Bokningscentral för spelningar

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Varje kväll står hundratals band och artister, utan försäljningsframgångar, trogen publik eller större scenvana på scener i hela landet. Vanliga begåvade människor utan stöd från skiv- eller bokningsbolag. Har du erfarenhet, branschkunskaper och stora kontaktnät inom underhållningsbranschen? Fixa gigg! Skapa register över alla spelställen, och anslut till dig alla talangfulla artister som vill boka gig eller sammanhängande turnéer.

Details

Så fungerar det

Det finns möjlighet att tjäna pengar genom att förmedla levande underhållning för fester och speciella tillfällen. Barn fester, företagsevenemang, sociala händelser, studenten, födelsedagar, årsdagar, bröllop, mässor, kongresser, och julfester är mycket roligare när det finns levande underhållning för att hålla gästerna underhållna och glada. Underhållare kan användas som entreprenörer som arbetar på en jourhavande basis, och kan betalas i form av intäktsdelning, enligt branschstandarder. 

Generellt agerar en gigcentral inte som ansvarig för underhållning utan endast bygger allianser mellan spelställen och underhållare och behåller en avgift för sitt förmedlingsarbete dvs. en del av den avgiften som betalas till underhållare. Denna tjänst kan lätt skötas hemifrån, och startkostnader är blygsamma, huvuddelen av budgeten satsas på marknadsföring och reklamartiklar.

Komma i gång

Hitta artister. En framgångsrik karriär börjar oftast inte bara med några bra låtar och ett skivkontrakt. Inget framgångsrikt band gör allting själv. För att nå ut i stor skala måste man ha hjälp. De som kan visa att arrangörerna redan är intresserade av att boka dem får sedan också lättare kontrakt med ett bokningsbolag. 

Bestäm vilken typ av artister som du vill representera och ta fram boknings kontrakt och agentavtal. Låt en advokat hjälpa dig för att säkerställa att alla juridiska elementen finns. Skapa ett automatiserat system där du håller koll på olika spelställen, så att samtliga blir regelbundet uppdaterade. 

Ett schemaläggningsprogram eller kalkylblad är också nödvändiga för att hålla reda på bokningar och datum när de inträffar.

Presentation

Satsa på kvalitet. För de som har en säljande presentation kan det bli lättare hitta speltillfällen med hjälp av registret. Att boka gig handlar om att övertyga arrangörer om att just den artisten är en bra bokning. Hur väl man lyckas hänger på hur bra artisten är men också på hur presentation ser ut och hur många lämpliga mottagare man skickar den till. 

Många band räknar kallt med att deras fantastiska låtar ska kompensera för brister i presentationen. Men för en klubbarrangör med brevlådan full och skrivbordet täckt av okända band finns inget annat än ditt utskick att gå på. Är inte text, bild och informationsinnehåll av högsta kvalitet blir musik aldrig ens lyssnad på. 

Kräv en demo av alla du har i registret, vanligtvis en CD-skiva, men det kan också vara bara en webbplats med artistens låtar på den. Demo ger dig en god uppfattning om vad artisterna spelar och hur bra dem spelar det.

Marknadsföring

Marknadsför tjänsten genom att köra annonser i din lokaltidning och i radio, samt genom att kontakta event planerare och organisatörer i din kommun och tala om de olika typer av underhållare du erbjuder samt priser. 

Gör en broschyr. I sin enklaste form kan en broschyr vara bara ett enda ark papper, en mer påkostad broschyr kan vara ett litet häfte. Din broschyr beror på din budget och hur mycket du verkligen har att säga om dina artister. Den bör inkludera din kontaktinformation och en kort biografi om dina artister som berättar lite om vilken typ av musik de spelar. Om du har positiva pressklipp eller referenser, definitivt ta med dem. 

Skicka ut din broschyr till potentiella spelplatser. Oavsett var du bor, det finns förmodligen gott om ställen att spela i din stad eller stadsdel. Bland dina kunder finns företag, nattklubbar, barer, pubar, caféer, mässor, restauranger, festivaler och privatpersoner.m.fl.

Du kan skicka din folder ut överallt, men det kan bli ganska dyrt, och du kanske upptäcker att en hel del ställen bara inte kommer att boka din typ av musik. Titta i din lokala tidning eller underhållnings sidor och se vilka arenor bokar band eller artister som spelar samma typ av musik du erbjuder. Leta på nätet för potentiella spelställen. Besök platser eller ring dem och prata med ansvariga och fråga om du kan lämna din broschyr hos dem. Många kommer att visa sin boknings policy eller tala om för dig hur de brukar anlita artister. 

Nätverka! Ingenstans är detta viktigare än i underhållningsbranschen. Ju fler kontakter du har med spelningsställen och bland artister, desto fler speltillfällen kommer det bli.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo