Hemligheten med att lyckas med e-handel
E-handel fortsatte att växa och motsvarar ca 10 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Trots den här tillväxten och den enorma möjligheten som den representerar för e-handel entreprenörer, gör många kostsamma misstag som hindrar dem från att bygga ett lönsamt företag. Framgång av din butik är beroende av mycket mer än att ha en kvalitetsprodukt och en snygg webbplats.
Du som den entusiastiske blivande e-handelsentreprenören söker på nätet efter ideal produkten. Där hittar du något intressant och efter att ha talat med några goda vänner blir du övertygad om att produkten bara måste sälja i stora antal. Dessutom får du köpa den för endast 50 procent av vad motsvarande produkter kostar konsumenten i Sverige. Du räknar med att bara lägga på 10 eller högst 20 procent och kan därför hålla ett lågt pris.
Leverantören kräver att du köper minst 1000 stycken för att få det låga priset. Som blivande företagaren menar du att den som inget vågar, inget vinner och köper alltså hem ett parti.
Efter din första online-annons blir du antagligen grymt besviken. Du kan ha haft en oförtjänt tur, men det troliga är att du fått mycket få order, om ens några. Intäkterna räcker inte ens att betala annonskostnaderna. Därför ger fortsatt försäljning bara ökade förluster, om ingen ny lösning finns.
Hur gör du i stället?
Din grundprincip bör vara att hålla nere kostnader och fasta åtaganden så mycket som möjligt. Köp inte innan du vet att du ka sälja. Hur utrustningen i stället för att köpa. Anlita underleverantörer i stället för att anställa. Innan du köper några produkter bör du testa och provannonsera eller göra en mindre kampanj till tänkbara kunder.
Kan allting säljas via nätet?
Nej, faktiskt inte! Det är många som startar e handel. Trots det är det relativt få som blir verkligt framgångsrika. Några stupar på de grundfel man bara inte får göra. Andra hankar sig fram utan att veta hur de ska göra för att lyckas bättre.
Varför har vissa lyckats så mycket bättre än alla andra? Förklaringen är att de systematiskt utnyttjat e-handelsföretagares viktigaste hemlighet. Vad är då det? Jo, att först studera trender, ta reda på kundernas behov och hur kunderna reagerar. Sedan är det dags att söka produkter och lägga upp marknadsföringen.
Fördelarna med e-handel
E-handel innebär många fördelar både för dig som företagare och för dina kunder. Det är därför som e-handel hela tiden ökar stadigt. Bland de nystartade företagen är webbutiker och e handel i klar majoritet. Varför?
Det viktigaste skälet att handla online är att det är bekvämt! Man kan sitta hemma i lugn och ro och göra sitt inköp när det passar en bäst. Även om det skulle vara mitt i natten kan man gå online och beställa det man vill ha.
För dig som e-handel företagare är det också bekvämt. Du kan driva ditt företag hemifrån eller i en särskild lokal, så som du själv önskar. Du kan arbeta med det på heltid, deltid eller bara på fritiden. Du kan sköta företaget på de tider som passar dig bäst. Du behöver inte vara ute och besöka kunder eller sitta i telefon jämt och ständigt.
Det är ofta billigare att handla online, men för e-handelskunden är det inte alltid avgörande. Hen finner också på det sättet varor som inte går att få tag i på annat sätt. Och sparar tid! Det kan vara värt en hel del.
Egna produkter eller andras?
Om du har en egen produkt som du har utvecklat har du den bästa kontrollen över din verksamhet. Du bör då ha undersökt marknaden noga i förväg! Men tillverkningen kan du också låta ett annat företag sköta. Om du exempelvis säljer böcker – du utvecklar och skriver böckerna och kanske sköter marknadsföringen. Ett annat företag kan trycka böckerna, lagerföra dem, ta emot order och leverera till kunderna.
Om du i stället säljer en inköpt produkt tar du mindre risker. Och du kan oftast köpa betydligt mindre kvantiteter än om du själv skulle låta tillverka varan. Du har här ibland chansen att långsamt öka i takt med att din försäljning ökar. Å andra sidan kan det vara svårt för dig att vara ensam om produkten.
Hitta en marknad först!
Finn marknaden först! Sök inte efter några produkter förrän du har en uppfattning om vad som går att sälja. Att finna produkter är inte alls lika svårt som att lära sig utforma säljande budskap och testa dem på rätt sätt.
Ett bra sätt att få reda på vilka produkter som säljs bäst via e-handel är att studera e-handelsplatser och annonser på nätet. Du märker snart att vissa produkter och vissa annonser kommer igen gång på gång. Andra försvinner efter en eller två gånger. Det finns en del annonser som aldrig ger någon vinst. Men ingen har råd att fortsätta annonsera länge om det inte går ihop. Därför vet du med säkerhet att det företag som under lång tid annonserar om samma produkt också säljer mycket av den produkten.
Det andra kan sälja med förtjänst, det kan du också sälja. Du vet att det finns en marknad och kan testa med en motsvarande produkt. Kanske finner du en bättre eller billigare variant.