Trampolinpark inomhus

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Vid sommar OS 2000 i Sydney blev trampolin en officiell olympisk sport. Sedan dess har sporten vuxit snabbt i populariteten - och blivit ett av de snabbast växande segmenten inom nöjesbranschen. Eftersom efterfrågan på inomhus hopplatser fortsätter att öka, förväntas produktionen och handeln också växa.

Details

Moderna trampolinarenor har en kombination av roliga aktiviteter, evenemang och till och med trampolinbaserade tävlingar. Ditt företag lovar gästerna en rolig och kul aktivitet i en inomhus miljö. Du bör därför älska människor och äventyr och ha det bekvämt i nöjesbranschen. Du behöver dessutom tillgång till egna besparingar eller en affärspartner som kan bidra ekonomiskt, eftersom en trampolinpark medför en del startkostnader.

Målgruppen

Dina kunder är alla som gillar en mer aktiv och rolig livsstil. Teambuilding, möhippa, kalas eller bara för nöjesskull! Det kan vara vännerna, arbetskamrater eller klasskompisarna. Men, inomhustrampolin idealiska kund är barnfamiljer. Trampoliner är ett roligt sätt för barn att bränna lite energi medan de har kul.

Hitta en plats

Du som företagare får helst leta efter en byggnad som redan har ett brett öppet utrymme. Det kommer att minska eventuella kostnader i samband med rivning av väggar, diskar eller andra strukturer som redan finns på plats.

Vissa byggnader som kan vara bra platser är gamla industribyggnader eller tömda ladugårdar. Båda ger massor av öppet utrymme och är vanligtvis i låghyresområden. Även om de finns lite ur vägen dvs. på landsbygden eller industriområden, kommer gästerna vanligtvis att köra dit eftersom det ger en unik upplevelse.

Vid utformning av en trampolinpark bör max 50-60 procent av utrymmet ägnas åt trampoliner. Att lämna ungefär hälften av utrymmet fritt ger gott om plats för ett välkomnande område, stå- och sittplatser. Det låter också ditt företag expandera i framtiden och komplettera med annat innehåll utan att flytta.

Alla besökare kommer inte att hoppa och därför bör du skapa ett litet kafé helst med utsikt över hela parken. Se också till att du har tillgång till ett kalasrum för barnkalas och liknande.

Bygg ett lag

Eftersom inomhus trampolinpark oftast innebär större anläggning och är öppen långa timmar bör du åtminstone ha några anställda redan från början. Anställda kan bl.a. hjälpa dig att bemöta gästerna när de kommer in, servera förfriskningar och hålla i olika fester och event.

Se till att dem du anlitar ska vara trevliga och serviceinriktade personer som kan ta ansvar för att alla hoppar i en trygg och säker miljö.

Komma igång

Innan du öppnar ett trampolincenter i din ort, är det värt att se hur konkurrensen ser ut. De flesta trampolinverksamheter förekommer i en enda stad. I områden där det redan finns minst en trampolinpark, kan konkurrensen vara hård. I städer som inte har någon, kan en inomhus trampolinparksverksamhet fylla en unik nisch i nöjesutbudet. Människor från hela staden kan vara villiga att köra till trampolinparken, för det är något oprövat och kul.

Du behöver inte någon särskild utbildning innan du öppnar en trampolinpark, men det är bra om du är någorlunda teknisk lagd. Det kan hjälpa dig att hålla dina underhållskostnader låga, eftersom du kommer att kunna utföra enklare underhåll som trampoliner behöver själv.

Eftersom du har ett begränsat antal platser per timme blir det bra om du har en hemsida från början så att kunderna kan se tillgänglighet och boka hoppning direkt genom ditt bokningssystem online.

Vad händer under en typisk dag?

Under en typisk dag kommer du som företagsägare att välkomna gäster, förklara hur man kan njuta av trampolinerna på ett säkert sätt och svara på gästernas önskemål. Du kan också hjälpa till att servera förfriskningar till gästerna, förbereda sig för planerade partyn och städa anläggningen, även om dessa uppgifter också kan göras av anställda.

När du inte har kontakt med gästerna, kommer du spendera din på att planera och organisera, hantera anställda, inspektera och reparera utrustning och marknadsföra verksamheten.

Kostnader

Kostnaderna för att öppna en inomhus trampolinpark kan variera. En del trampolin måste vara specialbyggda. Du bör kontakta flera entreprenörer som specialiserar sig på inomhus trampolinparker och be dem att lämna in ett bud. Att skaffa flera bud visar inte bara vad olika entreprenörer kommer att ta betalt för arbetet, utan det ger också dig flera olika design att överväga. En design kan vara enklare än de andra och därmed betydligt billigare.

Huvuddelen av dina utgifter kommer att vara fasta - du betalar samma belopp för din anläggningshyra, utbetalning av utrustningslån, löner, verktyg och andra utgifter om dina trampoliner används eller inte. För att täcka kostnaderna måste du öka intäkterna genom att bjuda in hoppentusiaster att delta i ett spektrum av aktiviteter, bland annat träningspass, födelsedagsfester, tävlingar och öppna hopptider.

Intäkter

En inomhus trampolinverksamhet tjänar pengar genom att debitera gäster en avgift för en viss mängd hopp-tid. Många säljer också lättare måltider och olika förfriskningar.

Ordna barnkalas kommer vara en viktig fokus i din verksamhet. Du behöver en utbildad kalasvärd som kan förbereda olika kalas och som sedan tar hand om barnen.

För företagskunder kan du erbjuda olika spännande företagspaket med unika aktiviteter och teambuilding utmaningar. Vid större sällskap eller om man vill hyra hela lokalen får du lämna mängdrabatt.

Marknadsföring

Du driver en spännande lekplats för barn och vuxna. En trampolinparkverksamhet kan locka nya- och maximera antalet befintliga besökare genom kundsegmentering, vilket innebär att man planerar olika aktiviteter som riktar sig till olika grupper under dagen och veckan.

Till exempel kan en trampolinpark erbjuda en morgonpassklass, eftermiddagsklass, barnklubb, skolklass och seniorklass. Varje klass, klubb eller grupp borde informeras på platser där de finns. Bibliotek, skolor, hälsoklubbar, parker, rekreationscentra, kaféer, föreningar och turistplatser kan vara bra platser att marknadsföra sig på. Personalen där kan vara villiga att distribuera ditt flygblad om ni samarbetar med varandra.

Tillstånd

Vissa tillstånd kan behövas för att driva en inomhusspårvagnspark. Om du säljer mat behöver du licens från en lokal hälsoavdelning. Alla anläggningar som serverar mat måste genomgå en hälsokontroll.

Som arrangör av marknader eller tivoli och liknande verksamheter behöver du musik licens från Stim för den inspelade bakgrundsmusik som spelas upp.

Säkerhet

När du köper trampolin från etablerade leverantörer får du oftast gratis support, utbildning, hälso- och säkerhets information. Alla dina gäster ska kunna känna sig säkra när de hoppar. Därför bör dina trampoliner vara konstruerade av experter inom området och byggda så att de uppfyller alla säkerhetskrav.

För att alla ska få plats att hoppa tillåter du endast ett begränsat antal bokningar. För att få hoppa på trampolin gäller viss miniåldern, på de flesta ställen 5-7 år. Även lite äldre barn tom 12 år rekommenderas vara i sällskap av en ansvarig vuxen. Medföljande vuxen som inte ska hoppa behöver inte betala inträde.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo