25 Idéer för småbutiksägare - del 2

Visste du att 50% av alla köpbeslut fattas på impuls? Med andra ord hälften av alla beslut att köpa görs när konsumenten är ute och på shopping. När människor söker i ditt fönster finns alltså en enorm möjlighet att påverka om de köper från dig eller från någon annan. När du får dem att komma in, det är där det roliga börjar - med kraften av displayer, skyltar, rörelse, interaktivitet, ljus, bakgrundsmusik och färg som verkligen kan öka din försäljning. Här kommer del 2 i vår artikelserie.

Interaktivitet

Du kanske vill att dina kunder ska interagera med bildskärmen från utsidan. Detta kommer garanterat att fånga och behålla deras uppmärksamhet. Det finns många "enheter" som finns och som fungerar genom glas i skyltfönstret. Dessa sträcker sig från rörelsedetektorer som ska upptäcka när någon passerar nära fönstret till touch-känsliga system. Nästan allt kan hända som ett resultat - från blinkande ljus, ljud/musik som spelar annonser, videor, marknadsinformation och även system som gör det möjligt för kunderna att köpa varor när butiken är stängd.

Om kunden har registrerats hos butiken i förväg, med hjälp av ett "smartcard", kan det göras personliga, en-till-en marknadsföringsmeddelanden som vidarebefordras till honom/henne, tillsammans med möjligheten att göra transaktioner. 

Kontakta någon av de specialiserade leverantörer av digitala system som finns och diskutera med dem vad som skulle kunna passa för din verksamhet.

Den 3:e dimensionen

Displayen behöver inte vara platt. Försök att inte bara använda höjd och bredd på fönstret utan även djup. Med andra ord, gör dina skärmar tredimensionella. Även om du bara visar upp affischer, behöver de inte vara i en rak linje.

Du kan också överväga att vinkla artiklar åt vänster eller höger. En spridning av displayer eller att sätta dem i en vinkel kommer att göra skärmen mer intressant. Om du har plats, varför inte lägga till några nivåer på djupet i ditt eget skyltfönster?

Gör det enkelt att byta

Som nämnts tidigare, är det väsentligt att ändra fönstrets display på en regelbunden basis. Vid utformningen av ett skyltfönster, är det därför viktigt att tänka på hur lätt det är att ändra visningen. Om det är för svårt kommer personalen kanske inte att bry sig om att ändra, och effekterna kommer att gå förlorade.

Om du ska ändra visningen radikalt kommer du kanske att få tomma skruvhål i ditt tak och golv efteråt. Ett alternativ är att använda ett system som grundar sig på en skena som möjliggör enkel omplacering av displayerna.

Om du har affischer eller grafisk information som ändras på regelbunden basis, bör detta vara möjligt utan användning av några verktyg. När allt kommer omkring, tid är pengar, och det blir inte meningsfullt för din personal att slösa bort sin tid med system som är svåra att ändra.

AdobeStock 132424148

Gör det enkelt att rengöra fönstret

När du utformar ditt fönster, tänk på den person som måste komma och rengöra det. Det är viktigt att dina skärmar alltid visar sitt bästa, så du vill verkligen inte ha dem smutsiga och ovårdade. Antingen lämnar du tillräckligt med utrymme för fönsterputsare att få tillgång- eller så designar du din bildskärm på ett sådant sätt så att den lätt kan tas bort vid behov.

Håll designen enkel, se till att du köper från ett företag som erbjuder en garanti och har reservdelar tillgängliga. Eller ännu bättre, investera i ett system som håller länge redan från början.

Placera inte för högt eller för lågt

Kontrollera läsbarhet på avstånd. Vem är det som budskapet som syftar till - folk som går eller bilar som kör förbi? När du utformar din bildskärm, tänk på den person som kommer att titta på den. Om du vill att bildskärmen ska få uppmärksamhet, ska du inte tvinga människor att anstränga sig eller stå på tårna för att kunna se eller läsa det som står.

Gör det lätt att se och ta in allt i ett blickfång. För att få bästa resultat, placera dina skärmar i ögonhöjd. Kom ihåg att barn och kvinnor oftast är kortare än män, så du kanske vill placera skärmarna något lägre om dessa är din huvudmålgrupp.

Förbättra företagets image

En fönsterdisplay är inte en separat sak. Det är en del av hela ditt företags image. Vid utformningen bör du därför överväga alla ditt företags färger, stilar eller logotyper som du kanske vill inkludera. Överväg eventuellt också att använda en expert, t.ex. en designer eller bildskärmsleverantör, för att hjälpa dig bestämma den rätta bilden.

Få ut ditt budskap

Visste du att ett budskap av något slag på din bildskärm kommer att öka dess effektivitet? Men vad är det som du vill förmedla? Detta bör verkligen vara din första fråga när du tänker på bildskärmen. Är du ute efter nya kunder? Vill du få folk att vidta några åtgärder, t.ex. köpa en ny produkt eller tjänst? Särskilda erbjudanden?

Stå ut från mängden

Gör vad som krävs för att verkligen synas. Det är viktigt att ditt budskap sticker ut från mängden. Var kreativ, använd rörelse, belysning – allt som skapar uppmärksamhet. Ta för vana att titta på vad andra gör - och inte på de mest självklara konkurrenterna. De bästa idéerna kommer oftast från de mest oväntade ställen.

Få det professionellt utformat

Om du inte vill att ditt skyltfönster ska se ut som det är konstruerat av en amatör, ta då hjälp från ett företag som vet vad de gör. Många företag kommer att utforma ditt fönster gratis om du köper systemet från dem. Och om du inte vill köpa ett nytt system, försök då istället att hitta en professionell designer som hjälper till.

Del 3 kommer 1/12

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se 

 midnight logo       image     svenska casinon hos spelpressen

        logo 1