Print

Starta en podcast


10 000 - 50 000 kr
target

Details

En podcast-verksamhet tillhandahåller underhållning genom att ladda upp ljudfiler online för lyssnare att prenumerera på. Normalt en podcast genererar pengar till skaparen via annonser. Lyssnare kan också betala för att få tillgång till pågående podcaster, bonusmaterial och extra avsnitt.

Omvandla din podcast till ett företag

Att starta en podcast gör dig inte automatiskt till en affärsman, och din podcast-verksamhet kommer inte att göra sig själv. Men om du tar det på allvar - och det börjar få en publik - kommer din podcast naturligtvis att förvandlas till ett företag som du behöver ta hand om.

Det bästa sättet att veta när du behöver ta nästa steg i utvecklingen är när du börjar samla utgifter (ex. utrustning, studiokostnader, resor, programvara) och när dina intäkter från annonsörer, livesändningar eller externa inkomstkällor börjar göra din podcast mer än en hobby.

Vem är målmarknaden?

En podcast målgrupp kan vara ofta bredd. Eftersom en podcast kan handla om vad som helst är det upp till podd arrangören att bestämma deras nisch. I allmänhet är dock en podcasters marknad den som lyssnar på podcasts. Människor som kör ofta, går promenader eller bara laddar ner podcasts på smarttelefoner. Lyssnare som är benägna att köpa genom e-handel är särskilt lönsamma.

Hur tjänar ett podcastföretag pengar?

En podcaster kan tjäna pengar på flera sätt. Först kan de ha sponsorer. Varje gång en sponsor används betalas ut en ersättning. En podcaster kan också be om donationer. Vissa podcasters ger bort gratis avsnitt och laddar lyssnare för andra avsnitt. Andra kan under tiden erbjuda gratis delvisa shower medan de erbjuder hela shower mot en avgift. Annonser på sociala medier kan också generera pengar, liksom en podcasts webbplats.

Framgångsrika podcasters bygger ofta ett helt varumärke kring sina tjänster och blir produktleverantörer och till och med konsulter. Om en podcaster är väl ansluten i mobil app världen kan de sälja en iPhone-app tillsammans med sin podcast.

Börja med allmän kunskap, även i din nisch. När du får- och utvecklar din relation med din publik blir du mer specifik. Ju mer specifik din podcast är, desto mer uppmärksamhet får du.

AdobeStock 152137693 2

Vad är en podcast?

Det enklaste sättet att beskriva en podcast är att det är som ett radioprogram. Istället för att sändas live redigeras dock en podcast och görs tillgänglig för nedladdning. Genom att använda en mjukvara som kallas "podcatcher" kan användare bläddra och prenumerera på olika podcasts. De får sedan de senaste avsnitten när de släpps, som kan laddas ner eller strömmas till deras enhet när det passar dem.

En podcast är vanligtvis endast ljud, men kan också involvera video. Vill du få koll på det som händer i världen och Sverige just nu är det bara att kolla på nätet. Där hittar du exempel på populära poddsändningar och topplistor. Poddsändningar används ofta som ett sätt att prata om specifika intressen - t.ex. gamla TV-program eller nischhobbyer - liksom för musik, experimentell komedi och andra kreativa ämnen.

Varför ska du starta en podcast?

Identifiera dina podcastmål. Vad är ditt mål eller syfte med din podcast? Här är några vanliga mål för podcasting för att hjälpa dig komma igång:

• Att generera potentiella kunder för ett företag
• Att bli erkänd som ledande inom en bransch
• Att dela ett viktigt meddelande
• Att ha kul

Det är bra att skriva ner ditt svar så att du kan hänvisa till det när du utvecklar showens koncept. Som ovan nämnts är podcasts redan ett oerhört populärt medium, och den här trenden kommer att fortsätta. Men de är också ett unikt intimt medium som bygger sammansatta samhällen med lojala lyssnare. Du får chansen att prata direkt med en publik om de saker som mest intresserar dig. Podd sändningar täcker mark som TV och radio aldrig kan nå, vilket innebär att det finns alla chanser att du vet något eller älskar något som ingen annan har täckt.

Vad är målet för din podcast?

Vissa hemföretagare startar podcast för att komplettera sin befintliga verksamhet. För andra, podcast är deras huvudval. Eller kanske är ditt mål helt enkelt att ha en radioradio online som ett hobbyföretag. Allt är acceptabelt, men ditt slutmål dikterar några av de beslut du fattar på vägen.

Vilket ämne kommer du att täcka?

Som de flesta andra affärsidéer är det bästa sättet att välja ditt ämne att begränsa din nisch för att vara unik utan att göra den för begränsad för att stödja en långsiktig utveckling. Till exempel, om du vill starta en hälso- och hälsomatpodcast, välj ett underämne eller en specifik marknad, till exempel eco måltider eller dieter för mammor i medelåldern.

Liksom alla andra hemföretag eller marknadsföringsstrategier kommer du att spara mycket tid och pengar om du satsar på en marknad som vill ha det du erbjuder.

Vad behöver du för att starta en podcast?

Att börja podda behöver varken vara dyrt eller komplicerat. Vill du ta din podcast till nästa nivå behöver du mer utrustning. För det första behöver du bara några saker:

• En mikrofon
• En dator med ljudredigeringsprogram
• Publiceringsverktyg
• Din röst!

En av de stora fördelarna med podcasting är dess tillgänglighet. Många av de mest kända poddsändningarna har sina rötter i sovrum och garage, som sido- eller passionprojekt av unga uppstarts och jobbande komiker. Alla som har lust och lite basutrustning kan skapa och publicera en podcast - men det betyder inte att det kommer att bli bra.

Att välja ditt ämne är det första du måste tänka noga på när du startar en podcast. Podcasting har redan blivit en lite trång marknad. Med många podcaster som varar upp till en eller till och med två timmar är den genomsnittliga lyssnarens tid begränsad. Att bryta in kräver sedan ett väl förverkligat koncept, lite framåtplanering, realistiska mål och gränslös energi för att fortsätta sälja en produkt som kan vara långsam att komma igång med.

AdobeStock 274994776 2 1

Planerar din första podcast

Som med alla företag är det första steget när du startar en podcast att utarbeta en affärsplan. Bestäm vad podcasten kommer att kallas och vad den ska handla om. Namnet bör leda till innehållet, men det behöver inte vara för bokstavligt, eftersom du kan lägga till en beskrivning och taggar för att hjälpa människor att hitta det. Till skillnad från det mesta online innehåll är ett fängslande namn viktigare än ett rikt sökord.

Därefter bestämmer du strukturen för din podcast. Vandring i en och en halv timme kan vara övertygande, men det hjälper i allmänhet att ha några anteckningar för att styra konversationen längs vissa linjer och hålla din chatt på rätt spår. Många podcasts har olika återkommande segment, till exempel ett segment före eller efter huvudprogrammet där presentatörerna kommer ikapp och pratar. Annonser hjälper också till att ge naturliga pauser i innehållet, även om du kanske inte har dessa till att börja med.

Dessa segment tenderar också att använda ljudavsnitt, till exempel jinglar och intromusik. Du kan antingen betala för en inspelningslicens för att använda befintlig musik eller investera i att skapa din egen. Du vill också ha en temasång för att introducera din podcast, och eventuellt en soundboard för att liva upp dina diskussioner. Om du känner en musiker eller någon som är musikaliskt inriktad är detta ett fantastiskt tillfälle att beställa något roligt. Annars erbjuder en del webbplatser både royaltyfria och betalda alternativ för engångs- eller återkommande användning.

Du bör också planera för framtiden och överväga var du vill att podcasten - och i förlängningen verksamheten - ska vara om ett, två eller tre år. Skapa några idéer för nya segment, spin-offs och supportinnehåll. Om det går bra kan du expandera till liveshower på teatrar, marknadsplatser, officiella online forum och andra sätt att få kontakt med din publik. Du kan till och med arbeta för att starta din egen studio eller ditt nätverk för att spela in dina och andra podcaster i.

Vad gör podcasts annorlunda?

Poddsändningar är ett utmärkt sätt att bygga en äkta förbindelse med din publik. Istället för den brutna anslutningen du skapar via sociala medier, låter podcasts dig engagera din publik med unikt långformigt innehåll. Poddsändningar är bekvämare än blogginlägg; människor kan lyssna på poddsändningar medan de kör, tränar eller bara gör sysslor runt huset.

Utveckla ett podcastkoncept

Poddsändningar är lika varierade som de som skapar dem. Det finns utmärkta podcaster om allt från historia, popkultur, neurovetenskap och sport till blommor, trädgård och pallkragar. Den enda gränsen för vad du kan göra med en podcast är din egen fantasi.

För att börja, fråga dig själv: "Varför startar jag en podcast?" och "Vad handlar min podcast om?" När du har svarat på varför och vad faller resten av konceptet på plats.

Välj ett podcasttema eller ett ämne

Nu är det dags att ta reda på ditt ämne. Det kan vara lika brett som popkultur eller lika fokuserat som diskussioner om nyligen beslutade högsta domstolar.

Det enda kravet är att vara passionerad för vad du än väljer. Det borde vara något du är glad att undersöka och regelbundet diskutera. När du väl har en uppfattning om vad du ska podcasta om är det dags för marknadsundersökningar.

Du kan söka i ditt programs ämne på nätet/appen för att se om det redan finns podcasts i den genren. Om det finns, lyssna på en handfull episoder för att se vad de gör bra och tänk på hur du kan förbättra.

Om du podcastar för ditt företag blir uppgiften att hitta nischen enklare: den kommer att relateras till din produkt eller tjänster. Se till att du brinner för ämnet eftersom du kommer att prata mycket om det. Kanske är du en hälsocoach och du är ivrig på att hjälpa människor med deras hälsa. Då kan du tänka på att kombinera din passion med ditt företag genom att ha en podcastsektion om näring och recept. På så sätt kan du säkerställa engagemang för ditt projekt genom att ha kul medan du podcastar.

Namnge din podcast

När du väljer ett podcastnamn, försök att välja något iögonfallande, minnesvärt och det kommer att rankas efter din podcasts relevanta nyckelord. Här är Apples råd för att välja en bra titel för din show:

Var noga med titeln, författaren och beskrivningstaggarna på och nivån på din podcast. Apple Podcasts använder titel-, författar- och beskrivningsfält för sökning. Den metadata för din podcast, tillsammans med din podcast konstverk, är din produktförpackning och kan påverka om din podcast dyker upp i relevanta sökningar, och hur troligt användare att prenumerera på den.

AnyConv.com AdobeStock 318248213 1

Välj ditt podcastformat

Det viktiga är att välja ett format som passar vad din podcast handlar om och är något du är bekväm med. När det gäller podcastformat finns det inte ett rätt svar. Din podcast bör vara så lång som den behöver, utan att vara längre. Varje podcast kan dra nytta av redigering, så bli bekväm att klippa ut vandrande segment, tråkiga frågor och delar av avsnittet som inte tillför mycket värde för lyssnaren. Och kom ihåg: om du producerar kvalitet, engagerande innehåll, var säker på att människor kommer att fortsätta lyssna.

Podcast publiceringsschema

Podcasting kan vara ett heltidsjobb eller något du gör på sidan. Om det är det senare kan du ha ett mer avslappnat publiceringsschema. Du kan bestämma dig för att publicera varje dag eller publicera en podcastserie vartannat år. Om du har ambition att utveckla din podcast kan du ex. publicera en gång i veckan för att utveckla en relation med dina lyssnare. Om du publicerar varje dag så småningom kommer dina lyssnare att planera din podcast till sin dag. Ett veckoschema gör att du kan bygga denna mer djupgående anslutning med dina lyssnare.

Skapa en vana för dig själv. Att släppa konsekventa avsnitt kan hålla podcasting levande så att du kan fortsätta att utveckla din show. När du har ditt podcastformat, ungefärliga avsnittslängd och publiceringsschema är du redo att investera i podcastutrustning.

Tjäna pengar på din podcast

Det kan ta tid att tjäna pengar på en podcast, men om du producerar en kvalitet (i innehåll och ljud) som är inriktad på en målmarknad kan du tjäna pengar. Här är några sätt podcasters tjänar pengar på sina shower:

Affiliate marknadsföring

Ett annat smart sätt att tjäna pengar på sin podcast är genom det som kallas för affiliate marketing eller affiliate marknadsföring. Precis som du kan använda affiliate-marknadsföring för att tjäna pengar på en blogg, så kan du också göra det från en podcast. Tricket att ansluta marknadsföring på en podcast är att leverera din unika affiliate-URL.
Denna affärsmodell går ut på att länka till relevanta produkter genom en unik länk som du placerar på olika platser på podcastsidan.

Sälj din egen produkt eller tjänst

Podcasting är ett utmärkt alternativ om du skapar en produkt eller tjänst riktad till dina podcastlyssnare. Om du till exempel har en bokföringstjänst kan du ha en podcast om bokföringshemligheter för småföretagare. Du kan använda showen för att dela tips, men också dela din expertis och tjänster. Podcasting fungerar också bra för att generera kunder för tränare och konsulter.

Sälj annonser

Du måste ha utvecklat en podcastshow med ett stort antal lyssnare innan du kan erbjuda reklam, men när du gör det kan du sälja 20 till 30 sekunder för andra erbjudanden. Du kan också ha dessa annonser på din webbplats med avsnittet av showen.

Få sponsorer

I likhet med annonser kan du få showsponsorer. Du behöver en stor publik för att få ett företags varumärke att regelbundet skicka pengar för att sponsra din show. Det kommer att vara viktigt för dig att samla in statistik över antalet lyssnare och nedladdningar för att vädja till en sponsor. Inte bara skulle din sponsor nämnas i showen, utan du borde också ha information om det på din webbplats.

Premiuminnehåll

På samma sätt som en gratis sajt lockar människor att gå med i en lista kan du använda podcasten som en mekanism för att locka folk att betala för mer detaljerat innehåll. Detta kan vara tillgång till mer fördjupade intervjuer eller intervjuer som inte sändes på podcasten. Eller så kan det inkludera anslutning till ett medlemskap eller en community-webbplats. För att detta ska fungera måste din podcast göra ett bra jobb som lockar människor att vilja mer än vad podcasten erbjuder. Dessutom måste premiuminnehållet vara av god kvalitet och värde.

Donationer

Det finns ingen skada i att be om donationer för att stödja showen. Medan de flesta gillar gratis finns det de där ute som kommer att donera om de känner att de får stort värde av showen.


Location