Marknadsför din affärsidé i sociala medier

När vi talar om sociala medier så tänker många av oss i första hand på bilder på söta hundar, katter, fantastiska maträtter, kläder eller glada fester. Sociala medier är så mycket mer än detta. Om du sysslar med marknadsföring i någon form då vet du att din publik till stor del finns på internet. 

Är det värt för dig att finnas på sociala medier? Bra fråga! Svaren blir olika för olika företagare. 

En del struntar helt i sociala medier, oftast med argumentet att ”Det har jag inte tid med”. Andra finns lite halvhjärtat på någon enstaka plattform. Man kanske har en personlig profil och en separat företagssida och man går in på någon plattform lite då och då. Det sker framför allt när man för tillfället inte har något brådskande som måste göras.

Så finns det en grupp som har en tydlig strategi för sin närvaro och en väl utvecklad rutin för hur man sköter sin aktivitet på ett rationellt och tidsbesparande sätt och därmed lönsamt sätt.

Funderar du på vilket av dessa alternativ du bör satsa på så ska jag i detta avsnitt ge dig underlag för att fatta ett, förhoppningsvis väl underbyggt, beslut. Min uppfattning är att din närvaro på sociala medier är ett ”måste” om du vill marknadsföra din affärsidé.

Det finns en rad fördelar med att finnas på sociala medier om du vill syssla med marknadsföring. Här är några:

Du ökar din synlighet och exponering

Facebook har, när denna bok skrivs, mer än 2 miljarder användare. Instagram har 600 miljoner aktiva användare dagligen.

Linkedin har över 660 miljoner medlemmar. Twitter har över 330 miljoner aktiva användare varje månad. Youtube har två miljarder inloggade användare varje månad.

Det är gratis att göra inlägg på samtliga dessa plattformar. Skapar du tillräckligt engagerande och intressanta inlägg så kan de bli virala så att besökarna sprider de vidare utan att du behöver göra något. Är det ett klokt beslut att inte dra nytta av denna möjlighet? Knappast!

Du skapar mer trafik

Om du är aktiv på sociala medier och länkar till din webbsida påverkas rankingen av din eller ditt företags webbplats.

Google’s algoritmer tar hänsyn till din närvaro på sociala medier, dels genom att värdera hur många länkar som kommer till din webbplats, dels värdera hur många besökare som kommer till din webbplats från sociala medier.

Sökmotoroptimering handlar om hur du kan påverka den synlighet som din webbplats har när folk söker information t.ex. på Google. Om du skapar intressant och underhållande innehåll på sociala medier och lägger ut dina inlägg regelbundet påverkas Google’s algoritmer positivt.

Du bör komplettera dina aktiviteter på din webbplats med att du är aktiv på några sociala plattformar. Välj ut så många som du anser att du har tid med. Genom att göra detta skapar du socialt inflytande och får följare på olika nätverk, något som Google gillar. Det kommer leda till att Google rangordnar din webbplats högt i sin sökmotor.

Så fungerar det för närvarande. Men gällande regler inom sökmotoroptimering är en form av färskvara. De stora tech-drakarna kan ändra förutsättningarna när som helst.

Du kan stärka ditt varumärke och dina följares lojalitet

Sociala medier är viktiga kanaler för att utöka och stärka ditt varumärke. Du kan nå människor i alla åldrar om du är aktiv på flera olika plattformar. Du kan interagera, bygga upp relationer och helt enkelt lära dig mer om dina kunder. Dessutom visar flera studier att företag som är aktiva på sociala medier skapar en lojal följarskara. Dina följare kan nå dig direkt på ett sätt som inte är möjligt via andra vägar. Du kan få kontakt med dem snabbt och okomplicerat.

Du skapar fler möjligheter att konvertera besökare till kunder som köper eller beställer

Utan internet kanske du har en fysisk butik och det är då det enda stället där en kund kan bestämma sig för ett köp eller för att beställa en produkt. Med en webbplats med e-handel i stället för en butik eller som komplement till din butik kombinerat med ett antal sociala medier från vilka du skickar besökare till din webbplats ökar du möjligheterna till att konvertera dina besökare till kunder.

Dina marknadsföringskostnader minskar

Att göra inlägg på sociala medier är gratis om man bara räknar i pengar. Däremot måste du lägga tid och energi för att engagera dina följare och öka antalet följare. Totalt sett har du en chans att minska dina marknadsföringskostnader kraftigt om du utnyttjar sociala medier på ett klokt sätt. Om du dessutom skriver så underhållande och sakliga inlägg att de delas viralt så ökar naturligtvis spridningen och dina marknadsföringskostnader minskar räknat per publicerat inlägg. När du publicerar inlägg på flera olika sociala plattformar kommer du synas på många olika träffar på Google.

Läs boken ”Så marknadsför du dig och din verksamhet i sociala medier – snabbt och lönsamt”. Där får du massor av beprövade råd hur du lyckas. Läs mer om den boken här.

Holger Wästlund

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image