Så får du många att bestämma sig för din affärsidé

Om du har lyckats få många besökare till din hemsida eller blogg så gäller det att få så många besökare som möjligt att agera och köpa eller beställa din tjänst eller produkt. Proffsen kallar detta för konverteringsgrad eller omvandlingsfrekvens, dvs. den andel av antalet besökare som verkligen beställer en tjänst, en vara, ett nyhetsbrev, en e-bok eller liknande. 

Det viktigaste för att få dina besökare att bestämma sig är att du har en väl genomtänkt och bra s.k. landningssida. Landningssidan är den sida som besökaren hamnar på efter att ha klickat på ett erbjudande, en annons eller annan typ av länk. Syftet med landningssidan är just att omvandla besökare eller potentiella kunder till köpare. Det finns några regler som du bör följa för att så många besökare som möjligt ska fatta ett positivt beslut.

Det är i allmänhet enkelt för den som skapar en hemsida att installera en köpknapp. Att bara ha en köpknapp räcker inte. Det är så mycket mer som du bör tänka på.

Se till att din landningssida är inriktad på ett enda mål – att sälja din produkt eller din tjänst. Undvik utgående länkar på landningssidan som för bort besökaren från sidan och koncentrera texten på följande:

  • Vilken produkt eller tjänst är det som kunden köper?
  • Vilket problem löser denna produkt eller tjänst för besökaren?
  • Vad är det som gör att besökaren ska lita på just dig som leverantör eller på just det du erbjuder?
  • Gör det lätt att beställa.
  • Skapa en långsiktig relation för framtida erbjudanden.

Förklara ditt erbjudande så tydligt som möjligt

  • Beskriv kundens problem. Visa hur ditt erbjudande löser problemet.
  • Formulera din problemlösning så att både de som är väl insatta och de som inte kan något om ämnet förstår vad du menar.
  • Ge tillräckligt mycket information för att få besökarna intresserade men bli inte för detaljrik.
  • Distrahera inte mottagarna med för många argument. Gör det enkelt! Formulera dig med så få ord som möjligt och undvik facktermer och modeord.
  • Visa hur ditt erbjudande skiljer sig från konkurrenternas. Visa att du är unik.
  • Försök skriva genom att använda kundens språk. Försök svara på ev. frågor redan innan de ställs.

Var tydlig

Var oerhört tydlig med vad köparen får om han eller hon beställer. På en av mina landningssidor beskrivs en e-boksprodukt på följande sätt: ”Denna guide består av en e-bok på 165 sidor som du kan ladda ner direkt i din dator, smartphone eller IPad. Du kan också printa ut den om du vill.”

mars 2022B

Rekommendationer

Inbjud dina tidigare kunder att recensera din vara eller tjänst. Folk är ofta villiga och generösa med att ge sina rekommendationer. Jag utgår från att din produkt är bra och av hög kvalitet. Om inte - så finns det anledning att göra förbättringar.

Skriv aldrig rekommendationer själv för din egen vara eller tjänst. Sådant avslöjas lätt och gör dig direkt till en oseriös affärspartner. Om det leder till att det skrivs negativt om dig och din affärsmoral så kan det ta lång tid att reparera.

Ge garantier

Det finns många olika sorters garantier: Jag erbjuder för mina böcker

  • Full returrätt utan villkor eller argumentering inom 30 dagar
  • En form av lägsta prisgaranti

Få kunderna att känna sig trygga på flera sätt

Det ska vara lätt att hitta vem som står bakom din hemsida och ditt erbjudande. Jag handlar mycket på nätet men jag gör av princip aldrig affärer med företag som inte visar några personnamn, utan bara anger en boxadress eller en mailadress. Visa gärna ett foto av dig själv och ev. medarbetare.

Ett bra sätt att både skapa förtroende och en långsiktig relation med din kund kan vara att du erbjuder dig att ställa upp med din expertkunskap och svara på kundens frågor.

”Call-to-action”

Hjälp kunden att veta vad han eller hon ska göra. Installera en tydlig köpknapp. Sådana finns färdiga och är lätta att installera.

Skapa ett automatiskt tackbrev

När kunden väl har beställt något är det viktigt att du har en automatisk funktion som gör att kunden får ett tackbrev. Där ska det som minimum finnas tydliga instruktioner hur man laddar ner den produkt som man köpt om det handlar om en digital produkt.

För en fysisk produkt ska det finnas instruktioner om hur man ska göra för att man ska få den produkt man beställt på enklaste sätt. Om det inte är en digital produkt bör kunden få tydliga uppgifter om leveranstid etc. Viktigast av allt är att det finns tydliga uppgifter om hur man tar kontakt om något problem uppstår.

När någon beställt en bok från mig får de ett tackbrev som innehåller följande:

  • Ett tack för att kunden har beställt boken.
  • Information om att jag även skrivit andra böcker än den som beställts.
  • Lite personlig information om mitt företag, vilka som jobbar med det osv.
  • Upprepning av våra villkor när det gäller leverans, fraktkostnader, moms, betalning m.m.
  • En anmodan om att kunden hör av sig med synpunkter, såväl positiva som ev. negativa.
  • Mina kontaktuppgifter så att det blir lätt för kunden att nå mig.

Om kunden inte beställer

De allra flesta besökare genomför inte något köp den första gången de besöker en hemsida. Däremot kan de göra en beställning vid ett senare tillfälle. Se därför till att du har ett automatiskt system för att samla besökarnas mailadresser. De har ju visat så stort intresse av det du erbjuder att de gått rätt långt. Chanserna är stora att de definitivt tillhör din primära målgrupp som du bör bygga upp en långsiktig relation med.

Många tips och råd av den här typen får du i boken ”Så marknadsför du dig och din verksamhet i sociala medier – snabbt och lönsamt som du hittar genom att klicka här.

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg