28 smarta e-handelstips inför julen - del 1

Utbrottet av COVID-19 påverkar inte inköpen inför julhelgerna. Men det finns en stor skillnad: man tänker i högre grad göra sina inköp online. Med människor som stannar hemma mer än någonsin har den snabba övergången till online-shopping inte överraskat.

Vem måste tänka på jul innan någon annan? Onlinehandlare som du! Och med goda skäl: som en av världens största shoppingsäsonger kräver julen förberedelse. Det är därför vi har skrivit den här artikeln, den ultimata julguiden för online butiker! 

Det är bekvämt att handla julklapparna online. Vi slipper köer, julstress och i många fall är priserna online bättre än i de fysiska butikerna. Du som driver webbshop har nu därför ett guldläge att både hitta nya potentiella kunder och få dina befintliga kunder att välja just din webbshop att handla julklapparna i. Kom ihåg att många julklappar börjar handlas flera månader innan jul, så sätt igång att förbereda julanpassningen av din webbshop redan nu.

Här kommer 28 tips som lyfter din webbshop inför julhandeln.

Julen är redan här

Att vara väl förberedd inför julen är A och O för att lyckas under årets mest intensiva säljperiod. Vilka produkter ska du marknadsföra, hur ska erbjudanden se ut och vilka sökord och sökfraser är viktiga. Börja i tid – julhandeln startar tidigare än man tror och är i full gång i november, även om vissa fortfarande är ute i sista minuten dagarna före julafton.

Kolla din statistik

Det första du behöver göra för att bygga din plan för marknadsföring är att granska din statistik från förra året. Titta på vilka kampanjer som gav mest försäljning, vilka annonser som gav de bästa avkastningen och vilken enhet dina kunder handlade på. För att öka julklappsförsäljningen måste nätbutikerna förstå kundernas behov, både hos de som redan handlar på nätet och de som bara handlar i fysiska butiker.

Kolla över din statistik från tidigare jular. När brukar dina kunder handla allra mest? Vilka erbjudanden har lockat mest? Vem är det egentligen som julhandlar hos dig? Statistiken kan ge dig värdefull information om när du bör gå ut med julerbjudanden, vilka typer av erbjudanden som mest sannolikt kommer att fungera och vilken målgrupp du ska satsa extra på.

Har du just lanserat din webbshop och har ingen statistik än? Google Analytics är ett gratisverktyg för webbanalys. Tjänsten registrerar vilka webbsidor besökarna använder sig av, lagrar det och presenterar det som statistik för webbplatsens ägare. Se sedan till att du har en digital strategi på plats och att du har koll på din målgrupp, då har du en stark bas att stå på.

AdobeStock 97358396

Analysera trender

Scanna av de senaste trenderna och välj ut det som verkligen är relevant för dig. På så sätt stärker du din egen kompetens och ditt företags konkurrenskraft. Skaffa dig en känsla för vilka årets trender är i din bransch. Är det ekologiskt, närproducerat eller vackra förpackningar som får dina kunder att vilja handla? Besök olika branschsajter, följ vad din målgrupp skriver om i sociala medier och bloggar. Utforma sedan dina erbjudanden så att du kan fånga konsumenternas intresse.

Låt dig inspireras av de som lyckats

Läs branschguider, följ bloggar, konton på Instagram, hemsidor som du inspireras av osv. Hitta inspiration hos både konkurrenter och aktörer från andra branscher – vad gör de som du inte gör? Kom ihåg: Tänk som kunden. Ta med sidorna du inspireras av i dina användartester för att se vad din målgrupp tycker.

Julanpassa din webbplats

Julen handlar för många om stämning. En fysisk butik sätter upp julbelysning, kransar och juldekorationer. Du kan göra detsamma med din webbplats. Lite rödgrön och glittrig webbdesign i kombination med dina julerbjudanden får dina julklappsletande besökare känna att de har kommit till rätt ställe om de vill handla julklappar. Kom ihåg att också jul-pynta bilder och anpassa produkttexter (genom att t ex beskriva varför just denna produkt är en bra julklapp).

Det behöver inte vara komplicerat att julanpassa utseendet på din webbshop. Du behöver bara byta ut ett par bilder eller banners till något med jul-tema eller jul-pynta din logotyp med en vintereffekt, så blir känslan rätt.För leveranser kan små saker som tejpval, stämplat emballage eller emballagefärg göra stor skillnad.

Julanpassa dina produkter

Många produkter – som koppar, kläder, inredningsprodukter eller drycker – går att julanpassa genom att sätta ett vintermotiv på, eller bara en “julig” färg. Tänk bara på när du går i mataffären i juletider. Visst finns det julversioner av alla de stora produkterna? Vissa produkter passar bättre som julklappar än andra. För att välja rätt produkter, titta både på vilka av dina produkter som har sålt mest under det gångna året och på vad som faktiskt är kul och vettigt att få i julklapp.

AdobeStock 301373424

Skapa fantastiska bilder

Skarpa bilder är det bästa sättet att fånga kundens blick. Även om du redan har fantastiska produktbilder kan du överväga att fotografera dem igen med vinterrekvisita och festliga bakgrunder. Till exempel, om de flesta av dina produkter visas utomhus under sommaren, är det en bra tid att ändra dem för en annan vinterbakgrund. Du kan också byta ut din rekvisita och fotostyling eller skapa en festlig julambient för att marknadsföra dina produkter på Instagram. En vintergrön gren, guldlampor eller ett rött band kan ta en vanlig produkt och få den att se ännu bättre ut under julen.

Gör köpupplevelsen enkel

För att lyckas med försäljningen i din webbshop under julhandeln behöver du först och främst se till att du har rätt förutsättningar. Det finns vissa saker som måste fungera för att dina besökare ska välja att handla just hos dig. För att du ska sälja bra över jul behöver din webbshop ha en enkel och lättgåendeköpupplevelse. Om något är otydligt eller krånglar ökar sannolikheten att besökarna lämnar sidan och går till en konkurrent. Några förutsättningar för en fungerande webbshop är enkla möjligheter att söka, hitta och välja rätt produkter, trygghet i form av välkända betallösningar,genomtänkt design, smarta funktioner och personlig support.

Mobilanpassa din webbshop

Är din webbshop inte redan responsiv/mobilanpassad så är det dags att fixa det nu, annars riskerar du att gå miste om en stor del av julhandeln. Utan mobilanpassning blir länkar små och svåra att klicka på och upplevelsen präglas av eviga in- och ut - zoomningar. Responsive Web Design (RWD), eller Responsiv webbdesign på svenska, innebär lite förenklat att din e-butik anpassar sitt utseende utifrån vilken enhet besökaren använder. Det kan t.ex. vara en dator med stor skärm, en bärbar dator, smartphone eller surfplatta.

En e-butik med responsiv layout som erbjuder en mobilversion av butiken gör att fler kan nå din webbshop när dom vill och från vilken enhet dom vill. Redan idag surfar en stor del nästan enbart via sina mobiler och plattor, och antalet ökar ständigt, så att ha en mobilanpassad e-butik blir allt mer viktigt och gör att du inte missar några kunder och order! 

Nästa vecka: 28 smarta e-handelstips inför julen - del 2

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg