De importerar hållbart vin från småskaliga franska producenter

Occivins är ett familjeföretag inom vinimport som arbetar med småskaliga och hantverkstrogna vinbönder i Occitanie (primärt i Roussillon) som har ett uttalat intresse av att både påverka miljön och sina viner så lite som möjligt. 

Bakgrund

Företag: AB Occivins
Vilket år företaget grundades: 2019/2020
Grundare: Sofia och Kristoffer Quist
Ålder: 48 och 44
Bor: Orust
Yrkesbakgrund/utbildning: Akademiker inom helt andra ämne, men studerat vinkunskap/WSET level 2 på Örebro Universitet

Våra bästa egenskaper:
Trovärdiga och nyfikna

Våra sämsta egenskaper:
Det är nog att hitta rätt tonläge i hur vi ska sälja, vi är nog lite för försiktiga ibland.

Om Affärsidéen/företaget

Vad är din/er affärsidé?

Erbjuda restaurang och konsument en upplevelse av södra Frankrike genom unika naturvänliga viner från småskaliga producenter.

Vilka är målgrupp?

Vi skulle säga att det är alla personer som är vin-nyfikna. De viner som vi representerar visar en ny sida av vinproduktion från södra Frankrike. Ett område som tidigare mest var känt för kvantitet. Men det har varit ett generationsskifte, och är nu det området i Frankrike som är främst gällande ekologisk odling.

Finns det konkurrenter?

Inte med enbart denna nisch, men inom naturviner finns det många importörer.

Vad gör er unika?

Nischen, som primärt är Roussillon, där vi också bor delar av året och besöker på plats alla de som vi samarbetar med. Det går inte att få tag på dessa viner i Sverige på annat sätt än genom oss eller på plats helt enkelt.

OccivinsViner

Bilden: Occivins viner

Vad har varit största utmaningen med att starta företag?

Att förstå köparen och hitta en bra prissättningsmodell. För oss som importerar varor har det också varit en utmaning i att hitta en bra logistikpartner, både för införsel och transport inom Sverige.

Vad har varit viktiga framgångsfaktorer i etableringsprocessen?

Möjlighet att få prata med personer med erfarenhet från branschen, och att våga vara trogen och sann mot företagets värdegrund.

Vilken/vilka personer har betytt mest för dig i ditt företagande?

Familjen, som stöttat och peppat oss. Vi har ingen med bakgrund som egenföretagare, men entusiasmen för att vi har valt detta har gett oss gott mod att fortsätta.

Vad är din fokus framöver?

Att få ett bättre flöde och att hitta fler partners i södra Frankrike.

Du som entreprenör

Vad var anledningen till att ni startade eget?

Efter att ha jobbat inom helt ”vanliga jobb” kändes det som att det var läge att testa att ha något eget. Att vara sin egen chef är något vi haft tankarna på länge, och även om vi fortfarande har kvar våra anställningar, ser vi detta som ett steg på den vägen.

Hur kom ni på idéen?

Vi har ju åkt kring i Roussillon och provat väldigt mycket bra vin på olika smågårdar och marknader i flera år, viner som inte finns att få tag i här hemma och som produceras i begränsat antal flaskor. Vi saknade att inte kunna hitta de vinerna vi tycker så mycket om här hemma. Det saknades helt enkelt en importör i Sverige som fokuserade helt på dessa småskaliga innovativa Roussillonproducenter. Nu finns det!

Roussillon

Bilden: Området Roussillon, med sin häftiga natur och vinodlingar överallt

Vad var tuffast i början?

Definitivt detta med logistik. Att frakta alkohol för en liten importör som vi är, var inte helt uppenbart. Sen har det varit en del utmaningar för att förstå sig på det upplägg som gäller på grund av monopolet. Och sen även om vi visste att det skulle ta tid att sälja, så har det ändå varit ett uppvaknande.

Vad är det roligaste med att driva eget företag?

Att träffa en massa fantastiska människor. Självklart alla vinproducenter men även inköpare på restaurang och såklart de tillfällen då vi träffat slutkonsumenten, som exempelvis på Lindholmen Street Food.

Vad inspirerar och motiverar dig?

Ja, det är nog som sagt alla människor som vi får möjlighet att träffa genom att vi har företaget.

Har du några förebilder?

Vi har en vän som drivit eget i olika omgångar, och att lyssna på hennes kloka råd, som inte handlar om att allt är ljusrosa moln, ger oss kraft att fortsätta.

Har du några goda råd och tips till andra företagare?

Lär känna din kund grundligt och försök hitta en bra mentor eller ett bollplank som vill dela med sig av sin branschkunskap.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se 

 midnight logo       image     svenska casinon hos spelpressen

        logo 1