Hur man effektivt bygger en arbetsdag på ett avlägset arbete om din familj och barn är hemma

I samband med den globala pandemin i coronaviruset COVID-19 skickades många anställda av arbetsgivare för att arbeta på distans. Detta beror på en minskning av infektionsrisken i kollektivtrafiken och på trånga platser, som är kontor. Det finns en separat kategori av arbetare som kallas frilansare. De är redan vana vid att arbeta hemma, utan problem är de engagerade i en oberoende organisation av processen. Men för dem som är vana vid den vanliga rutinen, interaktion med kollegor och till och med en stol, är det extremt svårt att vänja sig vid barn som springer runt och bristen på nödvändiga verktyg. 

I den här artikeln kommer läsarna att kunna få de mest användbara rekommendationerna från Jobsora.com. Du bör inte förtvivla, för den moderna världen med sin mobila kommunikation och tillgång till Internet ger obegränsade möjligheter. Här kommer fem viktiga steg.

1. Ergonomi på arbetsplatsen

Här måste du vara lite självisk och ta det bästa bordet och stolen för dig själv. Man kan färga barnens teckningar i köket, och den huvudsakliga arbetskraften och inkomstkällan måste ges ett sätt. Täck för onödiga ljuskällor; i skymningen, använd en justerbar lampa med jämn belysning. Låt inte armbågarna hänga från bordsskivan, annars kommer dina axlar och axelband att göra ont. När du arbetar hemma, justera parametrarna gradvis, tål inte besvär. Det är inte känt hur länge karantänen kommer att pågå, och under denna period är det möjligt att få syn- eller ryggproblem.

Att arbeta i ett separat rum är perfekt, men inte alla har sådana levnadsförhållanden. Dra i gardiner och skärmar, men närvaron av någon i närheten bör inte vara störande.

2. Sätta ihop arbetsredskap

Allt du behöver ska vara till hands. Ritillbehör, relaterad dokumentation, böcker, skivor med datorprogram. Varje avgång från arbetsplatsen kan distraheras automatiskt. Ingen av familjemedlemmarna tror att en riktig arbetsprocess nu pågår i huset. Du måste bli mindre distraherad genom att lösa problem i etapper. Ju mindre avfall från din pall, desto bättre. Pennorna bör slipas, telefonen laddas och ett glas vatten, eller bättre än en flaska, ska stå i närheten.

3. Förbättra produktiviteten

Här måste du dela upp problemet i dess komponenter och sedan lösa var och en av dem i följd. Du kan inte räkna ut det utan självkontroll. Här är ett exempel på tänkande:

”Jag har nästan gjort det här steget, det tar lite mer och jag kan stå upp. Redan gjort. Jag undrar vad som finns i nästa del? Jag fixar allt, ställer in det på jobbet och lämnar sedan. Eller kanske göra ett litet fragment för att göra det lättare senare? Ja, jag kommer att göra det här ".

Så du kanske inte märker hur åtta timmar kommer att flyga på halva tiden. Det är nödvändigt att ständigt vara drivkraften och föraren rullas in i en. Det finns mer "nej" här än "du kan". Om du inte tar dig ihop kommer planerna att hindras. Om du är trött stör ingen att sova under dagen för att återhämta sig.

4. Korrigera psykologiska aspekter

Psykologer rekommenderar att du ständigt berömmer och uppmuntrar dig själv under ansträngande läxor. Jag gjorde 50%, vilket redan är hälften. Och 51% är redan mer än hälften och starta sedan nedräkningen. Du kan inte kalla arbetet tråkigt, obehagligt eller ointressant, ständigt klaga på den stora volymen. Lova dig själv en belöning i slutet av dagen, som att titta på en film, och njut sedan av dig genom att upprepa att du verkligen förtjänar det. Det är extremt svårt att bedöma ditt eget bidrag, be någon från din familj, fru, make eller vuxna barn att göra det.

5. Införande av ett effektivt schema

Det är inte värt att bryta den gamla regimen. Om du är van vid att stå upp klockan 7 på morgonen för att komma till din vanliga arbetsplats, tappa inte denna förmåga. Det är lätt att skämma bort dig själv och börja vakna vid lunchtid. Det blir extremt svårt att återgå till den vanliga ordningen. Det är nödvändigt att noggrant reglera lunchpausen, samt att noga överväga pauserna och aktiviteterna under dessa tidsperioder. Du kan vattna blommorna, bara titta ut genom fönstret eller värma upp lite. Men bli inte distraherad av filmer eller sociala nätverk, det kan fortsätta i långa timmar.

Det är tillrådligt att ange en ungefärlig deadline för genomförande för varje typ av arbete. Detta kräver schemaläggning nästa arbetsdag varje kväll. Att få det gjort snabbare bör betraktas som en fördel. Och även om det inte går att gå ut under karantänförhållanden, kan du använda den här tiden till god användning. Det som vanligtvis spenderas på vägen kan vikas i ett enda paket, och du kan också lägga till +2 timmar dagligen. Och det visar sig att vi på 4 dagar spenderar 8 timmars restid och pressar samma mängd ut ur den förlängda dagliga tiden. Totalt kan en arbetsdag på fem dagar stängas på tre dagar. Om överordnade tillåter. Eller bara höja din lön.

Stora snubblar

De som försöker skapa en arbetsmiljö hemma klagar oftast över ett antal olägenheter. Låt oss överväga hur man kan övervinna dem mest effektivt:

  • Barn och husdjur. Du kan förklara allt för ett barn, men en katt som ligger på ett tangentbord kan inte göra det. Du måste ha en förebyggande konversation med barnen. Ett av de bästa sätten är att helt fördjupa dig i den höga musiken med din favoritmusik på dina hörlurar och sedan bara ignorera förfrågningarna. Om 3-5 dagar kommer alla att vänja sig vid denna situation.
  • Frestelsen att ta en paus eller dricka te. Här måste du fastställa strikta förbud för dig själv. Smartphone-timern hjälper till med detta. Tidigare samtal är förbjudna att gå ut någonstans. Lunchpausen kan skräddarsys för hela familjen, och att dricka kaffe överförs lätt till skrivbordet.
  • Snabb trötthet. Det orsakas av lathet, obekväm stol och monotont arbete mot bakgrunden av husets ljud. Hörlurar och musik hjälper också här.
  • Ständig distraktion av människor som går runt. Här är det bättre att använda en skärm eller placera en partition. Även om det är en bit av en stor kartong, bör det inte finnas några rörliga föremål i synfältet.
  • Låg arbetseffektivitet. För att eliminera det måste du jämföra processen på kontoret och hemma och sedan dra lämpliga slutsatser. Brist på datorprogram, obekväm stol. Eller kanske är det bara en önskan att titta på dina favoritvideor?
  • Vad som kan göras på 8 timmar sträcker sig lätt till 12-14. Det här är frågor för din egen organisation. Det är nödvändigt att ställa dig själv frågor, skälla dig inuti, dela dig i en chef och en underordnad. 

Ojämförliga fördelar

När allt är inställt och felsökt och cheferna inte längre tvivlar på effektiviteten av fjärrarbete kan du växla till ett liknande läge i nödfall. Utanför en pandemi kan säsongssjukdom komma, men erfarenhet gör att du kan växla till ett hemläge under alla force majeure-omständigheter.

I utvecklade länder kan anställda som är utsatta för stress tvingas att arbeta hemma av sin arbetsgivare. Innan vi börjar arbeta i ett sådant läge misstänker vi inte heller i vilken utsträckning var och en av oss är oorganiserad. Självdisciplin och efterlevnad av reglerna kommer att vara till nytta, de kommer att aktivera självkontroll. Och detta är redan ett steg mot ditt eget företag eller att börja arbeta som frilansspecialist.

En artikel i samarbete med Jobsora 

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image