Skapa informationsprodukter

Informationsprodukter är sådana produkter som du kan skapa själv och sälja direkt på nätet. Du behöver ingen butik eller ens någon egen hemsida. Det finns tre huvudtyper av informationsprodukter; e-böcker, webbkurser och ljudböcker. Låt oss titta på det enklaste – att skapa egna e-böcker. 

Marknaden ökar för e-böcker

  • Marknaden ökar successivt eftersom det blir allt vanligare att läsa e-böcker.
  • Det finns pedagogiska steg-för-steg-instruktioner som du hämtar gratis på nätet så numera är det relativt enkelt att skapa en egen e-bok med olika program.
  • Att ge ut en fysisk bok kostar i tryck, emballage, hantering, porto m.m. Med en e-bok har du inte dessa kostnader.
    Själva nedladdningen är för mottagaren gratis och du distribuerar den gratis.
  • Dina e-böcker är åtkomliga över hela världen och de kan laddas ner om mottagaren har en PC, Mac, smartphone eller läsplatta.
  • När dina e-böcker beställs från din egen hemsida får du mottagarens e-postadress som du sedan kan använda för att bygga upp en långsiktig kundrelation.
  • När du producerar en e-bok och skickar ut den så går större delen av vinsten till dig.
  • Nyligen minskades momsen på e-böcker från 25 % till 6 % vilket gör att e-böckerna blir ännu mer attraktiva i Sverige. 

Så här kan du distribuera dina e-böcker

  • De flesta nätbokhandlare säljer böcker i såväl vanligt bokformat som e-boksformat.
  • Biblioteken lånar ut e-böcker gratis
  • E-böckerna är lätta att distribuera från din egen webbsida eller din egen blogg om du har en sådan..
  • Låt bloggare och affiliates marknadsföra dina e-böcker.
  • Elib är en nordisk distributör av e-böcker. Om du tecknar ett avtal med Elib så skickar de din e-bok till bibliotek och återförsäljare inklusive nätbokhandlarna. Denna distributionstjänst är gratis för dig.
  • Filehill är en portal som liknar Blocket med den skillnaden att de enbart arbetar med digitala produkter, t.ex. e-böcker. Att starta ett konto för dig där är gratis.
  • Publit kan hjälpa dig med att skapa en e-bok. Eftersom de har avtal med Elib ger det även tillgång till Elibs distributionskanaler. Information om deras tjänster hittar du på deras hemsida.
  • Vill du distribuera dina e-böcker utomlands, så finns det många möjligheter. Du hittar dessa på nätet, t.ex. genom att gå in på free-ebooks.net.

1000 affarsideer november

Här kommer några goda råd när du skapar dina e-böcker

Försök att skriva så bra och intressant innehåll som möjligt. Detta kan vara början till långsiktiga relationer med tänkbara kunder.

Du kan i boken länka till din webbsida eller din blogg eller till möjligheter att beställa ditt informationsbrev. 

Se till att det inte går att ändra i böckerna. Det skall inte vara möjligt för en oseriös mottagare att ta bort ditt namn och kanske ersätta det med sitt eget. Man ska heller inte kunna ta bort de länkar som går till din webbsida eller till din blogg.

Några olika e-boksformat som används i Sverige är:

Epub. Det är det vanligaste formatet. En e-bok i det formatet går att läsa i så gott som alla läsenheter utom Kindle.

Kindle är Amazons eget format. De e-böcker som gjorts för Kindle kan läsas på alla andra plattformar om man använder sig av ett gratisprogram som laddas ner från Amazon.

Pdf är det enklaste att skapa eftersom du bara behöver trycka på en knapp i datorn för att omvandla en word-fil eller liknande till en pdf-fil. Utseendet på e-boken blir dock statiskt i denna form och du har små möjligheter att ge e-boken en layout som är anpassad till just e-boksformatet.

E-boken är lätt att uppdatera. Om du skriver inom ett område där det sker utveckling så kan du lätt förnya innehållet successivt. Du kommer naturligtvis hela tiden lära dig nytt och du kommer förhoppningsvis få värdefulla synpunkter och kommentarer från dina läsare.

Om du utvecklar och kompletterar din e-bok successivt så kanske den så småningom blir en fysisk bok som du kan ge ut och sälja för ett betydligt högre pris.

Detta är en av alla de idéer du hittar i boken ”Hitta din egen unika affärsidé – så gör du steg för steg”. Klicka här för att läsa mer om boken.

gästskribent, Holger Wästlund

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image 

BANNER