Så marknadsförs casinon runt om i världen

Det finns en uppsjö av casinon på marknaden och det kan vara svårt att sticka ut i mängden. Därför måste casinon lägga stor vikt på marknadsföring och visa kunderna varför de är värda att registrera sig hos. Man måste dessutom ta hänsyn till de restriktioner som råder i det land man är verksam i. I Sverige är det exempelvis väldigt hårda restriktioner gällande spelreklam. Här tar vi en titt på hur olika casinon marknadsför sig i världen och hur det fungerar. 

Många använder sig av affiliates

Det är väldigt vanligt att nätcasinon använder sig av så kallade affiliates. Denna typ av marknadsföring brukar kallas för affiliate marketing. Vem som helst kan börja jobba som affiliate. Det vanligaste är att de har en eller flera webbsidor där de recenserar olika casinon. Då blir det enklare för spelarna att bestämma sig för vilken sajt de vill spela hos. De brukar även ha unika bonuskoder som alla spelare kan ta del av.

I Sverige spelar affiliates en stor roll då svenskar kan välja att spela hos svenska spelbolag eller på utländska sajter. Om du väljer att spela på ett casino som inte har svensk licens är det viktigt att du vet att det är en trygg sajt. Techopedia granskar utländska nätcasinon och berättar vad du kan förvänta dig av dem.

Det är populärt med marknadsföring via e-post

En annan del som är väldigt viktig när det kommer till marknadsföring är e-post. Det är något som används i stora delar av världen. Det är viktigt både för att hitta nya kunder och för att behålla sådana som redan har registrerat sig på casinot. Då har man möjlighet att dela med sig av nyheter om casinot samt dela ut exklusiva bonuskoder.

Om man använder e-post på rätt sätt kan man även få sina andra kanaler att växa, som till exempel sociala medier. Du måste dock tänka på vem som är din målgrupp för varje e-post och vilken ton du ska hålla i mejlen.

Flera casinon har en blogg och en innehållsstrategi

Något annat som har blivit väldigt populärt är att ha en blogg som bara handlar om casinot. Många spelare söker på nyckelord när de ska hitta ett nytt casino. Om du har en bra innehållsstrategi kan du se till att din blogg hamnar högt upp i sökmotorerna. Då kan du driva väldigt mycket trafik, vilka kan bli regelbundna spelare.

Kan du leverera bra innehåll med regelbundna uppdateringar har du en stor chans att lyckas. Många stora spelare söker regelbundet efter artiklar om casino och vill hålla sig uppdaterade om allt som sker.

Några exempel på vad du kan skriva om är recensioner om olika spel, turneringar eller annat som spelare kan vara intresserade av. Du kan även skriva om betalningsmetoder och andra tekniska aspekter som är bra att veta. Du kan även dela med dig av annan relevant information om idrottare eller poker spelare. Många kan sedan använda denna informationen när de ska betta eller spela poker på plattformen.

Starta olika former av VIP-program

En strategi som inte finns i Sverige, men som många andra länder använder är att skapa någon form av VIP-program eller belöningsprogram. Det kan till exempel vara ett belöningssystem för cashback eller regelbundna bonusar. Det lockar människor att alltid återvända till ett specifikt casino och sätta in pengar.

Även här finns det många olika bonusmodeller och det gäller att hitta något som tilltalar din kundbas. Att lära känna sin målgrupp är A och O när det kommer till digital marknadsföring. Du måste även skapa en helt unik bonusstrategi som skiljer sig från vad alla andra erbjuder.

Använder sig av individuell marknadsföring

De största spelbolagen har ofta tusentals spelare registrerade och de har väldigt olika idéer om vad en bra spelupplevelse inkluderar. Därför har det även blivit allt viktigare med individuell marknadsföring där varje erbjudande är anpassat efter vad spelaren gillar. Det brukar även kallas för CRM-marknadsföring.

Det finns många sådana verktyg som kan hjälpa dig att förstå dina spelares behov. Du kan till exempel dela in dem efter vilka spel de gillar eller vad de har för intressen. Då blir det också enklare att skapa riktade kampanjer som fler kan finna intressanta.

Här är det viktigt att ta hjälp av de verktyg som finns tillgängliga eftersom det skulle vara omöjligt att analysera tusentals profiler på egen hand. Du måste bara lära dig att läsa siffrorna och analysera statistiken.

Sammanfattning

Marknadsföringen för olika casinon kan skilja sig mycket beroende på vilket land det handlar om. Alla spelbolag har strikta lagar att förhålla sig till. Sverige har till exempel väldigt strikta lagar gällande spelreklam medan länder utanför EU är mer öppna. En av de viktigaste punkterna är att känna sin målgrupp och anpassa marknadsföringen efter detta. Då är det störst chans att sticka ut i den tuffa konkurrensen.

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg