Artistförmedling

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Det brukar finnas gott om okända människor som är duktiga på att underhålla andra. Musiker, dansare, sångare, jonglörer, komiker, flamencodansare och "galna" studentorkestrar. De flesta av dem vill nå ut med sin konst, men för okända artister är det svårt att hitta rätt kontakter.

Details

Ditt jobb är att rekrytera artister och matcha dem med köpare mot en avgift.

Välja rätt artister

Annonsera i tidningen om att du letar efter artister och grupper till din förmedling. Fråga och annonsera efter folk som kan spela, sjunga, trolla eller dansa. Folk i samma bransch brukar ha gemensamma bekanta och intressen. Ofta har man spelat tillsammans med någon kompis eller träffat andra vid något tillfälle och känner flera i samma situation. När du kommit i kontakt med de första artisterna kommer du även känd bland andra. 

Innan du sätter någon på din lista begär av de intresserade att de skickar dig en inspelad musikskiva, Youtube klipp eller eventuellt ett videoband. Begär även foto, biografi samt referenser. Är du nyfiken på en viss artist men osäkert på dennes kvalité så kontrollera med andra. Ett absolut krav är att satsa på hög kvalitativ underhållning, så att dina beställare rekommenderar dig till andra. Det finns bra och dåliga artister inom varje genre och det gäller att hitta de som kan sitt jobb, har erfarenhet och vill samarbeta med dig.

Kvalité kostar alltid pengar, men man behöver inte välja den dyraste artisten för att imponera på sina gäster. Det finns duktiga artister i alla prisklasser. Vilken publik det än gäller så består den sällan av personer med samma intressen eller artistsmak.

Försök variera artistutbudet så att du kan erbjuda och ta på dig olika uppdrag. Om kunden redan från början, när dem söker underhållning, presenterar sitt specifika önskemål så anpassa urval av artister och program till ämnet. Informera din artist om stället, gästerna och vad kunden vill ha ut av tillställningen.

Marknadsföring

Medvetandet om evenemangs möjligheter har på senare år ökat i Sverige och idag finns en del företag som arbetar professionellt med detta. Musik och underhållning är minst lika viktigt som mat och dryck på en fest. Att hitta artister kommer nog inte vara ditt största problem, utmaningen ligger i att hitta platser som kommer anlita en artistförmedling.

Sök upp festarrangörer och andra som organiserar olika evenemang med levande artister och orkestrar. Skicka information till alla inom branschen, eller hitta på egen hand restauranger, hotell och företag som organiserar evenemang och behöver underhållning. 

De mindre företagen har också jubileum och fester, men har ofta inte samma möjligheter som stora företag att arrangera ett evenemang. Kostnaderna för att göra en fest med kända artister kan bli orimligt höga för det mindre företaget. Skaffa en lista över de mindre företagen i din ort och se till att de får ditt flygblad med ett erbjudande som passar dem.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo