Så säljer du mer på sociala medier
Om du fortfarande inte utnyttjar sociala mediers potential för att få kontakt med kunder och driva försäljning, missar du en stor möjlighet. Sociala medier är en utmärkt kanal för att sälja en mängd olika produkter och tjänster. De flesta företag utnyttjar dock inte deras fulla potential, utan arbetar ofta med dem bara för att kryssa i en ruta snarare än för att öka vinsten avsevärt. Men varför inte använda dem för att sälja mer och öka din varumärkeskännedom?
Även bästa casino använder sociala medier för att locka nya kunder. Spelklubbar skapar communities där moderatorer lägger upp bonusar på veckobasis. Detta gör det lättare att locka kunder från konkurrenterna.
Välj de viktigaste sociala nätverken
Det finns många sociala nätverk. Men det är ingen idé att aktivt engagera sig i var och en av dem. Det kommer att ta mycket tid och kraft, och avkastningen kommer sannolikt att vara minimal. Se därför vilka av dem som dina potentiella kunder föredrar och välj 2-3 webbplatser som du kommer att arbeta nära med.
Fyll i din profil
Nu är det dags att skapa en komplett och attraktiv profil för ditt varumärke på varje plattform. Det är mycket viktigt att göra ett bra första intryck på användarna.
Skriv en kort beskrivning av din butik som gör det möjligt för människor att enkelt identifiera syftet med verksamheten.
Glöm inte att behålla din visuella identitet i alla dina inlägg, inklusive din profilbild, som helst ska vara din företagslogotyp.
De flesta sociala medier har möjlighet att skapa ett företagskonto, som erbjuder olika funktioner för företag, till exempel betald annonsering och spårningsmätningar.
Skapa en innehållskalender
En av de viktigaste komponenterna för att lyckas på sociala medier är att skapa innehåll av hög kvalitet. Och du bör publicera det regelbundet, helst samtidigt. Och du bör inte bara publicera marknadsföringsinlägg utan också användbart och underhållande innehåll.
Skapa därför en publiceringsplan, från vilken du omedelbart kommer att se när och om vilket ämne du behöver skapa innehåll.
Använd en mängd olika format
För att ditt varumärke ska sticka ut på sociala medier rekommenderar vi att du varierar format och ämnen för det innehåll du publicerar.
Varje plattform har sina egna egenskaper och det är viktigt att lära sig dem. YouTube, till exempel, handlar om att skapa videor, men på Telegram är korta textartiklar bäst.
När det gäller ämnen kan du använda följande:
- Tips och handledning relaterade till ditt område;
- Produktdemonstrationer;
- Processer bakom kulisserna på ditt företag;
- Kundutlåtanden och unboxing;
Dessa ämnen är alltid efterfrågade.
Engagera dig med konsumenterna
Uppmuntra besökarna att interagera med ditt varumärke, främja engagemang och svara på alla meddelanden som du får personligen eller i kommentarerna.
Detta är ett utmärkt tillfälle att lära känna konsumenterna djupare, klargöra deras tvivel och övervinna eventuella invändningar mot köp.
Var transparent
Du kan ofta se annonser där annonsören inte visar priset utan ber om direktkontakt. Gör inte så här! Även om det kan öka engagemanget något, kommer det inte att öka lojaliteten till ditt varumärke. Som en sista utväg, om du inte vill överväldiga kunderna med ett pris direkt, lägg till en direktlänk till produktkortet på din webbplats med alla viktiga detaljer.
Investera i betald annonsering
De flesta sociala nätverk har verktyg för betald annonsering som gör att du kan köra riktade kampanjer till rätt målgrupp. Detta är ett bra sätt att öka ditt varumärkes räckvidd över plattformar och locka nya leads. Kom dock ihåg att noggrant planera den budget som ska investeras.
Håll dina kunder säkra
Tyvärr använder många bedragare sociala medier för att lura konsumenterna. För att vinna användarnas förtroende måste du därför bevisa att ditt företag är tillförlitligt.
Först av allt, försök att verifiera ditt sociala mediekonto. Och då får du den eftertraktade bocken.
Genomföra exklusiva kampanjer
Du kan öka användarnas aktivitet bara i sociala nätverk. Till exempel utlottning av en rabattkupong för din produkt. Dessa åtgärder hjälper till att locka konsumenter och uppmuntra dem att göra inköp i butiken.