Skriv ut

Hemleverans av måltider


100 000 kr - 200 000 kr
target

Info

Trender

Långa arbetsdagar, korta luncher och mycket som skall hinnas med har också gjort att matlagningen de tio senaste åren fått stå tillbaka. Man lägger ner mindre tid om dagen på matlagningen. Måltidslösningen blir snabbmat från kiosker eller mikrougnen som alternativ snabbmatskock i hemmen. Dagens typiska konsumenter vill ändå äta gott, enkelt och bekvämt i sitt hem på vardagarna och ägna mer tid åt matlagningen eller gå ut och äta på helgerna. Man har ingen tid eller lust att laga mat själv, med likväl vill ha mat med hem- lagad karaktär.

Så gör du

Tillgängligheten spelar en stor roll för alla jäktade konsumenter. Och allt som underlättar livet uppskattas av dem. Du kan fånga dessa stressade och oinspirerade kunder och erbjuda de färdiga rätter, allt från familjens middag till en festmeny att bjuda vännerna på till helgen. Konceptet går ut på att du ska komma hem till sina kunder med färdiga luncher. Maten kan du laga själv eller alternativt köpa färdiga måltider i matbutiken eller på restaurangen som har måltider anpassade för medtagning. 

Du kontaktar dina kunder personligen eller via mail och skickar ett förslag på en veckans meny och en inköpslista med de råvaror som behövs. Skicka minst tre måltidsförslag varje dag så att kunderna kan välja enligt sin smak och mat intresse. När de accepterar sätter du i gång. Varje dag köper du först alla råvaror, lagar sedan mat enligt listan och slutligen levererar direkt till dörren. Samtidigt lämnar du matsedel till kommande vecka.

Kunderna får inte vara längre bort än att du kan besöka dem personligen. När du köper basvarorna gör en lista över priserna i olika butiker. Genom att köpa de olika varorna i billigaste butiken kan du spara en hel del pengar. Handla i ordning så att du slipper onödigt spring.

Tänk på menyn

Du måste ha viss förmåga att planera och variera maten. På kvällarna kan du planera veckomatsedel och skriva recept. Du kan erbjuda egna recept men kan också laga på beställning, alltså det som dina kunder vill ha. Kunderna skall kunna välja mellan olika prisklasser och också lämna speciella önskemål. Ibland kan det vara något vegetariskt eller exotisk mat.


Location