Festfixaren

Key Info:

0 - 10 000 kr
Image Two

Människor har behov av festligheter och någonting att glädjas åt tillsammans med andra. Att veta vad det är som skapar känsla på en fest är inte lätt. Det är de många små detaljerna som gör helheten. Slarvar man med några delar förändras helheten och upplevelsen blir en annan.

Details

Att själv ta hand om festen, välja de bästa ingredienserna till maten, duka bord med mera, är inte någon garanti att upplevelsen blir den bästa. Det är viktigt att allt fungerar. Tiden är knapp och en värd vill vara med själv och ha kul på festen. Det är allt fler som låter en festarrangör ta över jobbet.

Festbranschen

Att syssla med festarrangemang är både ett mångsidigt och ett flexibelt arbete. En fest kan hållas var som helst; i grustag, på fabriken, sommarhuset, festvåningen på någon restaurang eller ombord på fartyg. Att ordna fest betyder allt från traditionella företagsevenemanget i form av firmafester, jubileer och invigningar till att bjuda ett sällskap affärsmän till en middag eller en båttur i hamnen. Födelsedagskalas, bröllop, julfirande eller grillparty i naturen är några andra exempel på vad en fest kan vara.

Det är kunden som bestämmer och det är din uppgift är att uppfylla dennes önskemål. Varje sällskap är speciellt och därför krävs personligt tillmötesgående och gemensam planering med beställaren. Kanske kunden vill ha något speciellt vin eller en särskild underhållare. Du ska försöka uppfylla alla rimliga förväntningar.

Så gör du

För att allt ska fungera samarbetar du med olika samarbetspartners: cateringföretag som ska ordna maten, lokaluthyrare, musikförmedlare, med flera, som alla hjälper dig med arrangemangen. Ta alltid in offerter och förslag från ett par olika företag. Dina kunder är främst företagen eftersom de spenderar de största pengarna, men även privata fester kan bli en attraktiv bit av din marknad. 

Gå ut med förslag till företag om att ordna företagets personalfest. Sambandet mellan personalens trivsel och företagets lönsamhet är bevisat i många fall. Som liten festarrangör kan du köpa vissa tjänster av andra för att kunna konkurrera och erbjuda kunden komplett lösning. Om kunden inte har några speciella önskemål bestämmer du som arrangör vilken musik som ska spelas. Eftersom musiken på ett evenemang ofta ska pågå i flera timmar är det viktigt att det blir rätt. Vilken musik du ska välja beror på evenemangets tema, gästernas ålder och lokalens förutsättningar.

Som alternativ till musik kan du föreslå annan underhållning t.ex. teater, komiker, poesi, en trollkarl eller magdansös. Oavsett om du funnit en artist på egen hand eller beställt från denne från artistförmedlingen så var noggrann med dennes kvalité. Det kan vara klokt att själv titta på föreställning före festen. 

Sätt dig ner och planera allt från hur bord ska placeras till vilka stearinljus som ska stå på borden. Om festbudgeten är väldigt begränsad kan festen kanske hållas i kundens egna lokaler. Om kundens lokaler inte är så inspirerande, hyr då utrustning och dekorera efter egna idéer. Inspiration kan du hämta överallt. I böcker såsom exempelvis "Festboken" finns tips för alla sorters fester, från råd hur man ska hyra en lokal till detaljerade råd om servettbrytning och vilken mat som inte bör serveras på silverfat.

Under sommarmånaderna brukar man festa mer än på vintern så utöka din marknadsföring under den perioden. Som festarrangör kan du även erbjuda dina kunder andra speciella arrangemang som att flyga bland molnen eller hoppa fallskärms. Det finns inga begränsningar när det gäller fest.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo