Skriv ut

Tillverka och sälja färsk pasta


100 000 kr - 200 000 kr
target

Info

Dock är matdistribution en särskild verksamhet som kan skilja sig mycket från att tillverka och sälja hantverk och andra liknande produkter. För att lagligt sälja dina egna livsmedel, måste du skaffa tillstånd.

Du kan leverera färsk pasta till olika restauranger, delikatessbutiker och caféer. Ditt sortiment kan variera både i form och färg och inkludera olika pastasorter alltifrån välkända spaghetti, rigatoni och tagliolini till fyllda pastasorter såsom tortellini, panzotti, cannelloni och ravioli. Eftersom pastan tillverkas av riktiga och färska råvaror behöver du inte tillsätta vare sig konserveringsmedel eller färgämnen.

Starta livsmedelsföretag

Du som ny livsmedelsföretagare bör ta kontakt med din kommun, där ges rådgivning och information om hur anmälan om registrering går till, vilka krav som ställs på livsmedelslokal och egenkontroll. Tillstånd och godkännande är nödvändiga för att kunna bevisa att pastan du producerar är beredd i en godkänd anläggning. Utan detta bevis, kommer du inte att kunna sälja din produkt.

Om du ännu inte bestämt lokal vid ditt första besök på miljö- och byggförvaltningen har du möjlighet att vid ett senare tillfälle få en kort diskussion kring lokalens förutsättningar utifrån medhavd ritning. I samband med att verksamheten öppnar görs en inspektion. Observera att livsmedelsinspektören inte kommer att besöka lokalen på plats innan öppnandet.

Innan du börjar

Om du gillar det du gör, är du redan halvvägs där. Det första som du bör veta om du startar en färskpastaverksamhet är naturligtvis den processen att göra färsk pasta. Denna typ av pasta är tillverkad av färska ingredienser och har en kortare hållbarhet jämfört med den kommersiellt gjorda eller torkad pasta. Tillverkning av färsk pasta är samtidigt mer flexibel eftersom du kan anpassa pasta till kundens behov och krav på form, storlek, färg och smak på den färdiga produkten.

Skapa och finslipa dina egna recept som du tror kommer att sälja tills du får rutin och samma produkt varje gång du förbereder den. Be din familj och vänner smaka pasta och be om feedback.

Bestäm de olika typer av pasta som du kommer att sälja och vad deras förpackningskrav är. Hemlagad pasta kan gå unken snabbt, så se till att du tar hänsyn till detta när de utvecklar förpackningar. Behöver du burkar, lådor eller plastpåsar? Hur gör de andra tillverkare och var köper dem sina förpackningar? Måste produkterna förvaras i kylskåp eller frysas omedelbart?
Vem tänker du sälja till?

Du kommer att behöva göra en marknadsanalys. Vem kommer att vara din kund? Special gourmetbutiker, restaurangbranschen, lokala italienska restauranger, ekologiska affärer. Vem skulle vara din direkta konkurrent? 

Utveckla både detalj- och grossist prislista för din hemlagade pasta. Se till att dina priser inkluderar alla aspekter av produktionen, till exempel lokalkostnader, ingredienser och förpackningar.

Samla så mycket information om varje återförsäljare du planerar att ta kontakt som möjligt. Undersök vilka typer av produkter de säljer och vilka tillverkare eller distributörer de för närvarande arbetar med.

Välj en plats

Du kan inte skapa berömda skapelser i ditt hemkök längre. Du kommer att behöva ett kommersiellt kök som är godkänt för tillverkning. Se till att alla relevanta krav i lagstiftningen uppfylls, bland annat kravet på ett system för egenkontroll. Dessa regler och riktlinjer bestämmer de processer som du måste följa när de förbereder, förpackar och distribuerar dina varor.

AdobeStock 148275913

Köp professionella pastamaskiner

Din beräknade marknad bestämmer utrustning som behövs. Pastamaskiner finns i alla prisklasser. Det finns enkla modeller som bara kostar några tusenlappar och det finns mycket avancerade maskiner som kostar uppemot flera hundra tusen. Med i stort sett alla varianter kan du göra de vanliga, enkla pastavarianterna men om du vill ha ut mer av din pastamaskin så bör du se till att köpa en yrkesmässig modell.

Om du satsar på restaurang och cateringföretag, kanske du vill överväga att investera i en automatisk pastamaskin. Kommersiella pastamaskiner finns i både automatiska, elektriska och manuella varianter. Dessa maskiner kan enkelt producera färsk, hemlagad pasta från dina egna speciella recept. Att ge dina kunder unika menyalternativ kan särskilja ditt företag från konkurrenterna.

Om du har ett litet företag och föredrar att erbjuda mat som skapats med en personlig touch, kanske du vill ändå använda en manuell pastamaskin. Annars är en automatiserad maskin troligen ett bättre alternativ, eftersom den gör arbete för dig och gör att du kan fokusera på andra uppgifter. Allt du behöver göra när du använder en maskin som denna är att hälla i ingredienserna. De flesta maskiner kommer automatiskt att blanda degen, mata den genom olika formar och skapa färsk pasta.

Du kan köpa kommersiella pastamaskiner från en mängd olika tillverkare och storköksleverantörer. Pastamaskiner avsedda för kommersiellt bruk kan normalt producera stora mängder av pasta, även om professionella pastamaskiner finns även för mindre verksamheter. Det är oftast smart att bestämma vilken typ av maskin skulle vara den som passar bäst för din verksamhet innan du börjar leta efter en leverantör. Innan du köper pastamaskiner, sätt en budget och bestäm dina produktionsbehov.

Bevara och lagra färsk pasta

Färsk pasta är mycket ömtålig och måste användas inom 3-5 dagar eftersom det innehåller råa ägg. Däremot kan pasta bevaras genom frysning eller torkning, vilket gör att den varar betydligt längre. För att frysa färsk pasta, helt enkelt placera den i en lufttät behållare och frysa i upp till en månad. Den enkla processen kompliceras endast genom att hitta tillräckligt med utrymme att hänga eller lägga ut pastan.

Köp förpackningar för dina produkter. Du kommer antagligen att börja etablera en god affärsrelation med en tillverkare som specialiserat sig på den typ av förpackningar som behövs för ditt företag. Efter förpackning av din produkt i rätt behållare, behöver du även att märka det därefter med ingredienser och näringsinformation. Dessa märkta förpackningar måste sedan placeras i lådor eller kylare för transport till slutdestinationen.

AdobeStock 178551387

Försäljning

Efterfrågan på den färska pastan har vuxit under de senaste åren, det är främst på grund av ökat fokus på hälsosam kost och jakten på traditionella och hemgjorda produkter. Många människor gillar smaken av hemmagjorda varor som färsk pasta men bara inte har tid att förbereda dem själva. Du kan ge dem hemlagad smak som de letar efter.


Som pasta producent kan du sälja dina färska pastaprodukter från egen butik eller via andra återförsäljare. Du kan också använda din egen produktionsanläggning där en del av utrymmet fungerar som butik med eget skyltfönster.

Stormarknader - pasta är en stapelvara i en stormarknad med ett antal produkter och märken att välja på. De flesta av produkter är torr pasta. Färsk pasta har en mycket kortare hållbarhet, så det är mindre konkurrens om varor. Volymen av försäljning i dessa butiker skapar enorma möjligheter. Stormarknaderna har förlorat marknadsandelar stadigt till mindre butiker som erbjuder speciella produkter som de större butikerna inte har. Även om priset på produkterna är högre än torra pastaprodukter, är det ändå överkomligt för de flesta konsumenter.

Mindre livsmedelsbutiker - dessa butiker ger service till kunderna i vissa samhällen. Dessa inkluderar även specialbutiker som vinbutiker och fiskmarknader där produkten färsk pasta passar in fint.

Du kan marknadsföra dina livsmedelsprodukter genom att skapa egna broschyrer, kataloger och prislistor och erbjuda dina produkter till butiker som säljer lokala produkter. Internet är också en bra plats för att presentera dina produkter.

Kontakta återförsäljare

När du har en produkt som du försöker sälja på egen hand kan det vara svårt att få konsumenternas uppmärksamhet. Få din produkt på butikshyllorna kan bidra till snabbare etablering för din produkt och öka försäljningen.

Förbered en lista med potentiella återförsäljare. Börja med små specialmatmarknader i ditt område. Ta med namn och kontaktuppgifter för personer som ansvarar för inköp. Det är den person du vill tala med. Kontakta varje person på listan och boka in ett möte. Be inköpsansvariga om e-postadress som du kan använda för att skicka information om din produkt före mötet. Detta kommer att ge inköpschefen en chans att bekanta sig med produkten i förväg.

Förbered för det planerade mötet. Glöm inte att ta med kokta och råa prover av din pasta, något marknadsföringsmaterial, prover av din förpackning, en ingrediens lista och kopior av grossistprislistan. Under mötet, var beredd att sälja inte bara produkten, utan också dig själv. Klä dig professionellt och förklara för chefen varför din hemlagade pasta är bra för butiken och kunderna. Ta med information om andra etablerade ställen där din pasta för närvarande säljs, bland annat försäljningssiffror.

Efter mötet har ingått, kommer chefen att kontakta dig och antingen erbjuda dig ett kontrakt för dina varor, eller avstå från att sälja dem. Om du erbjuds ett kontrakt, se till att du är i stånd att producera de kvantiteter som anges. Om du inte erbjuds ett kontrakt, be chefen om anledningen till att inte sälja din pasta, eftersom detta kommer ge dig feedback inför framtida kundkontakter.


Location