Alina hjälper företag att synas i sociala medier

Alina Sazonchik har nyss startat eget företag och delar med sig av hur hon gör och tänker för att lyckas. Hon hjälper andra småföretagare att nå kunder och profilera sitt varumärke genom olika sociala medier. 

Bakgrund

Företag: Busy Alina, enskild firma
Vilket år företaget grundades: augusti 2019
Grundare: Alina Sazonchik
Ålder: 27
Bor: Göteborg
Yrkesbakgrund/utbildning: Marknadsföring, PR, Reklam

Din bästa egenskap: Multifunktionalitet. Jag vägrade att begränsa vad jag gillar att göra. Det är många intressanta områden som jag har lärt mig och lär mig nya varje dag. Jag är multifunktionell konsult. Jag har komplexa kunskaper och erfarenhet för att uppfylla olika kunders mål. 

Din sämsta egenskap: Hyperplanering (jag planerar mycket och det tar ibland lång tid). Jag kan skriva mina mål varje dag – fixa och förändra. Jag tänker ibland att om jag kan använda den här “planeringstid” för att jobba och göra något konkret, då kommer jag att vara mer produktiv.

Om Affärsidéen/företaget

Vad är din/er affärsidé?

Mitt huvudmål är att hjälpa andra företagare och entreprenörer att utveckla sina affärsidéer och business.

Vad behöver varje företag?

Markandsplanering, websidan, branding (grafiskt designmaterial), sociala medier - utveckling och innehåll (bilder och video) för att publicera. Jag gör allt detta.

Vilka är målgrupp?

Småföretagare - jag har specialpris för företag som är nystartade eller yngre än ett år.

Finns det konkurrenter?

Jag har 2 konkurrentsgruppen. Först är digitala byråer som har mer seriös positionering men dyra tjänster. Andra är frilansare som är billigare men det är ofta svårt att hitta frilansare som erbjuder kvalitetstjänster.

Vad gör dig unik?

Min personlighet. Det är kombination av mina kunskaper som kan överraska de andra. Min stil som gör att jag inte är rädd för att vissa upp vad jag kan. Min arbetslivserfarenhet som jag fick i tre olika länder (Ryssland, Egypten och Sverige). Jag vet vilka problem du har redan innan jag har träffat dig.

 3

Vad har varit största utmaningen med att starta företag?

För en icke svenskfödd person, det är verkligen språket och nätverk. Hela första år spenderade jag för att bygga mitt nätverk och lära mig svenska. Min svenska är fortfarande inte perfekt, men jag försöker och har bra resultat.
Andra viktiga problem det är bokföring och skatt. Det är svart att förstår vad du ska göra, hur man rapporterar till skatteverket. I mitt hemland var det mycket enklare att vara företagare.

Vad har varit viktiga framgångsfaktorer i etableringsprocessen?

Att hitta vad gör mig unik. För att svara på frågan: varför ska kunderna köpa mina tjänster?

Vilken/vilka personer har betytt mest för dig i ditt företagande?

De är tre personer.
Först är ledare av Potential kurs i Drivhuset – Anna Powel. Hon stöttade mig från första dagen.
Andra är min första kund Kajsa Svensson. Som är grundare av ”InterAct competence” och jag jobbar med henne nu. Den här första kunden gav mig förtroende. Då insåg jag att mina tjänster behövs och är användbara.
Tredje person är jag själv. Det finns inget företag utan mig, mina arbetstimmar, motivation, misslyckande och jag uppskattar mig själv. Jag tänker att alla företagare MÅSTE uppskatta sig själva.

Vad är din fokus framöver?

Jag började som engelskt talande, ny kommer jag att utveckla min svenska websida. Första år byggde jag nätverk, ny fokuserar jag på försäljning. Jag kompletterar också mitt erbjudande med fotografering och videoframställning.

Du som entreprenör

Vad var anledningen till att du startade eget?

Det så svårt för att hitta ett jobb med min erfarenhet utan perfekt svenska. Och jag vill syssla med det som jag gillar, som jag kan och som kan ge mig en bra inkomst. Så jag bestämde mig för att skapa en arbetsplats för mig själv. En perfekt arbetsplats där jag kan vara mig själv och kombinera kreativitet med min professionella erfarenhet.

Hur kom du på idéen?

Jag har utvecklat många affärsidéer, men de alla vara produktbaserade och behövde stora investeringar. Så jag tänkte, för att vara produktiv och framgångsrik, och för satt komma i gång snabbt, ska jag utveckla en affärsidé där enda investering är mina kunskaper. Nu spenderar jag pengar bara för kurser för att förbättra mina tjänster.

Vad var tuffast i början?

Det var inte lätt att få självförtroende i början och tro på mig själv. Jag uppskattade inte mina färdigheter på rätt sätt eftersom jag använde ofta dem för att hjälpa människor gratis. Det tog tid för att förstå att mina tjänster är jättebra och att jag är en riktigt bra professionell konsult som jobbar mycket och behöver ta betalt för sitt arbete.

Vad är det roligaste med att driva eget företag?

Att göra vad du vill! Du kan använda kreativitet till 100%, och det måste du göra numera! Tråkiga saker fungerar inte längre. Jag gillar att jag kan försöka med en sak idag och imorgon med något helt annat och jag behöver inte välja det jag inte gillar att göra!
En annan rolig sak – nöjda kunder! När jag gör mitt jobb och de är glada, det är min energikälla!

Vad inspirerar och motiverar dig?

Min framtid. Var går jag. Mina drömmar är min största motivation.

Har du några förebilder?

Min pappa. Han är riktig ”affärsperson”. Han hjälper mig alltid med ett råd och vänliga ord. Vi är samtidigt så olika och ibland förstår jag inte hur han tolererar mig 😊

Har du några goda råd och tips till andra företagare?

1. Tro på dig själv! Om du inte gör – vem ska göra det?
2. Tänk stort, och framåt! Du kan inte titta bara ”idag”. Vad händer om 1-2-5 år – var går du? Det hjälpar med strategi och motivation. Om dina mål inspirerar dig inte – byt dem och hitta andra.
3. Du ska ha ett system – en plan. Vara spontan kan leda dig till kaos.

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg