10 anledningar till att använda sociala medier

Inget marknadsföringsverktyg eller teknik spelar en större roll för att påverka ditt varumärkesperspektiv än sociala medier. Att regelbundet interagera med anhängare, kunder och tankespridare kan lyfta din profil, förbättra din offentliga bild och ge ditt varumärke den försäljning det förtjänar.

Här kommer 10 anledningar till varför ditt företag borde använda sig av sociala medier.

Öka varumärkeskännedom

Med nästan hälften av världens befolkning som använder sociala medier, är dessa en naturlig plats för att nå nya och potentiella kunder. Tänk på att 60 procent av Instagram-användarna säger att de upptäcker nya produkter på plattformen. Oavsett om du finns på Facebook, Twitter eller till exempel Instagram är det viktigt att du har tagit reda på att den målgrupp du faktiskt vill nå, finns på kanalen du valt. Du vill självklart öka din försäljning och driva trafik till sin webbsajt – men också skildra ditt varumärke på rätt sätt och att din publik förstår de värderingar och budskap som det står för.

Målriktad annonsering

Sociala annonser är ett billigt sätt att marknadsföra ditt företag och distribuera innehåll. De erbjuder också kraftfulla inriktningsalternativ så att du kan nå rätt publik och få ut det mesta av din budget. Kunniga marknadsförare har tagit med sig denna viktiga fördel med sociala medier för företag. De kommer att spendera dubbelt så mycket på Facebook-annonser 2019 jämfört med tidningsannonsering.

Med alternativ för annonsinriktning, inklusive demografisk information , geografi, språk och till och med online beteenden kan du skapa specifika meddelanden som bäst talar med olika grupper av potentiella kunder och bara betala för de exakta tittarna du vill nå.

Humanisera ditt varumärke

En studie fann att bara hälften av vuxna litar på ett varumärke tills de ser "verkligt bevis" att märket håller sina löften. För att övertyga dina kunder och potentiella kunder- du måste visa den mänskliga sidan av ditt varumärke. Hur presenterar du ditt varumärkes värde? Hur arbetar du för dina kunders och anställdas bästa intressen? Fungerar din produkt verkligen?

Möjligheten att skapa en verklig mänsklig koppling är en av de viktigaste fördelarna med sociala medier för företag. Vissa kallar detta meningsfulla relationella ögonblick. Introducera dina kunder, ge dem källan för information om ämnen som är relaterade till din nisch och visa hur befintliga kunder använder och drar nytta av dina produkter.

Spara tid

Att producera innehåll i sociala medier är ett tidkrävande jobb. Lyckligtvis så finns det olika verktyg och funktioner i de sociala medierna som kan spara tid för företagen. Om ett företag är aktiv i mer än en social media kan det vara tidskrävande att gå in på alla företagets sidor för att skriva ett inlägg och hålla alla sidorna uppdaterade. Men med sidor som TweetDeck och HootSuite kan företagen ha alla sina sociala medier samlade i någon av de två sidorna och endast skriva ett inlägg där som i sin tur automatiskt uppdaterar alla företagets sidor i de sociala medierna. På det viset sparar företaget tid, då de inte behöver gå in i varje social media för sig och de kan hålla alla sidorna uppdaterade.

10 anledningar till att anvanda sociala medier 2

Öka webbplatsens trafik

Sociala inlägg och annonser är viktiga sätt att driva trafik till din webbplats. Att dela bra innehåll från din blogg eller hemsida till dina sociala kanaler är ett bra sätt att få läsare så fort du publicerar ett nytt inlägg. Deltagande i sociala chattar - som den veckovisa #HootChat på Twitter - kan också vara ett utmärkt sätt att öka din synlighet, få uppmärksamhet från nya människor, visa upp din expertis och driva trafik till din webbplats. Se bara till att din webbplatsadress ingår i alla dina sociala medier, så att personer som vill lära sig mer om dig kan göra det med ett enkelt klick.

Öka försäljningen

Oavsett vad du säljer kan sociala medier hjälpa dig att sälja det. Dina sociala konton är en viktig del av din försäljningstratt - processen genom vilken en ny kontakt blir kund. Eftersom antalet personer som använder sociala medier fortsätter att växa och sociala försäljningsverktyg utvecklas blir sociala nätverk allt viktigare för produktsökning och e-handel. Det är dags att anpassa dina sociala marknadsförings- och försäljningsmål. För enskilda säljare är socialförsäljning redan ett viktigt verktyg.

Gynna innehåll

Att främja ditt innehåll på sociala kanaler är ett utmärkt sätt att få ditt smarta och välskötta innehåll framför nya människor, bevisa din kompetens och öka din publik. När folk börjar gilla, kommentera och dela dina sociala inlägg, är ditt innehåll utsatt för nya målgrupper - deras vänner och anhängare. Eftersom människor delar ditt innehåll med sina nätverk, och deras nätverk följer efter, sprids ditt innehåll över internet.

Denna exponering är särskilt fördelaktig eftersom den kan innebära nya exponeringar av ditt varumärke. Om jag ser att min vän gillar din artikel, kan jag vara benägen att kolla även om jag aldrig har hört talas om ditt företag tidigare. I en värld där det finns mycket mer innehåll än vad någon någonsin kan konsumera, fungerar en väns sociala del som en slags förhandsgranskning.

Att gå viral är ingen lätt uppgift, förstås, men utan sociala medier skulle det vara nästan omöjligt. För att maximera sociala medier se till att ha en marknadsplan för innehållet på plats.

Kund och publik engagemang

Sociala nätverk ger dig möjlighet att interagera direkt med kunder och fans, och ger dem också chansen att interagera direkt med ditt varumärke. Till skillnad från traditionella medier, som erbjuder endast envägskommunikation, är sociala medier en tvåvägsgata.

Om du vill att kunder och anhängare ska vara förlovade måste du vara förlovad. Håll dig aktiv och svara på kommentarer och frågor på dina egna sociala medier på ett sätt som passar ditt varumärke. Du kan också använda övervakning av sociala medier för att hålla koll på vad folk säger i det sociala rummet.

Läs mer om dina kunder

Sociala medier genererar en stor mängd data om dina kunder i realtid. Övervaka konversationer som är relevanta för ditt varumärke. Du kan använda den informationen för att göra smartare affärsbeslut. Alla de stora sociala nätverk erbjuder analyser som ger demografisk information om personer som interagerar med ditt konto. Detta kan hjälpa dig att skräddarsy din strategi för att bättre prata med din verkliga publik. Det har skapats omfattande guider om hur man använder Analytics i Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapchat och Pinterest, så det finns ingen ursäkt för att förbli i mörkret när det gäller kunskapen om dina kunder och sociala följare.

Förstå dina kunder

Social media marknadsföring hjälper dig att förstå din publik. En del av vad som gör sociala kanaler som Twitter och Instagram till effektiva marknadsföringsverktyg är den interaktion du har med din kundbas. Genom att läsa deras tweets och statusuppdateringar får du insikt i deras dagliga liv och konsumentbeteenden och svarar på frågor som: Vilka produkter köper de och varför? Vilka hobbyer har de? Vilka typer av inlägg älskar de att dela med sig? Vilka webbplatser besöker de?

Dessa insikter har tydliga marknadsfördelar. När du förstår dina kunder kan du skriva bättre innehåll och mer övertygande inlägg, vilket leder till mer trafik. Men fördelarna kan ibland gå långt utöver marknadsföring, vilket hjälper dig att identifiera kundens smärtpunkter, förbättra försäljningskonverteringar och till och med förbättra din produktstrategi.

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg