Uthyrning av musikstudio

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Starta en studiouthyrning innebär både ekonomiska och tekniska utmaningar, men den kan bli framgångsrik med rätt blandning av erfarenhet, val av utrustning, studio design och kundkrets. De flesta musikstudios i allmänhet drivs ofta av erfarna musiker som tillhandahåller och hyr ut högteknologisk utrustning, kompetens och resurser för att producera säljbara kreativa projekt.

Details

Studio ägare och personal skall vara kompetenta och tekniskt skickliga på att uppfylla kundernas behov på ett effektivt och professionellt sätt, i en miljö som främjar och inspirerar den kreativa processen. Utbildning och kompetens är avgörande för framgång, eftersom utrustning och inspelningstekniker är komplicerade och kräver kunskap om beprövade metoder för att uppnå professionella resultat. 

För dig som vill starta ett musikstudioföretag, krävs det att du har tillgång till startkapital eftersom utrustning och tekniska komponenter ofta kostar en del pengar, beroende på tjänster och verksamhetstyp du erbjuder.

Oavsett hur liten eller stor din studio är, framför allt är din kompetens avgörande för framgång. Moderna datorbaserade studios underlättar visst ditt arbete men kräver en professionell hantering. 

Inspelningsstudio gör huvuddelen av sina inkomster genom att ta ut timpriser för användning av studion och personal som krävs för att hantera utrustningen.

Studio verksamhet

Under det senaste årtiondet har musikindustrin upplevt stora förändringar i distributionen och intäkter. Fildelning, piratkopiering av musik och andra tvivelaktiga digitala metoder har påverkat hela branschen, inklusive musik repetition och inspelningsstudior. Idag finns det tre kategorier av konstnärer intresserade av att hyra professionell studio utrymme permanent eller per timmen:

• Professionella musiker som spelar in musik för distribution och försäljning.
• Musiker och skådespelare som producerar reklamfilmer, berättarröster eller annat reklam innehåll.
• Hobby artister och musiker som vill spela in låtar till sin personliga njutning och distribution till ett begränsat antal bekanta.

För att vara lönsam, måste din musikstudio tillgodose alla tre grupperna och eventuellt erbjuda ytterligare tjänster såsom lektioner eller ljud konsulttjänster. Om du menar allvar med att starta en repetition och inspelningsstudio, är du förmodligen redan är bekant med typiska livsstilen en studio ägare har. Till skillnad från en delo andra typer av småföretag, studios är inte en 9-5, fem dagar i veckan verksamhet. Som en studio ägare, kanske din arbetsdag börjar inte förrän på eftermiddagen eller kvällen. Musiker är kända för att arbeta sent in på natten och eftersom de flesta av dem håller dagsjobb, nätter och helger kan vara deras enda möjlighet att repetera och spela in. Om din studio serverar företags klienter, kan du också schemalägga morgontider. 

Studio ägare brukar göra allt själva, åtminstone inledningsvis. Som dina bokningar ökar, kanske du vill tänka på att ta in en deltid eller heltid anställd, men det inte kommer att vara ekonomiskt genomförbart tills verksamheten genererar tillräckligt med intäkter för att motivera ytterligare personal.

Innan du börjar

Starta en musikstudio är en utmärkt möjlighet men det är viktigt att planera verksamheten i detalj innan du börjar. För de första månaderna (eller år), planera att spendera varje dag att arbetar för din studio. När du inte är bakom mixen, kommer du att vara upptagen med att hantera alla de andra saker som är involverade med företagsägande. Marknadsföring, fakturering, bokföring, vaktmästeri – det är du som kommer att fylla alla dessa roller under startfasen. 

Innan du öppnar en musikstudio i ditt område, är det viktigt att ta reda på hur konkurrensen ser ut. Utvärdera dina konkurrenter och prata med så många lokala musiker som möjligt för att få en uppfattning om marknaden och befintliga priser. Du kan välja att anlita ett företag marknadsundersökningar för denna uppgift. Använd nätet för att hitta konkurrenter nära dig, se hur de gör och hur du kan bli bättre. 

Ta kurser i studioteknik vid en musikhögskola eller annan relevant skola. Alternativt, kan du arbeta eller praktisera på en studio för att få de nödvändiga kunskaper och erfarenheter. 

Förbered en affärsplan som innehåller den typ av inspelnings- och uthyrnings verksamhet du vill starta. Inkludera nödvändig utrustning och utrymmen, den ursprungliga investeringen och inkomsten som krävs för drift och hur du ska marknadsföra företaget.

Komma i gång

Designa ditt inspelningsutrymme, baserat på storleken och typen av verksamhet, och sök efter kommersiella lokaler som passar till studioverksamhet du planerar att starta. Sammanställ en lista över nödvändig utrustning och köp den från en musikstudioutrustning återförsäljare. Pröva att utveckla relationer och inköp från lokala återförsäljare, eftersom de är en utmärkt källa för kundremisser och du kommer nog kunna få personlig service och rådgivning. 

Möblera studion. Din utrustning kommer att variera med din budget och studio kapacitet, men kommer generellt att innebära ett mixerbord, inspelningsenhet, mikrofoner, play-back utrustning, hörlurar, och alla nödvändiga kablar, stativ och tillbehör. Bygg och ljudisolera dina inspelningsrum och ställ in din inspelningsutrustning. Du kan välja att hyra en inspelningsstudio designer om du är oerfaren i hur man fixar en bra inspelningsmiljö. 

Fråga om lämplig ansvarsförsäkring från ditt försäkringsbolag. Eftersom klienterna kommer att använda studion, är ansvarsförsäkring nödvändig eftersom du kan vara personligen ansvarig för eventuella olyckor som inträffar.

Marknadsföring

Köp in marknadsföringsmaterial, beställ visitkort, fakturor, brevpapper och broschyrer, och för dem ut till lokala band, musikaffärer och musikskolor. Kör en direktreklam kampanj till skivbolag och producenter. Mailinformation kan hittas i musikbranschens kataloger och online. En webbplats är också bra att ha, den kan vara till hjälp när du marknadsför ditt företag. 

Marknadsför din inspelningsstudio genom annonser i lokala tidningar och radio samt regionala musikpublikationer och webbplatser. Lämna ut flygblad, broschyrer och visitkort vid musikaffärer och ställen med levande musik.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo