25 Idéer för småbutiksägare - del 1

Ditt skyltfönster, om det används på ett effektivt sätt, kan ge dig nya kunder, kan förbättra bilden/varumärke för ditt företag, kan skapa kundlojalitet, kan främja vissa produkter och framför allt så kan det vara ett viktigt verktyg för att öka din försäljning.

Budgetering

Se till att du avsätter tillräckliga medel för att uppnå det du vill. Displaysystem i fönster behöver inte vara dyrt men det kan vara väl värt investeringen för ett system som kommer att göra vad du vill. Att investera i rätt system kan vara ett viktigt steg för att få ett säljande fönsterskylt.
Här listar vi 25 sätt att använda ditt skyltfönster för att öka din försäljning.

Vad vill du uppnå?

Framgången ligger i planeringen. Ditt skyltfönster är ett oerhört viktigt verktyg för ditt företag, så du måste verkligen ge det tillräckligt med tid för att planera ordentligt. Ett gammalt citat säger att "om du inte planerar, planerar du att misslyckas". Kom ihåg att det kan vara en enorm fördel att investera i rätt system och det kan också hjälpa till med att öka din försäljning. Du kan till exempel att göra en lista över de mål du vill uppnå med ditt skyltfönster.

Involvera andra

Vem behöver du göra delaktig i denna planeringsprocess? Vem skulle ha riktigt bra idéer? Att använda "andras hjärnor" är en välkänd hörnsten till framgång.

Animera dina skyltfönster

Hur ofta byter du dina skyltfönster? En gång i månaden? En gång i veckan? Prova att ändra dina skyltfönster en smula varje dag! Varje dag kan du t.ex. rotera dina skyltdockor en kort bit i en annan riktning än den de stod i innan, flytta några artiklar eller ändra något i bakgrunden. Din display behöver inte vara så komplicerad men du kan använda din kreativitet och fantasi för att ändra ditt fönster lite varje dag och skapa en illusion av rörelse.

Musik säljer

I en färsk undersökning spelades franska och tyska musikstycken varannan dag under två veckor i en brittisk stormarknad. Under de två veckor ordnades även visningar av franska och tyska viner. Statistiken visade att fransk musik ledde till mer försäljning av franska viner, medan tysk musik ledde till bättre försäljning av tyska viner. Svaren på ett frågeformulär visade att kunderna inte kände av effekterna av musik i deras val av produkter. Bakgrundsmusik kan därför vara en viktig del i marknadsföringen hos många butiker eftersom det kan användas för att skapa atmosfär och få försäljningen att öka. Det ska förstås vara rätt musik som passar vid rätt tillfälle, rätt volym, rätt tempo och musikstilen ska vara anpassad till butikens varor och image. Kan du tänka dig ett sätt att använda musik för att direkt påverka val av produkt i din butik?

AdobeStock 547457695

Få kundens uppfattning

Gå ut och gör en noggrann titt på ditt fönster utifrån kundens synvinkel. Är det så det ska se ut? Är det bra belysning? Är det inbjudande? Finns det något som lockar din uppmärksamhet? Skulle det få dig att vilja gå in? Be en eller flera av dina kunder att gå med dig och ta reda på vad de egentligen tycker. Fråga dem hur de eventuellt tycker att det skulle kunna förbättras.

Ändra fönstret regelbundet

Föreställ dig att du går ner på gatan. Du går samma gata varje dag, förbi samma rad av affärer. Märker du vad som finns i fönstren? Plötsligt ser du något som fångar din uppmärksamhet och du uppmanas att komma in i butiken. Vad är skillnaden? Förmodligen har något förändrats. Något är annorlunda från igår, och det är denna förändring, även om den kan vara ganska subtil, som har lockat dig. Det var den som fångade din uppmärksamhet och som fick dig att vidta åtgärder.

Att fånga uppmärksamheten hos dina kunder eller presumtiva kunder innebär att du behöver ändra i fönstren regelbundet. Förändringarna behöver inte vara så stora eller dyra - även små förändringar är bättre än inga förändringar. Så besluta dig för att ändra något på en regelbunden basis. Sätt en bokning i kalendern och planera.

Tillsätt belysning

Belysning kan vara en nyckelfaktor när det gäller fönsterskylt. Visste du att forskningen har visat att när du lägger belysning, kan det öka försäljningen med upp till 107%? Anledningen är att belysningen lockar ögat och drar uppmärksamheten till displayen. Om 50% av alla inköp görs på impuls så måste det vara ett av dina primära mål att se över så att det finns en bra belysning.

En dåligt upplyst display kan förstöra allt det hårda arbete ni har gjort för att skapa displayen i första hand. Tänk på vilken effekt du vill ha från din belysning - den allmänna nivån på ljus, belysa specifika objekt eller områden med fönster etc. Kom också ihåg att överväga färg och rörelse. Slutligen, för att skapa den effekt du vill, ta råd från en specialist - en vanlig elektriker har kanske inte den specialistkunskap som krävs.

Rörelse väcker intresse

Studier har visat att skärmar med rörelse kan öka försäljningen med upp till 300%! Ingenting lockar mer uppmärksamhet åt ett fönster än rörelse. Det finns många sätt att uppnå detta, till exempel: animerade figurer, rekvisita eller skyltdockor, objekt på skivspelare, rörliga skyltar, banderoller i rullning, ljus som är rörliga eller ändrar färg, datordisplayer eller videoprojektion.

Sitt ner och se hur många idéer som du kan komma med. Du kommer att överraska dig själv. Det finns många saker som kan göras, även med en begränsad budget.

Del 2 kommer 28/11

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image     svenska casinon hos spelpressen          logo_1.jpg