
Så här byggde Kristina Lindhe inredningssuccén Lexington – med ett högt mål tog resan fart
För 20 år sedan såg Kristina Lindhe en möjlighet. New England-stilen hade kommit stort på klädsidan men inte alls inom inredning. En chans som gjord för henne. 1997 lanserade hon Lexington med en första kollektion lakan och plädar. Nu säljs varumärket hos 900 återförsäljare världen över och har närmast blivit en svensk designklassiker. LÄS STORYN
OM LEXINGTON
Startade: 1997.
Gör: Designar och säljer inredning och kläder i New England-stil till hela världen.
Var: Huvudkontor i Stockholm. Egna sälj- och distributionsbolag i Norge, UK, Tyskland, Danmark och USA. Tillverkning sker till största delen hos olika fabriker i Europa, men också i Turkiet, Indien och Kina.
Kunder: Cirka 900 återförsäljare, ett 50-tal franchisebutiker och 26 egna butiker i över 20 länder i Europa, USA och Asien. 80 % av omsättningen kommer från Norden.
Grundare: Kristina Lindhe.
Ägare: Är noterade på Nasdaq First North sedan februari 2015 och har drygt 1500 aktieägare. Storägare är Kristina och Tommy Lindhe med runt 40 % av aktierna och investeraren Staffan Persson som innehar runt 30 %.
Antal medarbetare: Cirka 120.
Omsättning: 278 Mkr år 2015.