Print

Uthyrning av replokaler


100 000 kr - 200 000 kr
target

Details

Idealt kommer verksamheten att bedrivas i hyrda lokaler i en industribyggnad så att buller inte kommer att bli ett problem. Dessutom bör utrymmen som är uthyrda till replokal också delas upp i några mindre replokaler för mer än en kund i taget. Aktuella priser för replokaler kan vara högre beroende på om all utrustning och ljudanläggning levereras och ingår i hyran.

Marknaden

Oavsett om det är något band eller musiker, var och en av dem behöver en plats där de kan få göra sina repetitioner utan avbrott. Först och viktigast när du planerar att starta din egen replokal uthyrning är att förstå och identifiera marknadspotential. Som en smart företagare bör du vara kapabel att fånga puls av människor inom musikvärlden. Identifiera konkurrens, gå på marknaden och kolla hur många andra repetitionslokaler och studior finns i ditt område och vilka är de bekvämligheter och faciliteter de erbjuder etc. Detta kommer att ge dig en aning om hur du kan börja planera din replokal och vad du behöver för det.

Typiska kunder kommer att vara någon i musikbranschen - från musiker och sångare till musikproducenter. Undersök den möjliga kundkretsen. Mycket sannolikt en hel del ungdomar. Så det bör inte vara för dyrt. Identifiera dina månatliga kostnader när du startar replokal och lista ut hur mycket pengar du behöver för att hålla igång din verksamhet. Bestäm hyror och avgifter för användning av din replokal som du förväntar dig att ta från dina kunder.

Marknadsföring

Första viktiga: det bör finnas vissa unika och extraordinära fördelar och resurser du ska inkludera i din replokal som kan skilja den från andra så att folk kommer att hitta intressant att arbeta i ditt replokal. Kontakta många lokala band för att se vad deras tankar är och om de skulle vilja använda din replokal. Kanske är du själv musiker och kan erbjuda särskilt stöd och support till nya oerfarna band?

Planera din marknadsföring och reklam strategi för replokal. Sätt ihop något start erbjudande för din repetitionsstudios och gör broschyrer eller affischer för målgrupp. Du måste skapa en övertygande design för dina broschyrer för att locka fler band att hyra en repa utrymme på din studio. Du kan skapa din egen broschyr design med kreativa bilder och foton.

Webbplats för din replokal är bra alternativ för internet marknadsföring. Var på sociala webbplatser som Facebook, Twitter, My Space och liknande, det kommer att hjälpa dig bli mer känd.
Dekorera väggarna med affischer eller tapeter som hjälper inneboenden att känna sig mer hemma.

Tänk på när du planerar din replokal

Den viktigaste egenskapen hos en bra replokal skulle vara: isolering, utrustning och akustik. Isolering innebär att du kommer att behöva hitta en byggnad separerad från andra och om möjligt också konstruerat av betong eller liknande. Riktiga slutna dörrar, isolering också mellan övningsrum.Utrustning är ditt val.

Några av dina replokaler kan vara utrustade med trummor, bas, bas förstärkare, gitarrförstärkare och sånganläggning. Prefekt för nybörjarbanden som ännu inte skaffat sig egen utrustning. Här kommer du överens med respektive band om tider och priser. För att spara lite pengar, försöka hitta begagnad utrustning. Varje övningsutrymme måste ha tillräckligt med plats för bandmedlemmar och all utrustning.

Vanligtvis finns det två alternativ: uthyrning per timme, du tar ut en avgift för varje timme man använder lokalen och månadsavgift, där man skriver ett hyreskontrakt och betalar en månatlig avgift.

Ett annat tips skulle vara att använda rättsliga former att sätta ansvaret på de hyresgästerna för eventuell förlust eller skada egen utrustning. Du vill inte att de stämmer dig för deras utrustning att bli stulen. De kan alltid ta sina grejer hem (men en del kommer lämna dem kvar). Du måste bara göra dem välunderrättade att du inte är ansvarig för saker de lämnar i sina utrymmen.


Location