Den digitala utvecklingen gör det enklare att marknadsföra ett företag, men det är viktigt att inte glömma bort grundarbetet. Ett företag som har en tydlig profil är mycket lättare att göra reklam för. Som ny företagare är det mycket viktigt att profilera verksamheten eller varumärket i ett tidigt skede.
Läs mer
Alla företag har ett eller flera mål med sin verksamhet. Kanske är målet att företaget ska växa för att uppnå en viss marknadsandel, uppnå en viss lönsamhet, att alla ska trivas i företaget etc. Målen visar på vad företaget vill uppnå, d.v.s. företagets ambitionsnivå. När företaget sätter upp sina mål styr dessa hur företaget ska fördela sina resurser för att uppnå just dessa mål.
Läs mer
Halloween närmar sig snabbt. Och för småföretag betyder det att det är dags att genomföra Halloween marknadsföring och kampanjer.
Läs mer
Vi lever i ett informationssamhälle där problemet inte är att det finns för lite information, utan alldeles för mycket. Det gäller att vara duktig på att sortera ut den information som kan vara till nytta för företaget, inte bara marginellt, och utifrån detta fatta kloka beslut. Kloka beslut fattas utifrån en helhetsbedömning där även intuition ingår som en del.
Läs mer
Om ett företag är marknadsorienterat och gör allt det kan för att tillfredsställa kundernas behov, har det kommit långt på framgångens väg. Men kundorientering är inte allt. I takt med att produkter (varor och tjänster) blir allt mer lika och konkurrensen trappas upp hela tiden blir det allt viktigare för småföretagarna att göra konkurrensanalyser för att kunna utveckla egna överlägsna strategier.
Läs mer