Grön biltvätt
Key Info:

En biltvätt kan innehålla betydande mängder vatten och användningen av kemisk-lastade produkter, men en förändring av rengöringsmetoder för både exteriör och interiör av bilen kan bidra till att minska avfall, vattenförbrukning, vattenvägar föroreningar och användning av skadliga produkter. Återanvändning och minskning av rengöringsmedel kan spara pengar också.
Info
Med fler och fler konsumenter som söker miljövänliga alternativ för konventionella produkter och tjänster, är efterfrågan på grön biltvätt på uppgång.
Brinner du för bilar? Ser du potentialen i en ny miljövänlig, mobil bilvårdsteknik? Ja, då kanske du kan starta och driva en miljövänlig biltvätt? En grön biltvätt, även kallad en hållbar biltvätt, använder minimala vatten och energi och undviker att använda kemiska rengöringsmedel och tvålar och samtidigt ger förstklassig biltvätt.
Så gör du
Kolla vilken konkurrens finns i ditt område. Många konventionella biltvättar gör övergången till grön biltvätt, så ta reda på var de befinner sig, vilka tjänster de erbjuder, vad deras priser är och hur de når sina kunder. Välj typ av biltvätt du vill öppna. Beslutet omfattar:
• Det kapital som du har till ditt förfogande
• Den tid du vill spendera driva verksamheten
Bestäm om du föredrar manuell, delvis automatiserad eller helt automatiserad metod biltvätt. Om du föredrar manuell typ, behöver du fler arbetstagare. Med delvis automatiserade system å andra sidan, måste du anlita ett par assistenter för att utföra arbeten. Samtidigt kräver en helautomatisk biltvätt inte att du anställer människor, utom möjligen någon att bemanna butiken när du inte kan vara fysiskt närvarande hela tiden.
Vilken är den bästa platsen för en grön biltvätt? Den plats som du väljer beror på vilken typ av biltvätt du tänker öppna. Tänk dina konkurrenter, synlighet och demografi i närområdet när du väljer en plats för din biltvätt. En hektisk stadsdel eller förort är en idealisk plats att bedriva denna verksamhet. Notera att de flesta biltvätt företag är längs huvudvägen och ofta nära gallerior och köpcentra. Synlighet och trafiken är viktiga vid valet av din plats. Men sikten ofta kommer med en hög prislapp så förvänta dig betala ett pris efter läge.
Skaffa tillstånd och försäkringar. Kontakta kommunens bygg- och miljökontor. För att få tillstånd kan betyda att du behöver installera fungerande oljeavskiljare, och i vissa fall även ett vattenåtervinningssystem som gör att din biltvätt släpper ut mindre skadliga ämnen i avloppet. Ansvarsförsäkring skyddar ditt företag och dina kunder om något händer med deras fordon medan de tvättas.
Planera finansieringen. Räkna ut hur mycket kapital du behöver för din plats, tillstånd, utrustning och personal. Bestäm din beräknade kundbas och planera intäkter i en startbudget. Den mängd pengar som behövs för att starta en biltvätt beror på vilken typ av biltvätt du väljer att öppna. Full service biltvätt kräver mest startkapital och mobila biltvättar har låga startkostnader. Om det behövs, ansöka om finansiering/lån. Kontakta leverantörer av utrustning. Du kommer att behöva utrustning för den typ av biltvätt du väljer. Du kommer ständigt att göra affärer med en leverantör av utrustning, så det är viktigt att upprätta en god relation med ett välkänt företag.
Marknadsföring
Annonsera ditt företag. Du kan dela ut flygblad, införa radio annonser och distribuera kuponger i postförsändelser. Du kanske också vill erbjuda rabatter till kunder som hänvisar andra. Förutom annonser i din lokala gulasidor katalog och annonser i tidningar och utskick, kan du spara pengar genom att skicka ett pressmeddelande eller "brev" till din lokaltidning och informera om invigningen av områdets nya biltvätt.
Ge ut reklamartiklar. Det finns massor av häftiga objekt som du kan anpassa med din logotyp. Dela dem ut till potentiella kunder. Detta är ett enkelt sätt att bjuda in en kund att komma till dig. Jippon som magneter, små kalendrar och pennor är en billig marknadsföring verktyg - och användbar för personer som får dem.
Besök bilhandlare och limousine företag. Detta är ett bra sätt att hitta kunder om du börjar en mobil biltvätt. Diskutera dina tjänster och priser med dem. Lämna ditt visitkort och andra marknadsföringsmaterial till chef eller försäljare.