Tjäna pengar på dina bilder

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

I dagens Internet-tid börjar många frilansfotografer göra bilder som en hobby där man tar bilder för skojs skull. Man lägger bilder på nätet och folk tittar på dem, och gärna deltar i diskussioner och så vidare. Kanske har du massvis med spännande bilder liggande på hårddisken, som kan bli avstampen i en karriär som stockfotograf? Du kan tjäna pengar genom att fotografera och ta bilder och sedan sälja dina foton på nätet. En liten del av den marknaden väntar på dig.

Info

Det är väldigt fascinerande att tjäna pengar på sin hobby, och för amatörfotografer är bildbyråerna en given möjlighet att testa sig själv. En bra affärsidé för deltidare och frilansare.

Kvalifikationer

Hur arbetet som frilansfotograf ser ut beror lite på vilken inriktning man har som fotograf. Det finns förvisso fotografer som tar på sig massor av olika jobb, men det vanligaste är ändå att ha ett speciellt område man inriktat sig på. Till exempel finns det de som uteslutande arbetar som bröllopsfotografer, porträttfotografer, landskapsfotografer och mycket mer.

Det krävs en hel del jobb för att bygga upp en karriär som frilansfotograf eftersom det är hård konkurrens i branschen. Ta mycket bilder, lär dig hantverket och tekniken. Det gäller att ha koll på kamerainställningarna och att kunna lägga ljuset på rätt sätt. Använd gärna släkt och vänner som modeller i början.

Det gäller att vara duktigt på det man gör, samtidigt som man är duktig på att marknadsföra sig själv. Det är alltid en god idé att gå någon slags fotoutbildning om man vill satsa på en frilanskarriär. Visst finns det de som är självlärda, men en utbildning ger ändå en viss tyngd.

Inledning

Det verkar som om alla kan snappa en rimligt bra bild, men hur vet du om du har färdigheter att göra det professionellt? Mängden bilder där ute är så stor att de som letar efter bilder verkligen måste tränga igenom många saker. Medelmåttiga bilder, men även bra saker. Vilka bilder som säljer, som det visar sig, beror inte bara på kvalitet.

Fotografering är ett exempel på att kvaliteten på de bilder som människor väljer är inte alltid riktigt gjorda av professionella fotoredigerare. Människor som arbetar för högprofilerade tidningar, reklambyråer mm. De finns säkert, men de flesta av de bilder som köps görs inte nödvändigtvis av sådana personer. De är framlagda av vardagliga människor.

Det är sekreteraren som arbetar på advokatbyrån, som behöver något för en broschyr som hon gör, eller samma sak för tandläkare, eller en hemsida som behöver bilder. Många kontorsarbetare är de som förväntas att bara sätta ihop ett nyhetsbrev, sätta ihop en annons, sätta ihop något som är litet för telefonboken, för någonting. Många av dessa marknader är lokala medier eller lokal reklam från små företag och så vidare. Och det finns även personliga användningar som licensbilder. Så kvalitet på fotografering behöver egentligen inte alltid vara så högt. Det bör vara bättre än vanliga snapshots av familjebilder, men det behöver inte vara perfekt för det.

Fakta

Digitalkameror och smartphones med inbyggd fotoutrustning har gjort att vi tar mer foton än någonsin. Idag är det betydligt enklare att ha fotografering som hobby, och om du vill bli mer seriös med din hobby finns det flera sätt att tjäna pengar på dina bilder.

Stock betyder arkiv, och ett stockfoto, eller på svenska bildbyrå, är en genrebild som förvaras i ett bildarkiv. Den kan användas i många olika sammanhang och säljs om och om igen. Då byråerna är internationella finns kunderna över hela världen.

Affärsplan

Att utveckla en affärsplan i fotobranschen är inte riktigt som att utveckla en affärsplan för många andra typer av företag. Det viktigaste som är annorlunda för fotobranschen är att det inte är som ett företag där du köper en massa lager, du har en butik och sedan börjar du sälja produkten. Affärsplan är däremot ett bra verktyg när du ska göra en analys av dina kostnader, din prissättning, och hur mycket tid och pengar du lägger på marknadsföring.

Hur fungerar frilansfotografens affärsmodell?

Att vara stockfotograf innebär att man säljer sina bilder till bildarkiv – stock – som sedan säljer bilderna vidare. Varje enskild bild ger inte så mycket, så det gäller att sälja många bilder. Så du får kavla upp ärmarna.

Frilans innebär att du inte har en arbetsgivare, utan att du antingen hittar uppdrag själv eller att du går vidare och tar bilder på egen hand och efter att du har bilderna du säljer dem till vad som kallas stock photo marknaden. Så, frilans som en bred beskrivning betyder bara att du representerar dig själv och du har en mängd kunder, egentligen inte ägda av någon.

Och så är ett fotograferingsföretag väldigt annorlunda, främst för att kostnaden för att starta det är så lågt. Vem som helst som är duktig med en kamera kan göra det här, och det är faktiskt så. Det finns många människor som egentligen bara har en hyfsad bra utrustning, de tar massor av bilder, och de skickar dem till lagerbyråer, som säljer dem.

En del gör inte några pengar als, andra gör lite mer, och de som verkligen är de flitigaste gör det bäst. Det är en fråga om hur mycket tid du lägger på det, hur bra du är, och hur väl förstår du marknaden och branschen.

Vem köper bilderna?

När bilderna är blivit publicerade, du vill att någon ska köpa bilden. Foton säljs i bilddatabaser och kan användas i många sammanhang, t.ex. i tidningar, på webbplatser, i annonser, bloggar och så vidare. Det man köper är faktiskt en licens (eller rättigheter) att använda din bild i eget material. Som regel kan alla som köper bilden använda den fritt, utan att kreditera fotografen.

När någon laddar ner en bild, kommer du tjäna en provision. Vissa bilddatabaser betalar ett engångsbelopp per bild, men de flesta är beroende av provision. Du kommer att få betalt efter hur många nedladdningar bilden har och vilken storlek de laddar ner bilden i. Små bilder kostar mindre än högupplösta bilder. Du får en procent för varje sälj, som varierar från 10% till 90%, återigen beroende på vilken typ av databas du använder.

Här kan du sälja dina bilder

Istockphoto.com – En av de ledande byråerna med höga krav på fototeknik och bildkvalitet.

Shutterstock.com – Med 17 miljoner bilder är konkurrensen tuff, men det ändå en bra plats för entusiaster.

Fotolia.com – Den här bildbyrån är mycket populär i Europa. De har inget inträdesprov.

Dreamstime.com – Inträdesprov är ett krav, men kraven är inte lika strikta som hos konkurrenterna.

Bigstockphoto.com – Här fyller man i ett formulär för att bli antagen. Det är lätt att lägga ut bilder till försäljning.

Sxc.hu – Känd som som Stock.xchng. Lätt att ladda upp, men det finns inget att tjäna. Ett bra ställe att öva.

Så funkar det

Royaltyfria "stock photo" bildbyråer är sajter på nätet som låter dig ladda upp dina foton på deras servrar, och varje gång någon laddar ner (köper) någon av bilderna så tjänar du, fotograferaren, din egen andel, vanligtvis en procent av försäljningspriset.

Royaltyfritt material är t.ex. bilder eller videoklipp som man mot en engångsbetalning kan använda fritt utan att behöva betala direkt till fotograferaren. Stock foton används mest på webbsajter, vykort samt i reklamblad och tidningar, etc. På detta vis behöver mindre företag inte anställa dyra proffsfotografer, och amatörfotografer har chans att få kompensation för sina bilder.

Royaltyfritt innebär licensfritt, alltså köpet innehåller inte bildens rättigheter. Därför kan en fotograf sälja samma bild oändligt många gånger, och även ha samma bilder på många olika internet-bildbyråer samtidigt.

Trots att bilderna är väldigt billiga och fotograferarens kompensation ibland bara några kronor har man en god chans att tjäna pengar, eftersom bilderna kan laddas oändligt många gånger och varje gång någon bild laddas får fotograferaren en procent för det.

Hur mycket kan man tjäna på att sälja bilder?

Det beror ju självklart på hur duktig du är, hur lång erfarenhet du har och vilken typ av jobb det är. Timdebiteringen brukar ligga runt 500-1500kr/h för en "vanlig" fotograf.

Det handlar i hög grad om motivation och hårt arbete. Man måste fotografera och ladda upp en hel del bilder till en byrå innan intäkten märks. För att lyckas måste du dessutom tänka kommersiellt, och dina bilder ska vara enkla men ändå ha starka budskap. Det gäller att skapa bilder som kan användas som effektivt blickfång i exempelvis reklam eller tidningar.

Som fotograf kan du inte räkna med att leva på provision från stockfoto-sajter. Men är du duktig på att ta generella bilder som kan användas av många – framför allt populära är bilder inom affärer; människor som arbetar brukar gå hem

Lär dig reglerna

Det ­ finns så många regler för hur bilderna får användas för de kan komma att användas i olika sammanhang. I Sverige och många andra länder får man gärna fotografera folk på allmän plats och publicera bilderna, med vissa begränsningar. Man får inte publicera porträttbilder hur som helst utan samtycke och inte använda personbilder i reklamsammanhang.

Stockfototjänster kräver samtycke från alla personer på en bild. Samtycket lämnas i ett formulär som man hämtar på deras webbsajt. Om man visar minderåriga krävs tillstånd från föräldrarna. Konstverk som målningar och statyer omgärdas av strikta regler för skriftligt samtycke från konstnären bakom verket. Lätt identifierbara byggnader och kända varumärken kräver stocksidorna tillstånd för.

Satsa på dessa motiv

FOTA AUTENTISKT. Det låter paradoxalt, men bilderna får inte vara alltför perfekta. De ska gärna se naturligt äkta ut.

ARBETE. Jobbsituationer är en klassiker som fortfarande säljer bra. Särskilt andra miljöer än just kontor med affärsfolk.

PLATS FÖR TEXT. Generellt ska jag komma ihåg att lämna mycket luft för text, så att reklammakarna kan skriva på bilderna.

LÄCKRA BILDER AV MAT OCH DRYCK. Matbilder i alla varianter verkar det ­finnas en omättlig efterfrågan på.

Detta behöver du

En systemkamera med en upplösning på12,0 megapixel eller mer.

Ljusstarka objektiv, t.ex. 50 mm med bländare F1.4.

Ett litet skärpedjup ger en professionell look och slöjar störande bakgrunder.

En dator med programmet Photoshop eller Elements, där du kan öppna och bild-behandla dina filer.

Trådlös blixt och gärna en softbox.

Bra ljus är viktigt i stockbilder, och särskilt mjukt ljus är en hit. Direkt kamerablixt är inte lämplig.

En hygglig fotoväska. Om du inte har en studio måste du fotografera där du kan.

Transportera prylarna på ett säkert sätt.

Du måste hitta användbar rekvisita som kan ingå i dina bilder. Det kan t.ex. vara bollar, paraplyer eller vad det nu handlar om.

Marknadsföring

För att marknadsföra sig själv kan man göra på olika sätt. Många använder sig mycket av sociala medier medan en del förlitar sig helt på ryktet. Det är vanligt att man får jobba ganska hårt på marknadsföringsbiten i början av karriären, sedan brukar det gå lite lättare då olika kunder tipsar varandra. En förutsättning för det är dock att man är professionell och bemöter sina kunder på ett bra sätt.

Välj din nisch. För någon är det resor, för vissa är det bilar, för andra är det mode eller vimmelfotografering på krogar/nattklubbar. Så är det eftersom det helt enkelt är svårt att vara riktigt bra på flera olika inriktningar. För att veta vilken inriktning just du ska välja så är det bra att tänka på vad du tycker om att fotografera. Många gör ett misstag här och väljer den inriktningen som de tror ger mest pengar. Problemet med det är att om man inte tycker det man gör är roligt, så är det svårt att bli en riktigt bra fotograf. Du bör alltså väga vad du gillar mot lönsamheten och komma fram till något som känns bra för dig.

Det är en stor hjälp att ha en hemsida som är enkel att hitta, och naturligtvis visar upp dina bästa alster. Enkel marknadsföring till en väldigt billig peng. Att vara aktiv i olika forum och i sociala medier hjälper också till.

Skapa en snygg portfölj. På internet finns det många möjligheter att sprida sitt arbete som fotograf och enkelt skapa presentationer som visar upp dina fotografier på ett snyggt sätt. Lägg inte bara ut dina bilder på Facebook, utan passa även på att registrera dig på Instagram och Pintrest för att nå så många som möjligt.

Kom ihåg att din webbadress måste synas för att du ska få besökare till din fotosida. Att skriva in din adress i din e-postsignatur är en bra början, men även på klassiska ställen som visitkort och affischer är det viktigt att skriva din hemsidesadress för att få folk att komma ihåg dig. Passa på att dela din sida med andra fotografer och håll ett öga på fotografiforum och andra sidor.

Leva på sitt fotograferande

Det tar tid, många år, att kunna köpa på sig den utrustning man behöver och lära sig att hantera den. Det tar tid att bli en duktig fotograf som kunder är villiga att betala för att göra fotojobb. I början är det väldigt svårt att bestämma sig för ett datum då man ska börja jobba som fotograf och leva på sitt fotograferande. Det funkar inte riktigt så.

Det tar många år att jobba upp ett bra rykte och en kundkrets så man kan försörja sig på foto. Därför är det smart att ha ett annat jobb vid sidan av så du har en fast inkomst. Det kan vara deltid eller vad som helst, bara du har någon slags grundinkomst varje månad. Förhoppningsvis växer inkomsten från fotandet med tiden så du kan göra det mer och mer.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg