Starta en ridskola

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Älskar du ridning? Om du gör, kan du använda din passion som drivande kraft för att starta eget företag. En ridskola är ett företag som oftast drivs av en erfaren ridlärare och erbjuder ridningslektioner till barn och vuxna. Har du nödvändigt startkapital och massor av ridsport kunskaper, har du tillräckligt i bagaget för att följa din dröm om att starta en egen ridskola!

Details

Komma i gång

Bestäm var du vill öppna en ridskola. För maximal potential bör det ligga nära en folkrik stad eller ort. Planera tillräckligt med mark för etablering. I de flesta fall krävs 10 hektar eller mer för denna typ av verksamhet. Om du redan äger en ledig mark som är lättillgänglig, kan du använda den för yrkesmässigt bruk.

För att komma igång på rätt sätt bör du arbeta på en detaljerad affärsplan och genomföra en grundlig marknadsundersökning - så att du kan skapa en guide till framgång. Granska byggnormer och förordningar för din stad eller län. Dessa ordningar och instruktioner kommer att avgöra var och hur du kan bygga, och hur du ska organisera din ridning skola.

Anlita en byggentreprenör för att bygga de strukturer som krävs för ridskola. En lada eller stall, ett ridhus, flera hagar och ett lagringsutrymme är alla viktiga för denna typ av verksamhet, så planera klokt. Planera var du ska skaffa nödvändig utrustning för en ridningskola. Du behöver sadlar och stigbyglar för alla åldrar av elever, betsel och träns för varje häst, och en mängd annan utrustning.

Tillstånd för verksamhet med häst

Driver du en ridskola måste du ha tillstånd. Som ridskola avses en verksamhet där du regelbundet erbjuder ridlektioner med skolans hästar. Undervisar du enbart ryttare som rider på sina egna hästar behöver du inget tillstånd för ridskoleverksamhet. Om du förutom ridskoleverksamheten även har inackordering av privathästar eller avelsverksamhet måste du också ha tillstånd för just dessa verksamheter. Kontakta Jordbruksverket och Länsstyrelsen i din ort för att höra vad som gäller för just din verksamhet.

Starta och driva en ridskola

Försök använda goda hästar för att ge eleverna så bra upplevelser som möjligt. Hyra nödvändiga medarbetare som hjälper dig med underhåll och skötsel av hästarna. Utforma arenan ordentligt är av yttersta vikt. Eftersom du kommer att erbjuda rid tjänster bör layouten vara rätt. Du måste utforma lektionerna också. Helst ska dina ridlektioner börja med säkerhetsfrågor.

När du har fått ryttarna, kan du lära nu olika typer av lektioner - montering, demontering, ryttare position, bromsa, stoppa, hoppa, vrida cirklar, promenader, trav och galopp. Dessa lärdomar kan ta tid och kommer vanligtvis att bero på inlärningstakt för varje ryttare. Du har tur om du kan få elever som är snabblärda men om du stöter på långsamma elever, måste du vara extra tålmodig. 

Bortsett från arenan, måste du också ha stall och plats där dina ryttare kan byta kläder.

Locka kunder

Satsa på alla intresserade - oavsett ålder och tidigare rid erfarenhet. För de allra minsta barnen (3-5 år) kan du erbjuda rid lekis och från 6 år och uppåt allt från nybörjargrupper till mer avancerade nivåer. Alla lektioner bör hållas av utbildade instruktörer och maxantal för varje grupp bör vara ca 5-6 elever. Till de som är intresserade av att rida lite mer men inte riktigt redo för att köpa egen häst kan du erbjuda särskilda rid koncept. Det kan innebära att de ex. rider samma häst tre gånger i veckan, varav två pass är lektioner och ett pass är självständig ridning. Priset är per månad och uppsägning sker minst en kalendermånad i förskott. Det finns säkert förälder som skulle vilja erbjuda sina barn alla fördelarna med egen häst men vill slippa ansvaret och risken? Då bör ditt "halvägande" koncept passa dem! 

Se till att din ridskola drivs lagligt genom att varje ny elev skriver under att ridning sker på egen risk. Du kommer också att behöva köpa ansvarsförsäkring för att täcka dig själv och din egendom.

Personal

Anställa personal kan- eller inte kan vara nödvändigt beroende på omfattningen av din skola, och dessa anställda kan vara nyckeln för framgång eller tvärtom. Satsa därför på bra medarbetare, och fördela arbetet under hela dagen. Säkerhetstänkandet har också ökat, vilket kräver duktiga och utbildade ridlärare. Undvik att anställa vänner eller familj om du inte är säker på att de kan göra jobbet och göra det bra. Duktiga instruktörer kan hjälpa dig att utveckla program häst utbildning. De observerar ryttare för att upptäcka och hjälpa korrigera problem och se till att utbildning genomförs på ett säkert sätt.

Utnyttja dina resurser

En ridskola bör se till att maximera användning av existerande anläggningar och (inom rimliga gränser) sina hästar. Med förbehåll för hälsa och säkerhet, kan detta omfatta uthyrning av inomhusplatser för hundträning eller ridning för funktionshindrade. En häst som bara fungerar för två timmar i veckan kostar mer att hålla än det tjänar. Kostnaden för dina älskade hästar måste vägas in i din planering.

Marknadsföring

Bestäm dina målgrupper eller vilken typ av användare/kunder du vill attrahera och tänk på möjligheter att nå ut till dem. För att lyckas med din ridskola måste du skapa aktiviteter som genererar pengar över större delen av dygnet, till exempel samarbete med skolor och företag. Annonsera ridning lektioner, sommarläger och andra tjänster i närområden.

Din lokala tidning är ett bra ställe att börja på, men också annonsering på internet. Investera i en egen webbplats. Den behöver inte vara alltför avanserad, men bör ärligt spegla vad du håller på med och innehålla all relevant information såsom de tjänster du erbjuder och priser mm.

Du kan också besöka villaägare med hästar och lämna ditt visitkort till andra personer som älskar ridning. Ge speciella erbjudanden till alla nya kunder, till exempel gratis lektioner för remisser eller en fri första lektionen för nya studenter.

Ta dig tid av din dag att lära sig så mycket du kan om sporten du undervisar, och ständigt revidera dina metoder för att garantera säkerheten för både studenter och hästar. Det är särskilt viktigt att du från början bygger ett gott rykte. Var medveten om det intryck du skapar om din anläggning - till exempel alltid hålla dina hästar, lokaler och utrustning rena och snygga. 

Du bör också vara medveten om vilka dina konkurrenter är men kom ihåg att detta inte nödvändigtvis är andra ridskolor. Det kan vara andra fritid eller turistföretag såsom bowling eller simning. Detta måste beaktas när du tittar på den tjänst du erbjuder på marknaden och prissätter den.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo