9 Halloween-marknadsföringsidéer för ditt lilla företag
Halloween närmar sig snabbt. Och för småföretag betyder det att det är dags att genomföra Halloween marknadsföring och kampanjer.
Men om du är orolig att ditt företag inte kan fightas med stora aktörer som spenderar miljoner på deras Halloween-marknadsföring, oroa dig inte. Ditt lilla företag inte behöver spendera en förmögenhet för att skapa fantastisk Halloween-stämning och fånga upp kundens uppmärksamhet. Det här är den perfekta tiden på året för att prova några kreativa och unika marknadsföringsidéer som kommer att fungera för ditt lilla företag och få människor glada att handla med dig.
Klar för lite läskig inspiration? Här är några tips och idéer för hur du marknadsför ditt företag eller produkter under Halloween-säsongen!
Halloween-isera dina produkter
Om ditt lilla företag inte säljer några Halloween-tema produkter, kan du försöka vara kreativ och försöka hitta på andra sätt hur du kan marknadsföra dig under denna högsäsong. Men även om ditt företag inte är skrämmande i det minsta, kan du fortfarande Halloween-isera dina produkter eller placera saker på ett festligt sätt för att få in shopparna i rätt Halloween-stämning.
Till exempel, om du äger en restaurang, erbjuda upp tema specialitet desserter eller drycker; för detaljhandel kläder, visa några Halloween kostym idéer baserat på dina föremål. Var noga med att låta kunderna veta om dina nya Halloween-erbjudanden genom att skicka foton på sociala medier som kommer att fresta och övertyga dem om att besöka din butik.
Halloween-isera din närvaro på nätet
Lägg till en festlig känsla för din online-närvaro: Låt Halloween-andan ta över dina sociala medier, t.ex. Facebook och Instagram, genom att skicka in Halloween-temabilder och meddelanden som säkerställer att du lockar många gilla och share från dina Halloween-anhängare.
Dekorera också din hemsida för högtid så att användare som landar på din hemsida fylls med festliga känslor från ditt varumärke. Gör bara några enkla justeringar till din webbplats genom att till exempel lägga till en Halloween-tema bild som använder en spöklik figur och festliga element som pumpor eller spindelväv. Vill du inte anställa en grafisk formgivare? Du kan enkelt omvandla dina vanliga webbsidor till Halloween tema med hjälp av ett gratisprogram för bildredigering som ex. PicMonkey.
Publicera Halloween-tema innehåll
Skaffa fler shoppare till din webbplats genom att publicera Halloween-tema som läsare kommer att älska. Skapa innehåll för dina läsare som hjälper dem att lösa problem och underlätta deras stress under denna hetsiga tid. Bloggpostidéer kan till exempel innehålla "Halloween kostymidéer för barn", "Halloween dekoridéer" eller "Hur man blir värd för en fantastisk Halloween Party."
Du kan också skapa innehåll som innehåller produktrekommendationer från din butik som uppmuntrar folk att köpa men inte är för påträngande. Kom ihåg, när du ger användarvänligt och underhållande innehåll till dina läsare, kommer de mer sannolikt att dela det med deras familj och vänner också.
Lägg till Halloween-element på ditt varumärke
Ett av de enklaste sätten att få ditt företag på Halloween är att bara integrera populära Halloween-symboler i din branding. Även en liten jack-o-lyktor eller Frankenstein på skyltar, hemsidor eller påsar kan visa kunder att du är med på högtiden och uppmuntra dem att besöka dig under hela säsongen.
Designa en Halloween-tema logotyp. Din logotyp ska alltid vara en igenkännbar symbol som representerar ditt varumärke. Men under dagarna och veckorna som leder fram till Halloween kan du lägga till en festlig känsla på din logotyp med element som pumpor, fladdermöss, hemsökta hus eller andra populära Halloween-bilder. På så sätt kan du visa upp din Halloween-anda medan du fortfarande håller de grundläggande designelementen i din logotyp i takt.
Lägg till Spöke-elementen till din online shop design. När du marknadsför på Halloween kan du också lägga till lite känsla i din webbutik. Med några enkla designelement som spöklika teckensnitt, spindelväv i fotohörn eller till och med animerade funktioner kan du göra det riktigt klart för online-shoppare att ditt företag är i Halloween-andan.
Håll en Halloween kostym tävling
Halloween är en tid då många människor gillar att bli kreativa genom att göra egna kostymer, dekorera pumpor och till och med laga spöklikt mat. Att hålla en Halloween kostym tävling är ett bra sätt att få folk till din butik. Om du inte har ett fysiskt företag kan du hålla en kostymtävling på sociala medier och skapa fortfarande ett stort engagemang.
Till exempel utnyttja Instagram för att hålla en Halloween-kostymtävling som ger alla deltagare en chans att vinna veckorabatt eller ett annat pris. Du kan hålla en tävling som uppmuntrar människor att skicka in bilder av egna Halloween kostymer, eller fråga dem bara om att dela ditt inlägg eller tagga sina vänner för en chans att vinna ett pris. Glöm inte att använda Halloween-tema hashtags så att du kan bredda din räckvidd och koppla med en massa potentiella nya kunder.
Skicka ett Halloween-nyhetsbrev
En annan på en lista med Halloween marknadsföringsidéer är att använda ditt nyhetsbrev för att visa upp din Halloween-anda till kunderna. Låt dem veta om några Halloween-kampanjer där du är värd och inkludera en exklusiv kupongkod eller rabattkupong för att uppmuntra dem att köpa produkter eller besöka ditt företag under högtiden.
Halloween-tävling på Facebook
Det finns massor av möjligheter för ditt företag att använda Halloween som en ursäkt för att få kunderna verkligen engagerade i sociala medier. På Facebook kan du vara värd för en tävling där du uppmuntrar dina kunder att skicka in bilder av saker som kostymer, dekorerade pumpor eller till och med Halloween-teman. Och du kan erbjuda en gratis present eller rabattkod till vinnarna för att uppmuntra ännu fler poster.
Erbjuda en Halloween rabatt när kunder skickar kostym bilder. Du kan också ha rabattkod eller liknande erbjudande för kunder som visar upp sin Halloween-anda. Du kan få dem att skicka in foton via din webbplats eller på sociala medier och då kan du skicka dem en exklusiv kod i utbyte. Detta uppmuntrar engagemang med ditt varumärke och ökar sannolikheten för att de faktiskt kommer att handla med dig under Halloween-säsongen.
Berätta en skrämmande historia
Berätta en skrämmande historia för marknadsföring på Halloween. Folk älskar att skrämmas. Så du kan fylla det behovet med ett enkelt blogginlägg eller till och med en podcast runt Halloween. Du kan göra det till en väldigt läskig historia eller inkludera några roliga element också. Du kanske kan relatera historien till ditt företag eller bransch på något sätt. Men om det inte beror direkt, kan du fortfarande ge lite underhållning till din publik så att de har en positiv interaktion med ditt varumärke och har en ursäkt för att besöka din webbplats varje Halloween.
Skapa en spöklik video
Video kan vara ett effektivt sätt att kommunicera ditt varumärkes meddelande online. YouTube och andra online videoplattformar erbjuder unika möjligheter till Halloween-kampanjer. Eftersom människor älskar skrämhistorier kan du ta fram en läskig story och göra en kort skrämmande YouTube-video. Och Halloween ger dig möjlighet att bli spöklik (eller fånig spöklik) för att fånga människors uppmärksamhet.