Skriv ut

Hemfrisör


0 - 10 000 kr
target

Info

Starta hemklippning i egen regi och erbjud dina tjänster både till privatpersoner och företag.

Så fungerar det

Alla frisörer jobbar på sitt sätt, om man klipper hemma eller i en frisersalong spelar egentligen ingen större roll. Det viktigaste är att dina kunder känner att de är i trygga händer, oavsett om det bara gäller en vanlig klippning eller en övergång till en helt ny frisyr. Man måste kunna lita på sin frisör och du måste veta hur kunden vill ha det. Att du gör hembesök blir en extra förmån för dem, och ett sätt för dig att synas bland konkurrenterna.

Din utrustning ska vara mobil och enkel att sköta. Ett frisörset, handdusch, torrt hårschampo och några lakan räcker. För att kunna klippa i hemmet behöver du inte något stort utrymme. Du kan göra det i badrummet eller i köket. 

Om du ska klippa yngre personer bör du hänga med det allra senaste hårmodet. Deras frisyrval påverkas mycket av kändisarnas frisyrer från film, tv serier och musikvideos. När dina kunder är barn så måste du göra klippningen rolig. Det är inte svårt, ta med en tecknad film med Kalle Anka eller någon annan populär barnfigur, sätt stolen framför tv apparaten och låt barnen titta på film medan du klipper. Då associerar barn din ankomst med någonting roligt.

Barnfamiljer, äldre, handikappade och andra som av olika skäl har svårt att ta sig ut är några av de kategorier som du kan frisera. Du kan även hitta din egen nisch genom att erbjuda hårklippning av olika företags personal. De ska hitta ett rum där du kan göra det och boka en tid utan att klippningen gör intrång på arbetstiden. 

Att hyra stol på en annan salong är också ett bra alternativ i början. På så sätt skaffar du kontakt med kunderna och de vänjer sig vid dig. Senare, när du blir egen, kan du föreslå hemklippning till din gamla kundkrets. 

När du börjar måste du vara flexibel och arbeta vilken tid som helst för att klara dig och få stamkunder. Troligen kommer du att arbeta mest inför julen och andra helger. När dina kunder visar sina snygga frisyrer blir de dina bästa reklampelare.

Marknadsföring

Man byter inte gärna ut sin läkare, tandläkare eller frisör. Att gå till samma frisör i åratal är att utveckla en relation. Du skall vara en god lyssnare, glad och positiv. Ta alltid med dig en katalog med olika frisyrer för kunden att titta i och välja. Lär dig nya tekniker och praktiska färdigheter.

Om du behärskar någon speciell teknik blir det ännu lättare att hitta kunder, t.ex. att göra rastaflätor vilket är en afrikansk tradition men är också populärt här i Sverige. Att få sådana gjorda på en frisersalong kostar mycket pengar, 600-900 kronor. Du kan säkert lära dig göra samma frisyr och ta mindre betalt.

Tänk på din målgrupp och de bästa sätten att närma sig dem. Människor som söker mobila frisörer kan vara unga mammor, äldre, funktionshindrade, brudar och tärnor, och andra för vilka det är viktigt att hitta en frisör som kan komma till deras hem eller plats. Sprida ordet genom vänner och bekanta. Det kan vara värt att erbjuda specialerbjudanden för dina första kunder. 

Se till att leverera bra service så du inte riskerar att skada ditt rykte. Om du är bekant med olika sociala nätverk, skapa konton för ditt företag. Det är också värt att titta in i olika forum och kataloger. Till exempel, det finns många av dessa för mammor och funktionshindrade.

Se till att du har en mötesbok, och alltid ha den på dig så att du inte riskerar dubbelbokning av kunder. Håll utrustning i bra skick och alltid att se till att du har de nödvändiga sakerna för ditt nästa möte, beroende på vilken tjänst du ska leverera: klippning, färgning, torkning eller liknande.

Det är också värt att hålla en del av dina utbildningsbevis eller intyg till hands, särskilt om besöker nya kunder. De kanske vill se bevis på att du är kvalificerad för jobbet. För att ligga steget före konkurrenterna delta i kurser för att få nya färdigheter och kunskaper. 

Förnya din utrustning. Låt inte din hårsalong utrustning blir föråldrad. Gamla verktyg kommer inte lämna ett gott intryck på dina kunder så se till att regelbundet inspektera all utrustning för att upptäcka eventuella tecken på åldrande.


Location