Lär dig att sälja!
Idag är det definitivt lättare at tillverka en produkt än att sälja den. För de flesta nyföretagare som jag har träffat under dessa år jag sysslar med starta eget rådgivning har personliga kontakter, direktreklam och online resurser varit främsta reklammedierna. Det viktigaste är i alla fall inte hur mycket du satsar på reklam utan hur bra din reklam är.
Vad är ditt företag bra på? Vilka huvudargument kan du använda mot dina kunder? Är det en bättre produkt du erbjuder, lägre pris, eller kanske bättre distribution och service av gamla produkter.
Som egen företagare kan du ofta hamna i en situation där du har begränsade resurser, antingen i tid, pengar eller i något annat avseende. Då är det din kreativitet som gäller. Koncentrera dig på det som är viktigaste, dela marknaden i mindre bitar och bearbeta en i taget.
Naturligtvis finns det fler kanaler till kunderna. Du skall välja de marknadsföringsåtgärder som passar kunderna och din personlighet.
Direkt reklam
Skall du etablera dig på en marknad som är väl definierad och vända dig till en speciell målgrupp kan du också börja med direktreklam. Det är ett utmärkt sätt att nå till kunderna om du vet var de finns och hur de ser ut. De mest effektiva kunderna för direktmarknadsföring är kunder som har valt postlistor eller har uttryckt intresse för ett företags produkter.
Skriv korta och enkla budskap och berätta om det som är positivt och intressant med din produkt. Brevet är det viktigaste elementet i en DR-kampanj och du skall lägga mycket tid för att göra det så effektivt som möjligt. Glöm inte: 20 % av dina kunder svarar för 80 % av omsättningen. Det gäller att hitta dem.
Annonsera
Ska du annonsera i dagspressen eller lokala tidningar måste du göra annonsen på ett sådant sätt att den syns, och se till att valet av tidning och placering i tidningen är rätt. Börja med att bestämma annonsens budskap och fundera vilka argument som är de viktigaste. Skissa sedan på en rubrik, eventuell bild och huvudtext och bestäm annonsens storlek. Ta reda på vilka tidningar dina kunder läser och vad det kostar att annonsera. Skulle du själv stanna upp för en sådan annons som du har skapat, börja läsa den och bli intresserad av produkten, då är chansen stor att även andra gör det.
Annonsering på internet
Att annonsera på nätet kan vara en effektiv metod att marknadsföra ditt företag och dina produkter. Annonsmarknaden på nätet har blivit en effektiv kanal för små företag och väldigt många är idag helt beroende utav denna typ av marknadsföring.
Med onlineannonsering kan du specificera egenskaper hos din målgrupp för att dina annonser ska nå dem människor som redan är intresserade och aktivt söker efter det du erbjuder. Det innebär en mer kostnadseffektiv användning av dina resurser.