Sommarläger för vuxna

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Trots hård konkurrens på fritidsmarknaden finns där fortfarande potential och möjligheter för kunniga entreprenörer. En av de hetaste aktuella trender i branschen är uppkomsten av sommarläger riktade mot vuxna.

Details

När man tänker på sommar kul kan man se stranddagar, brasor och grillar - samma gamla saker som man gjorde förra året? Men om man är redo för en förändring av miljön och lite spänning kan man delta i ett läger. Och varför skulle inte det? Sommarläger kan vara lika roliga nu som när man var barn.

Lägret är en speciell plats där man upptäcker och provar nya saker som man en gång har glömt. Man kopplar bort distraktionerna i vardagen och saktar ner. Inga barn, inga husdjur, inget arbete, inga sociala medier. I stället är det självuttryck, gemenskap, vänskap och roliga minnen det som betyder mest.

Kompetens

Att skaffa erfarenhet som instruktör, tränare eller volontär innan är ett bra sätt att få de planerings- och undervisningsförmågor som krävs för att driva ett läger.

Om du funderar på att använda dina färdigheter för att lära andra men inte vill ta hela ansvaret för att driva ett läger, pröva att skapa partnerskap med en lokal förening, träningscentra, parker eller rekreationsanläggningar.

Välj en nisch på marknaden och en spelplan

Enligt den senaste statistiken går många vuxna till ett läger varje år. Medan många av dessa efterliknar den "klassiska" sommarlägerupplevelsen med föreläsningar, utflykter och skapande aktiviteter har de mer innovativa mycket mer specifika teman som t.ex. militär eller musikalisk träning. För att ställa dig ifrån konkurrenterna är det förmodligen klokt att komma på någonting som är ganska unikt.

Att hitta rätt plats i förväg är också viktigt. Det finns förmodligen minst ett dussin platser i ditt närområde som skulle vara perfekta för ett vuxenläger. Att säkerställa den platsen är helt annat. Du behöver förmodligen göra en analys månader i förväg. Vissa offentliga parker kan vara ganska billiga att boka beroende på lokala faktorer. Ett öppet fält kan fungera för vissa dagläger medan läger som inkluderar boende kräver mer omfattande faciliteter såsom hytter eller sovsal, klassrum och cafeterior. Gör en efterforskning och hitta en bra plats som är tillgänglig för rätt pris.

Några idéer för platser:

Offentliga parker och rekreationsanläggningar

Privatägda studior (gymnastik, dans, kampsport etc.)

Skolans och föreningarnas lokaler

Din egen eller vänners lantegendom

Planera aktiviteter

Om du kör ett typiskt vuxenläger är saker som bågskytte, volleybollsturneringar och öl prövningar tillräckliga. Om du vill driva ett mer specialiserat läger måste du komma fram till specifika aktiviteter som tilltalar din kundkrets. Det här kan vara extrema sportgrenar, yoga-workshops eller träbearbetningslektioner. Allt beroende på dina förmågor och din unika affärsplan. Det bästa sättet att gå vidare är att avgöra din inriktning och målgrupp, dvs. potentiella campare, få reda på vad de vill ha och skräddarsy ett program som passar dem.

Hyr rätt personal till hjälp. Om inte ditt läger har mindre än ett dussin campare behöver du nog en eller flera medhjälpare. Försök hitta folk som har erfarenhet från nöjes- eller rekreationsbranschen. Fitnessinstruktörer eller personliga tränare kan vara bra eftersom de oftast inte har något emot att extra arbeta på timbasis.

Utrustning och leverans

Köp nödvändiga leveranser i förskott. Om du inte outsourcat mat och dryck till en matleverantör, måste du köpa en hel del "party prylar" åtminstone långt innan lägret börjar. Se till att teckna avtal med dina partners tidigt så att du kan förhandla bra priser och skaffa ett lager i god tid.

Marknadsföring

Muntliga referenser verkar vara det bästa (och minst dyra) sättet att locka campare. Hänvisningar kan komma från campare och deras familjer, eller från arbetskamrater och tränare.

De flesta läger har webbplatser, men vissa är mer beroende av sökmotorns trafik och webbkampanjer än andra.

Marknadsföringskanaler:

Ord-från-mun-hänvisningar

Webbplatser med fokus fritid och äventyr

Reklamblad på partneranläggningar och lokala företag

Annonser i nischade kataloger i tidningar

Direktreklam och e-postkampanjer

Googles annonser

Sociala medier: Twitter, LinkedIn, Facebook

Tänka på

Börja med marknadsföringen i god tid. Poängen är att du måste bygga en kundkrets av camp entusiaster månader före den aktuella händelsen för att säkerställa en bra start.

Att köra ett vuxensommarläger är mycket kul men också mycket arbete. Fånga dig inte i festligheterna och kom ihåg att du driver ett företag. Efter att lägesaktiviteterna avslutats är det viktigt att du får feedback från deltagarna. Identifiera vad som fungerar och vad inte och gör nästa läger ännu bättre.

Ta reda på var du kan sänka kostnaderna genom att samarbeta med andra företag och därigenom maximera egen vinst.

Inspiration

Det finns ett läger för varje typ, från avancerade till de mer traditionella. Nedan finns ett urval av de mer påhittiga lägerupplevelserna.

Rock n' Roll tema

Här får lägerdeltagarna lära sig riff från kända rock låtar själva. Eller vad sägs om att ha idolerna själva som läromästare? Har man inga egna instrument får man låna. De dagliga sessionerna följs upp av en storslagen final med uppträdanden av deltagarna själva.

Vikingateknik

I gladiatorliknande miljön förstås. Under några timmar instrueras man i vikingarnas uråldriga stridsteknik. Traditionellt klädda i sandaler, harnesk och vapen i järn och trä. I samarbete med vikingaföreningar och medeltidsgrupper?

Elefant dressyr

Plats zoo park. Under några dagar drillas deltagarna i konsten att dressera en elefant. Den traditionen att ta hand om elefanter har tusentals år på nacken och under kursen får man lära sig allt om det stora djurets beteende och träning.

Vinproduktion

Den ultimata upplevelsen för alla vinälskare. På gården i en vinort får man följa med från druva till vin. Och får dessutom chansen att ge slutprodukten sin egen personliga touch.

Biodling läger

Läger plus kurs om biodling. Biodlare har blivit fler och intresset har ökat, inte bara hos koloni- och villaägare, utan även företag och organisationer. Hålls ofta i samarbete med biodlarföreningar och studieförbund.

Rymdcamp

Det sex till åtta dagar långa programmet simulerar den faktiska träning en astronaut måste genomgå. Och för att lägret skall vara så realistiskt som möjligt bär deltagarna äkta rymddräkter samt använder NASA-utvecklade redskap i sin träning. Upplever hur det känns under uppskjutet eller ta dina första steg på månen.

Spökjakt

De sakkunniga och kända utredarna av det övernaturliga, lär ut grunderna i klassisk spökjakt på ett utvalt hemsökt hotell med anor från förr. Deltagarna uppmanas att ta med egen kamera för att kunna föreviga osaliga andar på bild.

Korsordskryssning

Här är det istället en välrenommerad korsordskreatör som håller i trådarna. Under kryssningen med båt förbättras deltagarnas kunskaper i korsordslösning, vokabulärer utökas och de vanligaste tricken röjs.

Pokerläger

Här får amatören lära sig strategier som kan säkra storkovan. Pokerprofiler instruerar och håller föreläsningar.

Teknikfri kamp

Om man har spenderat mer tid på sin telefon eller datorskärm idag än att titta på en annan människas ögon, kan man behöva en digital paus. Det är precis vad en teknikfri kamp erbjuder: en chans att lägga bort skärmenheter, logga ut från sociala medier, och spendera fyra dagar i skogen, återuppleva den försämrade färdigheten att skapa verkliga vänner. Telefoner, bärbara datorer och digitala prylar är förbjudna vid detta läger.

Matlagning

Tillbringa timmar med välrenommerade kockar som visar hur man gör den perfekta löksoppa, testar ut sin nya kunskap i ett toppmodernt kök och förbereder måltider under strikta tidsfrister. Fokusera på det i några dagar utan att tänka på arbete.

Några andra idéer

Hälsosam Gourmet Camp, Levande Musik, 55 + Spelrum, Yoga, Konsthantverk, Fotopyssel, Danscamp Talent Show, Klättring, Bågskytte, Simning, Meditation...


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo