Fördelar med att marknadsföra ett lokalt företag via Google

Marknadsföring är som bekant väsentligt för alla företagare. På ett eller annat sätt måste man nu ut till sina potentiella kunder och som småföretagare i en konkurrenskraftig marknad kan detta vara lättare sagt än gjort. Men för den som våga experimentera och testa nya metoder finns det ofta mycket att vinna. 

En metod som visat sig vara effektiv för många lokala småföretagare men som ofta förbises är digital marknadsföring via sökmotorer, så kallad sökoptimering (SEO). Ett företag som lyckats exceptionellt med detta är den lokala skrothandlaren HF Recycling i Åstorp utanför Helsingborg. Därför tänkte vi använda dem som ett exempel för att förklara hur man bäst utnyttjar sökmotorer såsom Google till att marknadsföra sin verksamhet.

Vad är sökoptimering?

Innan vi tittar närmare på HF Recycling och hur de använt sökoptimering till att öka sin omsättning, tänkte vi förklara vad sökoptimering innebär.

Sökoptimering – search engine marketing (SEO) på engelska – är en form av digital marknadsföring via sökmotorer. Målet är att få ett företags hemsida att synas i sökresultaten på relevanta sökord. Driver du exempelvis en restaurang i Karlstad vill du så klart att din hemsida ska synas när personer söker efter “bästa restaurangen i Karlstad” men kanske även på “uteservering i Karlstad”.

Detta uppnår man genom att optimera hemsidan och som du kanske misstänker är det inte något man gör i en handvändning. Istället rekommenderas det att man anlitar en byrå med kompetensen som krävs.

Fördelen med traditionell sökoptimering är att den trafik man driver till sin hemsida är organisk, dvs. man betalar inte för den. Med det sagt kan man annonsera och marknadsföra ett företag med hjälp av Google Ads. Dessa två metoder används med fördel i kombination.

HF Recyclings framgångsresa på Google

För att bättre förklara hur sökoptimering förklara kommer vi nu ta en titt på skrothandlaren HF Recycling. I slutet på 2020 anlitade de en SEO-byrå med målsättningen att etablera dem på lokala och relevanta sökord.

Genom att optimera HF Recyclings hemsida med text kring de sökord man vill synas på lyckades man öka HF Reyclings trafik från Google från ett par hundra besökare i månaden i slutet på 2020 till över 3 000 besökare under april 2021. Under samma 30 dagars period hade företaget också över 30 000 exponeringar på Google. Strategin fokuserades på sökord med stor sökvolym, däribland “skrothandlare Helsingborg”, “skrotpriser” och “kilopris koppar”.

I sin tur resulterade detta i ett ökat intresse för HF Recycling som varumärke, men framför allt ett ökat antal kunder och därmed också ökad omsättning. Bäst av allt är att det krävdes relativt enkla medel och en liten marknadsföringsbudget.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image