
Uppstartsresan med Ottos barnmat – Mats och Tove Lönne satsar på att innovera branschen
Mats Lönne hade genom åren i livsmedelsbranschen en idé om att förändra barnmaten – från pulver och konserver till färskare alternativ. Avgörande blev uppmaningen från en ledande diabetesforskare: »Gör något åt den hårt processade barnmaten!« Med ett forskarteam i ryggen lanserade han och frun Tove en unik välling 2013, men marknaden var inte riktigt redo. Först nu tar det fart med nya produkter och mer kapital. LÄS STORYN
OM OTTOS BARNMAT
Startade: 2009 inleddes projektet och 2013 lanserades den första vällingen.
Är: Säljer och utvecklar ekologisk, färsk barnmat utan tillsatser.
Produkter: Just nu består sortimentet av välling. Tidigare fanns också en smoothie som kommer relanseras under 2017 och fler nya produkter utvecklas just nu.
Var: Kontor på Lidingö. Produktutveckling sker på Aventure i Lund och Falköpings mejeri tillverkar produkterna. De säljs i ett hundratal butiker över hela Sverige och finns centralt hos alla kedjor och Mathem, samt hemlevereras också inom Stockholm.
Grundare: Mats och Tove Lönne, Rolf Bjerndell, Rickard och Björn Öste, Lennart Altrén och Pär Lundqvist. Rolf var VD för Skånemejerier under 10 år, bröderna Öste är grundare till Oatly och Lennart och Pär är specialister inom produktutveckling.
Ägare: Grundarna äger knappt 50 %. Under sommaren 2012 gick Almi Invest och familjen Kreuger-Nilsson in i företaget, därefter ytterligare några privata investerare bland annat en vällingprenumerant och en fd Ica Maxi-handlare. Nya investerare är på väg in under hösten 2016.
Antal medarbetare: Mats och Tove, timanställda chaufförer samt konsulter inom produktutveckling, ekonomi och inköp. Under 2017 inleds Otto 2.0 med utökad organisation och kraftig uppskalning av bolaget.
Omsättning: 3 Mkr 2015. Prognosen för 2016 är något liknande, men 2017 har de tänkt öka till 20 och den långsiktiga planen är att omsätta 100 Mkr till år 2019.