Skriv ut

Imagekonsult


0 - 10 000 kr
target

Info

Det sägs att man bara har några sekunder på sig att göra ett första intryck. Vad man säger är förstås också viktigt men det som gör mest intryck är utseende, kroppsspråket, kläderna och frisyren. Även med hjälp av olika färger kan man ge olika budskap och skapa olika auktoritet. Det handlar om att ta fram de fina sidorna och dölja de sämre. Genom att klä sig rätt kan man faktiskt se både längre, kortare, smalare eller tjockare ut.

De som säger att folk uteslutande bedöms efter deras kompetens har inte rätt. I alla västerländska kulturer värderar man även efter det man ser. Att inte respektera de grundregler som marknaden bestämt skall gälla kan bli farligt.

Bakgrund

En del tror att det är enkelt att finna sin egen stil men för de flesta är det svårt och man behöver professionell hjälp. Att vara företagare innebär inte bara att man måste kompromissa men marknaden, kunder och konkurrenter. Man måste också vara beredd att ändra och anpassa sina vanor, utseende och klädsel. Vill man lyckas i sin verksamhet måste man alltså integrera sig och bli en del av affärsidén.

Rätt klädsel signalerar professionalism och trovärdigheten. Genom sitt klädval kan en person påverka hur han/hon vill uppfattas av andra- stark, pålitlig, trygg eller sympatisk. Det gäller inte bara på toppnivå utan även i vardagliga situationer på arbetsplatser. Det kan t.ex. vara irriterande i en butik om man måste gå runt och fråga efter personal som jobbar där. Självklart skall personalen ha kläder som skiljer sig från kundernas kläder. De ska vara snygga och passa i den miljö man jobbar i.

Många arbetsgivare är rädda för att tränga sig på och erövra individens integritet och vågar därför inte ha en tydlig imagepolicy. Men nödvändigheten att klä sig för att representera företaget på bästa sättet blir förr eller senare aktuellt i alla organisationer.

Så gör du

Allt fler företag och privata personer anlitar imagekonsulter, personer som hjälper andra att hitta rätt stil för varje tillfälle. Är du duktig med att välja passande kläder och färger, och har känsla för stil och skönhet, kan du hjälpa andra att hitta sin personliga image. Vilka språk och utseenden som lämpar sig bäst är en individuell fråga, och det finns inte två identiska personer i fråga. Det behövs analys för att hitta och ta fram det bästa.

Som konsult ger du svar om färger som passar bäst till ”garderoben” och vilka man bör använda i affärssammanhang. Du skall hjälpa kunderna att bygga en personlig arbetsgarderob, göra en imageplanering för olika tillfällen och ge andra tips hur de kan se bättre och säkrare ut. Som hjälpmedel i ditt arbete kan du använda dataprogram som gör analys efter uppgifter som matas in.


Location