
Så kan du testa om din nya affärsidé kommer fungera
Den här sajten tycker jag är fantastisk med alla tänkbara affärsidéer. Det gör att man har anledning att fundera över hur man kan testa sig fram om en affärsidé kommer fungera eller inte.
Är det värt för dig som småföretagare eller privatperson att testa din affärsidé på Facebook? Det tar en massa tid som du kanske kan använda på ett bättre sätt för din verksamhet.
Bra fråga! Svaren varierar för olika företagare. En del struntar helt i Facebook oftast med argumentet att ”Det har jag inte tid med”. Andra finns på Facebook lite halvhjärtat. Man har en personlig profil och kanske en separat företagssida och man går in på Facebook då och då, främst för att man för tillfället inte har något annat som måste göras.
Så finns det en grupp småföretagare som har en tydlig strategi för sin närvaro och en väl utvecklad rutin för hur man kan sköta sin aktiva närvaro på ett rationellt och tidsbesparande sätt. Funderar du på vilket av dessa alternativ du bör satsa på så ska jag försöka ge dig underlag för att fatta ett sådant, förhoppningsvis väl underbyggt, beslut.
Absolut störst
Facebook är det största sociala nätverket i dag. När denna artikel skrivs använder 1,79 miljarder personer Facebook varje dag. Det är inte bara ungdomar. 2/3 av användarna i Sverige är över 30 år gamla.
Satsar du på att vara aktiv på Facebook så bör du förbereda dig på att det tar tid. Att bygga upp en sida en gång för alla och sedan låta den vara kan vara mer skadligt än att inte finnas där alls. Du bör då och då publicera nytt material. Helst regelbundet och ju oftare, desto bättre.
Testa din affärsidé och skaffa recensioner och omdömen genom Facebook
Akta dig för att se Facebook som en enkelriktad säljkanal. Du bör i stället ställa frågor, komma med förslag och försöka hålla en diskussion i gång. Det är lätt att kommunicera på Facebook. Det går snabbt att nå ut. Det är enkelt för alla som är intresserade av det du håller på med att ge synpunkter, svara på andras synpunkter och kommentera – både positivt och negativt. Det är lätt för de som bara tittar in på dina Facebooksidor att följa en pågående diskussion.
Hitta samarbetspartners genom Facebook
Du kanske kan ha nytta av att utveckla och genomföra din affärsidé tillsammans med någon annan som har likartade intressen? Facebook är en utmärkt plattform för att hitta samarbetspartners. Berätta om ditt behov och du kommer direkt att få alla möjliga förslag på hur du kan lösa det. Jag följer kontinuerligt några grupper på Facebook och det är slående att se all den hjälp och så många goda råd som hela tiden ges. Pröva! Du kommer att bli positivt överraskad.
Ta hand om eventuell kritik via Facebook
Kanske fungerar inte din affärsidé optimalt från början? Dina kunder kommer säkert ha åsikter om din verksamhet. Förhoppningsvis är de positiva men det kan också komma kritik. De som finns på Facebook och andra sociala medier kan vara grymma om du inte sköter dig. Värt att tänka på! Då är det viktigt att du finns med på Facebook så att du kan komplettera eller bemöta synpunkterna på ett effektivt och snabbt sätt när det är aktuellt. Och framför allt lära dig något av kommentarerna för att förbättra din affärsidé.
Bygg upp en sändlista via Facebook
Din Facebooksida kan bli ett utmärkt verktyg för att slussa besökare över till din egen hemsida/blogg där de kan beställa värdefull gratisinformation eller göra beställningar av de produkter eller tjänster som du erbjuder. Länka flitigt från dina inlägg på Facebook till din egen sajt. Och där på din egen hemsida kan du erbjuda besökarna att abonnera gratis på ditt nyhetsbrev. På det sättet kan du skapa dig en värdefull sändlista. En bättre säljkanal kan du knappast ha än lista på sådana personer som visat ett seriöst intresse föer den tjänst ellr produkt som du erbjuder.
Finns det några nackdelar med Facebook?
Den stora nackdelen med att vara aktiv på Facebook, liksom på alla sociala medier, är att det tar tid. Aktiviteterna i sig tar tid att genomföra och det är lätt att fastna i privata diskussioner som inte har att göra med marknadsföring av din verksamhet. Men det finns sätt att göra detta på ett tidseffektivt sätt.
Jag har skrivit en bok som handlar om hur du marknadsför dig på Facebook och Instagram – snabbt, kul och lönsamt. Du kan läsa om boken och vad den innehåller på denna mening som är en länk.
gästskribent, Holger Wästlund