Marknadsplan - del 2
Ett mycket vanligt misstag som nystartare av verksamheter gör, är att inte lägga tillräckligt med kraft och tid på marknadsplanen. Den behöver inte se vacker ut på ett papper, det är processen (genomarbetningen) av marknads- planen som är viktig. Försök att kasta pil på en darttavla med förbundna ögon, det är inte lätt, men många försöker dra igång sin verksamhet på ett sådant sätt.
Marknadsplanen är definitivt inget som är statiskt, d.v.s. när den är gjord ligger den kvar till nästa gång den ändras. De långsiktiga målen och strategin ändras kanske inte särskilt ofta, men mycket som påverkar företaget händer i princip dagligen. Det gäller att parera dessa dagliga händelser på ett sådant sätt att de långsiktiga målen nås.
En ny konkurrent dyker upp på marknaden. Hur ska företaget agera?
En råvaruleverantör hinner inte leverera eftersom försäljning ökar kraftigt. Hur ska företaget agera?
Ett maskinhaveri gör att produktionen stannar upp en vecka. Hur hanterar företaget detta?
Vårt tjänstepaket uppfattas inte längre så bra. På vilket sätt ska det ändras?
Och så vidare...
Trots alla dessa dagliga händelser, vilka kan ställa till en hel del, är det ändå bra att ha en handlingsplan att följa. Den konkretiserar det som behöver göras och ger en bild över vilka ekonomiska resurser som måste till.
Var inte främmande för att gå in och ändra i handlingsplanen flera gånger under ett år. Bara för att företaget budgeterat att sälja t.ex. 100 stycken av något, kanske potentialen är flerfaldigt större. Svaret på detta får företaget under lanseringen och då gäller det att forcera på alla fronter, vilket kanske gör att något annat får försakas som funnits i planläggningen.
Kom ihåg att utgå från kundernas behov. Det är dessa som företaget ska tillfredsställa, på ett sätt som är minst lika bra som konkurrenternas.