Skriv ut

Fish and chips shop


100 000 kr - 200 000 kr
target

Info

Öppettiderna för chip shop har utvidgats under de senaste åren. Tidigare fanns det butiker som öppnade för ett par timmar vid lunchtid, fem timmar på kvällen och hade två lediga dagar i veckan, idag har de flesta öppet många timmar varje dag i veckan. För att möta dessa tidskrav, är det bra att fundera om du har tillgång till medhjälpare som kan arbeta extra under vissa timmar.

Med tanke på konkurrensen på dagens snabbmat marknaden är det viktigt att du som ägare har entusiastisk attityd och är beredd jobba hårt. Men försök inte bygga din framgång på att arbeta 50-60 timmar i veckan. Planera realistiskt med schemalagda arbetstider för kvälls- och helgarbete.

Innan du börjar

Först måste du ta reda på om du vill bygga din egen butik eller köpa en som redan finns och anpassa den. Oavsett om du köper en befintlig butik eller inreder en tom lokal, måste du se om du har ekonomi för att göra detta. Kostnaden för lokalen kommer att bero på dess läge och storlek. Att vara i ett bostadsområde kommer också skära ned på din direkta konkurrens, men det betyder inte att dina krav minskar. En sittgrupp ökar kostnaderna eftersom den behöver extra utrymme samt möbler, toalett, porslin och så vidare. Du kan också behöva anställa ytterligare personal. 

Säkra finansiering är naturligtvis första steget för att starta fish and chips verksamhet, inklusive inköp av utrustning och tillbehör för daglig drift av restaurangen. Ska du låna pengar - titta på olika långivare och jämför lånevillkor och alternativ, såsom räntor och längden på återbetalningstiden. 

Granska konkurrens i området där du planerar att öppna din fish and chips affärer. Titta på vad dina konkurrenter gör i termer av produkter och öppettider. Finns det andra företag som säljer fisk och chips? Eller liknande produkter? Om så är fallet, vad kommer du att göra för att vinna kunder och stå ut i konkurrensen? Finns det andra snabbmatställen på nära håll kan du behöva granska marknaden för att avgöra om det finns plats fört en ny verksamhet. 

Skriv en affärsplan för din blivande fish and chips shop. Detta dokument bör bl.a. innehålla en detaljerad beskrivning av din verksamhet, vad du kommer att sälja och plats på marknaden, en beskrivning av kundbasen du söker, budget, översikt av arbetsrutiner (t.ex. timmar och utbildning av anställda), samt beskrivning av eventuella personalbehov.

Mycket av ditt arbete består av att planera och förbereda maten så att den ska gå snabbt att tillaga. Hitta en plats för verksamheten som är tillgänglig för både fot och fordonstrafik. Jämför olika platser för tillgänglig parkering, kundunderlag, hyran, kostnaden för renovering/anpassning och kolla om i närheten finns skolor eller företagskunder.

Komma i gång

Hyr önskad plats för verksamheten. Installera alla maskiner, kolla att allting fungerar -el, gas, vatten och telefon –köp kassa apparat och skaffa tillstånd som krävs. Fyll i en ansökan och skicka till länets hälsoavdelning för en livsmedel licens. Beställ förnödenheter och utrustning du behöver för att öppna och driva fish and chips shop. Rekrytera och utbilda all personal som kommer att vara nödvändig såvida du inte har en kompanjon från börjar.

Vid mottagande av beställd utrustning, se till att den är i gott skick, och att alla som kommer att hantera farliga apparater - t.ex. en spis eller fritös - är välutbildade och kunniga om säker tillagning. Om din lokal är stor nog, ställ ut några bord och stolar så att kunden kan sitta och äta om de så väljer. Detta är särskilt användbart under regniga dagar när det blir svårt för potentiella kunder äta på fötterna, men kan lockas att komma in för att sitta ner och äta. 

Det är bra att vara intresserad av att prova på nya maträtter och smakkombinationer. Lyssna på dina kunder och ändrar menyn efter lokala behov. En fisk och chip shop behöver inte enbart sälja fisk och chips. Om dina kunder föredrar fiskmackor eller potatismos i stället för chips - erbjud dem också. Lagerför alltid ett bra utbud av kylda läskedrycker till försäljning. 

Hygien är väldigt viktig i ett kök. Du måste vara noggrann och hålla din arbetsplats ren och hantera alla livsmedel på ett korrekt sätt. Städa köket efter varje arbetspass och håll din butik ren både framför och bakom disken. En fräsch och ljus butik kommer att imponera och kunderna kommer att vilja återvända.

Marknadsföring

Meddela ett invigningsdatum och marknadsför det. Ta ut tidningsannonser, rekrytera tonåringar att distribuera flygblad, skicka pressmeddelanden till alla tidningar och radio stationer i området i hopp om en intervju. Använd gratis hemsidor som tillåter dig att lägga upp en gratis annons, Gula Sidorna liksom lokala goda matställen guider. 

En bra start är att bekämpa bilden av att fish and chips är ohälsosamt. Om fisken är stekt vid rätt temperatur, bör det inte vara fuktig eller oljig. Lär dig hur man friterar fisken med minimal mängd olja och använd detta i reklamen.

Ett flygblad med en väl genomtänkt text och iögonfallande design hjälper dig att göra bra intryck första gång och sprider nyheter om ditt företag. Välj en central punkt för dina flyer, till exempel ett fotografi av din fish and chips butik eller en rabatt du erbjuder nya kunder. Skriv önskat antal kopior och distribuera regelbundet dina flygblad. 

Annonsera lokalt. Det bästa sättet för ett litet fisk och chip företag att få uttrycka sig är att sätta flygblad på alla de närliggande gatorna. Få fiskar och chip butiker erbjuder en take away leveransservice. Det är oklart varför, och det finns ingen anledning till varför en fisk och chip shop inte bör erbjuda denna typ av tjänst om du har tillräckligt med personal. 

Den bästa marknadsföring för ditt företag är, bortsett god och läcker mat, den övergripande designen och bilden du projicerar. så du bör se till att du har ljus, inbjudande inredning. Det bör också utvidgas till dig och din personal. Se till att personalen är smart med uniformer eller matchande förkläden och att de är trevliga och hjälpsamma hela tiden. 

Lojalitetsprogram, "köp en få en gratis" erbjudande, och sponsring av lokala idrottslag eller händelser kan alla få dig bättre känd och bygga upp din verksamhet.


Location