Testa din affärsidé på Facebook

När du har hittat en affärsidé som du tror på är det klokt att testa den och få in synpunkter innan du satsar i full skala. Ett effektivt sätt att göra det är att använda dig av Facebook. 

Absolut störst

Facebook är det största sociala nätverket i dag. Det finns i mellan 1,5 och 2 miljarder användare varje dag. Det är inte bara ungdomar. 2/3 av användarna i Sverige är över 30 år gamla.

Testa idéer och skaffa recensioner och omdömen genom Facebook

Akta dig för att se Facebook som en enkelriktad säljkanal. Här kan du i stället testa din affärsidé på alla möjliga sätt. Du kan ställa frågor, komma med förslag och försöka hålla en diskussion i gång om det behov som du försöker lösa med din affärsidé. Det kan vara en vara eller en tjänst.

Det är lätt att kommunicera på Facebook. Det går snabbt att nå ut. Det är enkelt för alla som är intresserade av det du håller på med och att ge synpunkter, svara på andras synpunkter och kommentera – både positivt och negativt. Det är lätt för de som bara tittar in på din Facebooksida eller i grupper, som diskuterar det du är intresserad av, att följa en pågående diskussion.

Hitta samarbetspartners genom Facebook

Facebook kan också vara en utmärkt plattform för att hitta samarbetspartners för din affärsidé. Berätta om ditt behov och du kommer direkt att få alla möjliga förslag på hur du kan lösa det. Jag följer kontinuerligt några grupper på Facebook och det är slående att se all den hjälp och så många goda råd som hela tiden ges. Pröva! Du kommer att bli positivt överraskad.

Ta hand om eventuell kritik via Facebook

Dina kunder kommer att ha åsikter om din verksamhet när du väl har kommit igång. Förhoppningsvis är de positiva men det kan också komma negativa kommentarer. De som finns på Facebook och andra sociala medier kan vara grymma om du inte sköter dig. Värt att tänka på! Då är det viktigt att du finns med på Facebook så att du kan komplettera eller bemöta synpunkterna på ett effektivt och snabbt sätt när det är aktuellt.

maj 2022

Bygg upp en sändlista via Facebook

Din Facebooksida kan bli ett utmärkt verktyg för att slussa besökare över till din egen hemsida/blogg där de kan beställa värdefull gratisinformation eller göra beställningar av de produkter eller tjänster som du erbjuder. Länka flitigt från dina inlägg på Facebook till din egen sajt. Det gillar både dina besökare och sökmotorerna.

De flesta presentationsformerna passar bra på Facebook

Det är enkelt att lägga in texter, bilder och länkar till allt möjligt. Du kan lätt ladda upp bilder och videoklipp som finns på YouTube eller som du har spelat in själv och med det följer möjligheten att lägga upp musik och andra ljudeffekter.

Det är enkelt att lära dig hur dina besökare agerar på Facebook 

För dina egna Facebooksidor kan du lätt få fram ”Statistik för Facebooksidan”. Det låter inte särskilt kul men är en guldgruva när du vill använda din Facebooksida som ett marknadsföringsverktyg. Här får du för varje inlägg som du producerar uppgifter
om:

  • Totalt antal ”gilla”- markeringar 
  • Nya ”gilla”- markeringar
  • Inläggets räckvidd = antalet personer som ditt inlägg har nått
  • Interaktion = antalet personer som interagerat från föregående vecka genom att ”gilla”, kommentera, dela eller klicka på ditt inlägg.

På det sättet kan du testa dig fram och successivt förbättra dina aktiviteter på Facebook och därmed även din affärsidé.

Ja, men tänk om någon stjäl min affärsidé?

Var inte så rädd för det. Berätta om det behov som din tjänst eller produkt är tänkt att lösa mer än om själva lösningen. Finns det verkligen ett behov för din tjänst/produkt? Vilken målgrupp riktar du dig emot? Kommer folk vara villiga att betala för din idé? Det är den typen av frågor som du kan diskutera på Facebook och det är ju de viktigaste frågorna.

Jag använder mig flitigt av Facebook på detta sätt. Jag skriver böcker inom olika områden och jag skulle aldrig lägga ner en massa jobb och tid på att skriva en hel bok om jag inte noga testat mina idéer först på Facebook.

Jag rekommenderar verkligen att du gör detsamma innan du satsar fullt ut.

Vill du lära dig mer om hur du blir en smart marknadsförare på Facebook? Vad det viktigaste är med Facebook. Hur du använder dig bäst av Facebook och hur du kommer igång på bästa sätt?

Då kan du läsa mer om boken ”Så marknadsför du dig på Facebook och Instagram – snabbt, kul och lönsamt”snabbt, kul och lönsamt” om du klickar här.

Gästskribent, Holger Wästlund

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg