
9 sätt att ta reda på vad dina konkurrenter gör
En konkurrensanalys är en viktig del av företagets marknadsföringsplan. Med tillkomsten av ny programvara och teknik, har det blivit lättare för marknadsförare och företagare att veta mer om sina konkurrenter än någonsin tidigare. Det är oerhört viktigt att regelbundet göra en grundlig konkurrensanalys för att ligga steget före.
En stor del av den information du behöver för att undersöka dina konkurrenter är lätt tillgänglig för alla företagare. Det finns många utmärkta källor till information.
Här kommer 9 sätt att ta reda på vad dina konkurrenter gör:
1. Direkt observation
Om du äger en blomsteraffär, bör du besöka alla blomsteraffärer i ditt geografiska område. Studera deras service och jämför den med din egen, kolla inredningen - var placerar de produkter på hyllorna, vilka är priserna, var ligger utställningsmaterial, skyltar? Om du och dina konkurrenter har liknande produkter och priser, då är det särskilt viktigt för dig att jämföra kundservice.
2. Ring och låtsas vara en kund
Agera som en potentiell kund. Ställ frågor och notera svar. Om dina konkurrenter ex. säljer produkter via en katalog, du ska beställa en produkt från dem för att avgöra hur lång tid det tar att komma fram, metoden för transporten och hur den förpackas.
3. Köp dina konkurrenters produkter
Produkter kan utvärderas för att ge meningsfull information om dina konkurrenters kapacitet och svagheter, leveranstider, tillverkningskostnader och metoder.
4. Analysera din konkurrents webbplats
När du vill identifiera dina konkurrenter, är Google en stor resurs. Genom att helt enkelt googla vilken typ av tjänst eller produkt du erbjuder, är det ganska troligt att några av dina bästa konkurrenter kommer dyka upp. Studera deras webbplatser och kolla användarvänlighet, antal sidor, navigering, granska förändringar och nyheter. Och ta sedan en ordentlig titt på din egen webplats.
5. Titta på deras sociala medier närvaro
Ett företags närvaro på sociala medier blir allt viktigare och varje företag utnyttjar sociala plattformer på olika sätt. Sociala medier är en bra plats för företag att interagera med användare och fans och dela sitt innehåll på. Nästa steg i din konkurrensanalys bör vara att se hur dina konkurrenter använder sociala medier och integrerar det i sin marknadsföring. Inte bara är det viktigt att se om dina konkurrenter kan hittas på sociala medier, utan också hur effektivt de använder sina profiler. Vilken typ av information/bilder de lägger in? Hur ofta? Vilka är personer som följer dem?
6. Reklam
Reklamtexter berättar inte bara om konkurrenternas pris och annan produktinformation, det ger också en indikation på deras hela marknadsföringsprogram och budget. När du läser en konkurrents annons var noga med att notera följande: publiceringsplats, frekvens, specialerbjudanden, produktegenskaper och fördelar som lyfts fram. Om din konkurrent plötsligt sätter en annons i en branschpublikation som läses av en grupp som ingen av er för närvarande säljer till, det är en indikation på att de försöker nå ett nytt marknadssegment. Det är också viktigt att notera utformning och tonen i dina konkurrenters annonser. Vilken bild vill de förmedla? Hur ser din egen bild jämfört med den? Är deras annonser i färg medan din egen är svartvitt? Vilken känsla skapar det?
7. Försäljningsbroschyrer
Broschyrer och infoblad ger en mängd produktinformation. Du kan lära dig hur din konkurrent positionerar sina produkter/tjänster och sitt företag och vilka funktioner och fördelar som de använder för att sälja sin produkt. Försök att få alla nya försäljnings broschyrer/infomaterial din konkurrent publicerar. Väsentliga förändringar i innehållet kommer att indikera att nya strategier är på gång.
8. Tidnings- och tidskriftsartiklar
Artiklar i tidningar och tidskrifter är en källa till information kan du använda för att få en uppfattning om vad din konkurrent planerar för framtiden, hur deras organisation körs och vilken information om nya produkter eller innovationer de har. Journalister kan också upptäcka och avslöja föga smickrande information om din konkurrent som kan vara värdefull för dig. Var på jakt efter recensioner i tidningar; de kommer att avslöja en konkurrerande produkt, styrkor och svagheter. På nätet hittar du naturligtvis artiklar mycket snabbare och enklare.
9. Årsredovisningar
Om din konkurrent är ett företag som har varit i gång några år, finns det en del lätt tillgänglig information via olika webplatser som presenterar den senast uppdaterade företagsinformationen från bl.a. Bolagsverket och Skatteverket. Där kan du hitta gratis information om till exempel bolagets omsättning, årsresultat, bransch, styrelse och adress, samt köpa en kreditupplysning från UC eller hämta de senaste årens årsredovisningar.