resurser. Därmed skulle det vara mycket effektivt om du har tillräckligt med kunskap om sportbilar. Om inte, kan det vara lämpligt att samarbeta med ett känt namn för att kunna utnyttja expert assistans. Kontoret för ditt företag ska ha plats för såväl ditt arbete som för dina kunder. Annat som behövs för att starta din uthyrningsverksamhet är en avtal ram för dina kunder, tillgång till verkstaden och passande försäkringar. 

Studera tillgänglig information från branschtidningar och andra källor om hur liknande företag får in sina fordon, vad det kostar, vilka är kunder, underhållskostnader och prissättning. Skriv en affärsplan som bygger på din forskning och ange de fordon och tjänster som du tänker ge. Beskriv hur många och vilken typ av fordon som du behöver för att börja, om du kommer att arbeta från en fast anläggning, där du kommer att samla och förvara dina fordon, och om du förväntar dig att underhålla och reparera dem själv, med dina egna anställda eller lägga ut dessa funktioner. 

Lista de olika försäkringar du behöver, inklusive olyckor skador, ansvar, brand och stöld. Kolla vilka fordon licenser och tillstånd du behöver för uthyrning. Transportstyrelsen har ett övergripande ansvar för yrkestrafiken, kontakta dem och din kommun för att se vad som gäller för din verksamhet. Dina kunder som kör bilarna måste också vara försäkrade.

Söka kunder

Marknadsföringsstrategier för ditt nya företag bör nog fokusera på att leta efter sportbil entusiaster, företagskunder och välbärgade klienter. Undersök marknaden i ditt geografiska område och se vem hyr fordon, för vilka ändamål och vilka sportbilar är mest efterfrågade och populära.

Besökare eller affärsmän vid en flygplats eller tågstation skulle uppskatta kundvård där de får körupplevelse utöver det vanliga. En bröllopsfixare kanske vill hyra en bilrunda för brudparet och en 60-års firande person som är sportbilälskare skulle uppskatta möjligheten att äntligen få testa på en Ferrari. 

Du kan använda olika media för att marknadsföra ditt företag. Det vore klokt att finnas nära områden där andra upplevelse företag - eller aktiviteter finns. Du kan skicka din infofolder till företag och affärskontakter. Du kan också använda en hemsida för att nå ut till flera potentiella kunder. Online webbplatser är förmodligen den kanal som föredras av de flesta kunder när de letar efter sportbilar. Dessutom skulle dem också kunna göra sina egna bokningar på nätet. 

Du kan konkurrera om kunderna med pris, biltyp eller kvalitet av fordon och tjänster, såsom att plocka upp kunder i deras hem. Lista de metoder du kan använda för att skilja ditt företag från dina konkurrenter. Använd dina källor, vänner och kollegor för att finna kunder. Träffa så många bilentusiaster som möjligt. Utmana din affärsmodell. Ändra den för att möta kraven från den ständigt föränderliga hyresmarknaden.

Var uppmärksam vad som händer inom turistbranschen, upplevelseindustrin och eftermarknaden. Om eftermarknaden vill klockor och souvenirer med ett vackert sportbiltryck, erbjud dem. 

Leta efter marknadsföring allianser. Om du har ett stort hotell intill, föreslå en affär. Hänvisa kunder till hotellet, och få dem hänvisa företagen till dig. Sätt en broschyr tillsammans som talar om din allians med hotellet, eller lämna din info i hotellets material som anger din plats och telefonnummer.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg