Vikten av företagets profilering

Den digitala utvecklingen gör det enklare att marknadsföra ett företag, men det är viktigt att inte glömma bort grundarbetet. Ett företag som har en tydlig profil är mycket lättare att göra reklam för. Som ny företagare är det mycket viktigt att profilera verksamheten eller varumärket i ett tidigt skede.

Nästan alla företag måste marknadsföra sig på något sätt och det rekommenderas att alla bolag har någon form av marknadsföringsplan med tillhörande budget. Marknadsföringsplanen bör innehålla information om vilka aktiviteter som ska genomföras när, hur mycket det får kosta och vad det finns för målsättningar.

Även om varenda detalj har planerats noggrant och genomförs enligt planen kan resultatet bli dåligt. Många gånger beror det på att företaget inte har profilerat sig tillräckligt och det kan leda till att meddelandet i kampanjen blir för svagt, att företaget inte står ut från mängden eller glöms bort fort. Här kommer våra bästa tips som ser till att profileringen blir rätt från början:

Hur verksamheten uppfattas

Hur vill du att företaget ska uppfattas och på vilket sätt kan du få kunder att uppfatta företagets image enligt dina önskemål? Företagets profil påverkas av många olika saker. Utformning och design av hemsidor, sidor på sociala medier, e-postmallar, kuvert och brevpapper måste matcha för att förmedla en enhetlig image. Att alltid använda en eller flera färger, specifika typsnitt och ett språkbruk som är lätt att känna igen är ett enkelt sätt att profilera företaget på. Har företaget en fysisk lokal med personal kan profilerade arbetskläder ge ett proffsigt intryck. Lokalens möbler, dekorationer och skyltningar påverkar också hur verksamheten uppfattas.

Investera i logotypen

Att ha en snygg logotyp är mycket viktigt för de flesta företag, eftersom det är bolagets ansikte utåt. En logotyp drar ögonen till sig när den används på produkter, i sociala medier och på trycksaker. Är designen tilltalande och unik kommer kunderna ihåg den, vilket ökar chanserna att de vänder sig till ditt företag i första hand. En bra logotyp måste kunna beskrivas, vara lätt att komma ihåg, se lika bra ut i färg som svartvitt, fungera i olika storlekar och vara relevant för företagets bransch. Logotypen bör även sticka ut och synas i mängden, samtidigt som den bygger ett förtroende. Att spendera lite extra av budgeten och anlita ett proffs för att skapa logotypen är en bra investering.

Företagets namn är grundläggande

Företagets namn är mycket viktigt för hur företaget uppfattas. Namnet är som en annons för företaget och bör väcka en känsla, skapa intresse och beskriva vad verksamheten gör. Ett förtroendeingivande namn kan höja bolagets värde, medan ett namn som känns amatörmässigt kan uppfattas som oproffsigt. Vad vill företaget signalera till kunderna och hur kan det förmedlas genom namnet? Ett kort och kärnfullt namn är alltid bättre än ett långt och krångligt namn. Svenska namn är bra om man vill arbeta lokalt, men planeras det en utlandslansering i framtiden är det viktigt att det fungerar utomlands. Se även till att domännamnet matchar med företagsnamnet och att det finns en ledig domän.

Studera andra företags profilering

Det blir snabbt tydligt vad som är en lyckad profilering om man tittar på andra företag och deras marknadsföring. Klädföretaget Indiska låter till exempel en bohemisk, indisk känsla genomsyra allt de presenterar inför kunderna. Mönster, färger, logotyp, typsnitt och poster på sociala medier förstärker känslan. Företaget Mr Green som har betting, odds, casino och andra spel på nätet har också en tydlig profilering. Deras fiktiva maskot, Mr Green, återkommer ständigt i deras marknadsföring och färgen grön används i samtliga marknadsföringsmaterial samt på hemsidan. Företagets namn förstärker deras gröna temafärg och allt som allt ger det företaget ett enhetligt intryck som är lätt att känna igen.

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg